Техогляд в сучасних умовах: європейський досвід чи створення монополії

30 червня 2020, 12:52
Кількість незалежних суб'єктів, які здійснювали техогляд транспортних засобів, різко скоротилася

Україна поступово повертається до нормального життя. Однак автомобільний ринок ще ніяк не набрав звичні оберти. На думку підприємців, Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів" вплинув на роботу багатьох центрів з техогляду автомобілів.

Така ситуація більш схожа на спробу монополізації ринку. Загальний обсяг ринку оцінюється в більш ніж мільярд гривень щорічно. У сфері сертифікації вже майже створена монополія. З 57 підприємств, які раніше здійснювали сертифікацію і були "уповноважені" Міністерством інфраструктури України, залишилося десять. При цьому кількість виданих сертифікатів на всі транспортні засоби (як нові, так і "б/к") неухильно зростає, а сама процедура ускладнюється

За словами експерта Ігоря Черненко, зараз в Україні створена досить складна схема взаємопов'язаних державних органів, які відповідають і контролюють доступ до діяльності підприємств в сфері техогляду. Але прийняття рішень замикається на невеликій кількості осіб, що схоже на монополію. Підприємцям, які отримали акредитацію і зібрали повний пакет документів для здійснення діяльності в сфері техоглядів, можуть відмовляти без ґрунтовних причин. А вимоги до необхідних документів змінюється з лякаючою частотою. Причому про зміни підприємці дізнаються вже постфактум. У підсумку за останні півтора-два роки кількість незалежних суб'єктів, які здійснювали технічний контроль транспортних засобів, скоротилася з 400 до 150. При цьому абсолютна більшість з цих 150 компаній і фірм знаходяться в сфері контролю кількох посадових осіб, які займаються перевіркою документів підприємців після акредитаційних випробувань. З обов'язкових щорічних понад 700 тисяч технічних оглядів більш 1/3 проводять лише дві (!) компанії. При середній вартості техогляду в 1000 гривень, нескладно підрахувати і зрозуміти таку вибірковість.

Ігор Черненко

Міністерство інфраструктури України, виправдовуючи зміни, посилається на європейську практику. Однак існують факти, на яких акцентують увагу міжнародні експерти. Серед головних спірних пунктів даного законопроекту – створення Бюро з безпеки експлуатації колісних транспортних засобів, яким пропонується надати повноваження на допуск до господарської діяльності з техогляду, контроль за таким підприємством, а також можливість зупиняти діяльність, проводити техогляд підприємств без чітко визначених причин. "Добровільно-примусове" введення до складу Бюро підприємств, що беруть участь в технічному огляді автомобілів. Як зазначає Ігор Черненко, права органу, уповноваженого ЄС здійснювати видачу акредитацій, чітко регламентується законами і директивами Європейського Союзу. Всі станції, які отримали дозвіл на подібний вид діяльності, зобов'язані пройти ретельну експертизу щодо відповідності, а правила ринку – повинні бути єдиними для всіх.

Під час судових проваджень суди двох інстанцій взяли до уваги явне порушення процедури прийняття постанови. Посилаючись на кілька ключових пунктів, яким оскаржувана в суді постанова Кабміну №46 не відповідає. Цікаво, що постанова КМУ відрізняється від узгодженого всіма інстанціями проєкту на 95%.

В ході розробки в постанові з'явилося відразу кілька моментів, що вплинули на роботу більшості підприємств і закладають основу під можливе створення монополії. Згідно з постановою, підприємства можна позбавляти ліцензії практично з будь-якого приводу, а бланки повинні бути оснащені радіомітками, що відразу ж підвищило їх вартість з 3 до майже 70 гривень. І найцікавіше, що забезпечити необхідну кількість радіоміток держава просто не в змозі, через що робота центрів практично стала, а нові підприємства на ринок – не допускають.

Зараз підприємців просто відсилають з одного відомства в інше – з Міністерства інфраструктури в Національне агентство з акредитації. При цьому, як зізнаються самі підприємці, вони просто не можуть подолати, а іноді впоратися з прямим конфліктом інтересів. За словами експертів, якщо ситуація продовжиться, то фактично буде створено монополію, і якщо ситуація не зміниться найближчим часом, то це може спричинити іміджеві втрати, а для власників транспортних засобів та підприємців – втрати фінансові. Якщо підприємцям і простим автомобілістам не вдасться відстояти свою правоту, вартість техогляду знову може зрости.

"Ми вже виграли два суди, – зазначає юрист Ігор Черненко. – В обох випадках суди взяли до уваги наші аргументи. У підсумку ми отримаємо те, що вже маємо, але в набагато більших масштабах – втрату довіри європейських партнерів і тисяч робочих місць, збільшення вартості послуг тощо. Правда – на нашій стороні, сподіваємося, що і Верховний суд дослухається голосу розуму і здоровому глузду".

Андрій Дронь