Телефонні шахраї в Україні процвітають: чому ми піддаємося на виверти

17 січня 2020, 06:33
До 2021 року в Україні має бути ухвалений закон, що захищає від шахрайства

Шанс повернути вкрадені з карток гроші- мінімальний і становить лише 15%. Ми це знаємо, чули сотні разів і навіть зустрічали обман лицем до лиця, та однаково йдемо на поводу у шахраїв. Чому навіть не підозрюючи, ми даємо себе обдурити, новини "Сьогодні" вирішили розпитати у психологів.

Вона не показує свого обличчя і просить називати її Дариною Карпенко. Дівчина – одна з тих, хто попався на гачок телефонних шахраїв. Хотіла продати в інтернеті дитяче автокрісло:

Реклама

"Дзвонять і говорять:" Ми займаємося закупівлею б/у автокрісел. Реставруємо і потім далі собі продаємо. Єдине, що ми не працюємо з налом, тільки по безналу. Тому там банківська карта у вас є, щоб скинути гроші? Коли побачите, що кошти прийшли, приїде кур'єр і забере автокрісло".

Кур'єр не приїхав. Зате подзвонив псевдо-представник банку з повідомленням, що її картку тимчасово заблокували через некоректну операцію. І в телефонному режимі пообіцяв ситуацію виправити.

"Я зайшла в онлайн-банкінг, він мені почав відразу дуже швидко розповідати, які натискати клавіші. Говорить: "Зараз прийде SMS, ви мені швидко говорите і всі ваші кошти відразу приходять".

Три цифри з SMS, і сума, в п'ять разів більша вартості дитячого автокрісла, зникла з рахунку. У Міжбанківській асоціації пояснюють, за якою схемою працюють шахраї, не вимагаючи CVV-кодів зі зворотним сторін картки або терміну її придатності.

Читайте також:

Реклама

Олександр Карпов, директор Української міжбанківської асоціації міжнародних платіжних систем:

"Фактично в онлайні шахраї змусили клієнта заходити у власний інтернет-банкінг. Вони одночасно з нею робили те ж саме, а потім, коли вони намагалися з її рахунку списати кошти – прийшов одноразовий пароль в SMS і вона в онлайні повідомила його шахраям".

Стати жертвою шахраїв може будь-хто, кажуть психологи. Навіть якщо бачите, що зміст повідомлення конфіденційний, то психологічний тиск на тій стороні лінії або навіть співчуття, нівелює всі попередження.

"Зазвичай, час дзвінка припадає на ранок, або на вечір робочого тижня, або робочого дня. У цей час людина більш ослаблена, ослаблені всі її психологічні функції: пам'ять, увагу, сприйняття. Розмова тримається завжди в такому нервовому тонусі, це, до речі, один з методів НЛП", – зазначає Тетяна Сказкіна, клінічний психолог.

Зараз в Україні немає закону, який захищав би ошуканих через телефонне шахрайство. Втім, до 2021 року, на вимогу ЄС, його мусять затвердити і тоді шанси не залишитися в дурнях зростуть.

Реклама

Нагадаємо, раніше сайт "Сьогодні" розповідав, що третина населення України постраждала від дій інтернет-шахраїв. Більшість з жертв отримували шахрайські повідомлення, а майже кожен десятий опитаний говорить про перенаправлення на підроблені веб-сайти із запитом особистої інформації.