Табу на рекламу ліків: медикаменти "просунуть" аптекарі

26 січня 2015, 07:34
Можлива заборона вдарить по газетах, ТБ і європейських постачальниках

В аптеках. Тут реклама препаратів, ймовірно, залишиться / Фото: Сергій Ніколаєв

Медійники стурбовані наміром влади заборонити рекламу ліків у ЗМІ: з тексту Коаліційної угоди (п. 4.4) досі не прибрали цей пункт. ЗМІ це загрожує масовими скороченнями персоналу, а то й зовсім закриттям ресурсів з-за фінансових проблем.

Як писала "Сегодня", в разі заборони медіаресурси можуть втратити від 15% до 40% загального обсягу доходів! Наприкінці листопада провідні медіаоб'єднання звернулися до президента з проханням прибрати цей пункт з КУ. "Законопроекту поки немає, але наміри його реалізувати є. Мова йде про заборону реклами безрецептурних препаратів, – пояснив "Сегодня" глава Української асоціації видавців періодичної преси Олексій Погорєлов. – Якщо заборонять рекламу ліків, гроші втратять всі ЗМІ. Найбільше втратять масові центральні та регіональні видання, чия цільова аудиторія збігається з аудиторією рекламодавців, що просувають ліки".

Реклама

На його думку, заборона на рекламу – в інтересах фармацевтичного лобі: "Від заборони на рекламу можуть виграти аптекарі та лікарі в лікарнях, адже вони залишаться каналами комунікації з населенням. Наскільки мені відомо, в лікарнях і аптеках рекламу залишать. Тому є медики, які виступають за заборону в надії, що гроші від реклами перетечуть до них. А для депутатів це – піар. Але позбавлення ЗМІ цих грошей веде до скорочення і закриття деяких з них. Це посилить кризу в галузі". Крім того, це позбавить читачів і глядачів можливості дізнаватися зі ЗМІ про новинки в медицині, по суті, потрапивши в залежність від лікарів і фармацевтів. Під заборону може підпасти реклама медикаментів з ЄС, відзначають юристи. "Повністю забороняти рекламу ліків не можна. Це відразу вдарить по ЗМІ. Є колізія в законодавстві: Україна домовилася про закупівлю ліків з 28 країнами ЄС. І в кінці минулого року ми ці медикаменти вже завозили. Виходить, якщо приймуть закон про заборону реклами, то купувати і продавати такі ліки зможуть, а рекламувати – ні", – сказав нам юрист Василь Мірошниченко. Медійники підкреслюють: обмеження на рекламу ліків у Європі є тільки в Норвегії і тільки на ТБ. Немає його і в країнах СНД (раніше заборона діяла в Казахстані, але з цього року її зняли).

Українці ж кажуть, що без подібної інформації орієнтуватися в аптеці їм стане складніше. "Ідея закону безглузда. Я ж не перестану купувати ліки від застуди тому, що мені не покажуть рекламу. Зате з нею простіше – хоч знаєш, що питати в аптеці", – каже 26-річний Віктор Красиков з Черкас. "Завдяки рекламі в газеті і по ТБ, я знаю, які взагалі зараз існують ліки. Без такої інформації аптекар зможе мені підсунути все, що завгодно, заявивши, що, мовляв, аналогів немає. В результаті, підозрюю, що платити за ліки я буду більше", – вважає 79-річна Надія Георгіївна з Києва.