Пристрасті за "Антоновим": через підприємство зчепилися "Укроборонпром" і нове міністерство

23 листопада 2020, 13:09
Експерти б'ють на сполох і закликають рятувати авіагалузь

Літаки Ан-74 хочуть збирати в Канаді. Фото: facebook.com/antonov.company

Літаки "Руслан" і "Мрія" – візитна картка України. Але їхній виробник, завод "Антонов", останнім часом лихоманить від постійної зміни керівництва, статуту, оголошення аудитів і тендерів. За підприємство вже зчепилися концерн "Укроборонпром" та новостворене Міністерство стратегічної промисловості. У чому суть конфлікту? З'ясовували новини "Сьогодні".

Державне підприємство "Антонов" зараз підпорядковується "Укроборонпрому", але разом із ще п'ятьма авіаційними підприємствами перейде до нового Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості. Адже одна з цілей Мінстратегпрому – відродити авіабудівну галузь. Така ідея сподобалася не всім, і розгорівся конфлікт зі звинуваченнями.

Реклама

"Укрооборнпром" власним рішенням ввів зміни до статуту підприємства "Антонов" без розмови з колективом і запровадив формат наглядових рад на цьому підприємстві. Це викликало роздратування і нерозуміння трудового колективу", – розповідає експерт Сергій Згурець.

"Антонівці", в свою чергу, звинуватили "Укроборонпром" в бажанні висмоктати всі ресурси з підприємства – зупинити проектування літаків і здавати в оренду землю та майно. Якщо директор підприємства проти, його відразу звільняють.

"У нас зміна керівників – за вказівкою "Укроборонпрому", за їхньою рекомендацією. За п'ять років поміняли сім керівників", – підрахував радник президента ДП "Антонов" Олександр Галуненко.

У ситуацію втрутилося нове Міністерство стратегічної промисловості, за що відразу було звинувачене в згортанні реформ і перешкоджанні роботі концерну.

"Антонівці" запевняють, що рішення про перехід підприємства в підпорядкування "Укроборонпрому" здивувало їх ще п'ять років тому. Тоді вирішили сподіватися, що концерн хоча б допоможе з контрактами. Але вийшло інакше.

Реклама

"Це концерн. У нього немає прямих фінансів, тобто бюджету. Власне, "Антонов" та інші підприємства, які увійшли до "Укроборонпрому", його й утримували... Але повинні бути і з їхнього боку якісь дії. За ці п'ять років від "Укроборонпрому" нічого позитивного "Антонов" не отримав", – каже Галуненко.

Читайте також:

Як стверджують авіатори, саме вони були одними з ініціаторів повернення галузі в підпорядкування уряду, до нового міністерства. Саме міністерство стверджує: його нинішнє завдання – створити холдинг "Аерокосмічні системи України" і нарешті відновити авіавиробництво. А ще пояснює, чому "Укроборонпром" чинить опір:

"Це пов'язано насамперед із внесками, які роблять підприємства, що входять до концерну "Укроборонпром" – на утримання концерну, забезпечення його операційної діяльності. "Антонов" робив внески в 2018 та 2019 роках – 23 млн гривень і 37 млн гривень. А у ще незавершеному 2020 році – вже 147 млн гривень", – говорить заступник голови Мінстратегпрому Валерій Іващенко.

В "Укроборонпромі" наполягають: гроші витрачали не на себе.

Реклама

"Ця сума плюс ще інші – вони були витрачені на фінансову допомогу і на розблокування контрактів інших підприємств", – пояснює в.о. гендиректора "Укроборонпрому" Ігор Фоменко.

"Посил не за рангом". Що кажуть експерти?

Фахівці авіаційної галузі вважають ситуацію дуже дивною.

"Укроборонпром" є за статусом звичайним підприємством. І він намагається говорити міністерству, яке відповідає за формування і реалізацію політики в оборонно-промисловій галузі, як йому слід реформувати оборонку... Тобто фактично це посил не за рангом. І в цьому сенсі Мінстратегпром має вдатися до жорстких дій, щоб запобігти таким діям надалі", – вважає експерт Сергій Згурець.

Президент асоціації "Укравіапром" Віктор Попов додає, що "Укроборонпром" за роки свого існування не реалізував жодної програми в галузі авіації та обороноздатності. А нинішні оцінки невтішні: якщо не вжити жодних заходів, Україна опиниться в точці неповернення, і відродити авіабудування вже не вийде.

"Наша авіаційна промисловість перебуває просто в критичному стані. За останні п'ять років ми не випустили жодного серійного літака", – говорить президент асоціації "Укравіапром" Віктор Попов.

Нещодавно уряд затвердив програму розвитку авіаційної галузі до 2030 року, пообіцявши виділяти щорічно 2 млрд гривень. За розрахунками Попова, якщо гроші виділять, авіатори зможуть випустити перший літак вже протягом півроку.