Країна вічного ремонту доріг: як в Україні побудувати якісні траси раз і назавжди

25 лютого 2018, 07:56
В Європі третина нових доріг – цементобетонні, в Україні таких – усього 1,4%

Фото: pixabay.com

Українські дорожники щорічно заявляють про рекордні ремонтних роботах. Але дороги в країні все одно зношені на 95-97%. Так, в 2017 "Укравтодор" відновив близько 2000 км. Це близько 1% від усієї протяжності трас. Такими темпами нам не вистачить і 100 років, щоб відновити все дорожнє покриття. А враховуючи, що їх щороку потрібно "латати", хороші дороги в Україні будуватимуть вічно.

Уявіть, до 2022 року 98,8% дорожніх робіт "Укравтодору" – це поточний середній ремонт. Тобто, замість капітального ремонту, дорожники ремонтуватимуть траси шматками.

Але дороги можна будувати по-іншому, і в майбутньому витрачати менше на їх ремонт. Сайт "Сегодня" дізнався, як Україні вийти із замкнутого кола латання автотрас замість будівництва нових
.

Вся справа в матеріалі з якого роблять дороги

Якщо зібрати всі ями на українських дорогах в одну , то в неї зможе поміститися місто Жмеринка на Вінниччині . Саме в 12-18 тис . м кв . оцінив глава " Укравтодору " Славомир Новак площа ям на трасах в минулому році .

Зима, вантажівки і брак грошей – головна причина ям на дорогах. Коли вода проникає в асфальт і замерзає, то руйнує його. А після проведення Євро-2012 ремонт доріг фінансувався тільки на 5% від потреби. З 2013 року в країні все більше трас залишалися без ремонту: в 2013-му в Україні не відремонтували 0,3 кв. км ям, а в 2016-му – 4,6 кв. км.

У цьому році в Україні запрацював "Дорожній фонд" і ситуація повинна покращитися. Він буде наповнюватися за рахунок акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих в Україну транспорту і шин. Ці гроші цільові. Тобто вони підуть тільки на ремонт доріг. Однак на повну Фонд запрацює тільки в 2020 році. В цьому році підуть на дороги 50% податків, в 2019 – 75%, а в 2020-му – 100%.

Так, в 2018 році на дороги з Фонду направлять 33 млрд грн, а в 2020 – 75,9 млрд грн
.

Реклама

Фото: Е. Перепелиця

Ще одна причина появи ям – великовагові фури . Лише 26 % доріг в Україні можуть витримати вагу 36 тонн . Більшість трас витримують до 24 тонн , що підходило під норми минулого століття . Зараз по нашим дорогам їздять фури вагою від 35-40 тонн . повноцінного вагового контролю на дорогах в Україні до сих пір немає .

Ці три чинники і призвели до катастрофічного зносу дорожнього полотна.

Інша справа – з чого роблять українські дороги. В Європі третину нових доріг – цементобетонні, проаналізував Український інститут майбутнього. В Україні таких трас -1,4%, решта – асфальтобетонні. При цьому для будівництва та ремонту асфальтобетонних доріг потрібен бітум. Україна його імпортує з Росії. У той час, як матеріали для цементобетонного дорожнього покриття виробляються в Україні.

Ще одна важлива відмінність: цементобетонні дороги – довговічніші, і їм не потрібен ямковий ремонт. На асфальтобетонні ж регулярно виділяють фінансування на ямковий, поточний ремонт, і підрядники забезпечені роботою.

До речі, поточний середній ремонт в Україні планували скасувати з введенням нового класифікатора в 2018 році. Але, як і повний запуск Дорожнього фонду, рішення відклали до 2020 року
.

Реклама

Як побудувати дороги раз і назавжди

Асфальтовим дорогам потрібен капітальний ремонт на дев'ятий рік експлуатації . Цементобетонні траси можна не ремонтувати 20 років .

Те , що бетонні дороги дорожче асфальтних – міф . Так було років 5-10 тому . Зараз їх вартість практично вирівнялася . Але якщо враховувати вартість обслуговування і ремонту дороги в майбутньому , виходить , що цементобетонне покриття вигідніше на 40 % , ніж асфальт , підрахували в Українському інституті майбутнього . Так , через 6 років дорогу з асфальтобетону потрібно ремонтувати профілактично , а ще через 6 років – капітально . Тоді як правильно побудовану цементобетонну дорогу потрібно ремонтувати тільки через 20 років .

Фото: Е. Перепелиця

Реклама
Приклад існуючої зараз цементобетонної дороги в Україні – Київ – Варшава . За останні 10 років на ній не зробили жодного квадратного метра ямкового ремонту – вона просто цього не потребує .

До того ж , такі дороги витримують більшу вагу , ніж асфальт . А в темний час доби цементобетон краще відбиває світло , тоді як асфальтобетон його поглинає . З точки зору стійкості і зчеплення з дорогою цементобетон також більш стабільний матеріал , ніж асфальт . Не дарма його застосовують для пристрою аеродромів , де навантаження від повітряних суден набагато вище , ніж на автодорогах .

З урахуванням зносостійкості , довговічності і стійкості до високих температур, бетонні дороги потрібно будувати на найбільш завантажених напрямках, на півдні України, на під'їздах до портів . Відомий проект дороги між Одесою і Гданськом Go Highway може отримати бетонні ділянки в південній частині .

Як заявили недавно в Міністерстві інфраструктурив березні Україна прийме рішення про стандарти будівництва бетонних доріг. Розглядаються два варіанти – європейський і американський .