Споживачі виграють від довгострокових контрактів на ринку електроенергії, – YASNO

27 лютого 2020, 17:21
При довгострокових контрактах споживачі зможуть вибрати найбільш підходящий цінової пакет

Перший рік роботи постачальників в нових умовах ринку електроенергії можна вважати успішним. Проведений анбандлінг – поділ функцій постачання електроенергії та розподілу між різними компаніями, перебудова договірної роботи з клієнтами, адаптація програмного забезпечення і сервісів пройшли без додаткових незручностей для споживачів. Про це розповів директор з розвитку бізнесу YASNO Олександр Онищенко на Українському енергетичному форумі.

Реклама

YASNO як постачальник електроенергії та рішень по енергоефективності працює в нових умовах ринку таким чином, щоб запропонувати клієнтам кращі ціни та умови розрахунків: забезпечує прогнозування графіка і закупівлю електроенергії на оптовому ринку, регулює небаланси і виконує всю технічну роботу по розрахунках з клієнтами та ринком.

"Як роздрібний постачальник, який працює і по вільним і за регульованими цінами, ми залишаємося надійним партнером для клієнтів: підприємств комунальної сфери, бюджетних організацій, і, звичайно, побутових клієнтів", – зазначив Олександр Онищенко.

Зараз YASNO постачає електроенергію 3,5 мільйона клієнтів в трьох регіонах – у Києві, Дніпропетровській та Донецькій областях. Всі продуктові пропозиції компанії – від енергоефективних наборів і енергосервісу, до зарядних станцій для електромобілів і сонячних дахових панелей – це внесок компанії в "зелений" енергетичний перехід та енергонезалежність України.

Реклама

"Підвищення якості обслуговування клієнтів, дистанційні сервіси, новий формат приміщень для обслуговування клієнтів – енергоофіси, мобільні додатки – є основним фокусом розвитку YASNO. При цьому досвід минулого року дозволяє нам об'єктивно оцінювати наявні ризики і проблемні моменти, над якими всім учасникам ринку потрібно працювати", – наголосив Олександр Онищенко.

Ринок являє собою постійну прив'язку до "споту", до цін ринку на добу вперед. Вже назріла необхідність термінових контрактів на довший, ніж "добу вперед", період.

"Довгострокові контракти дозволять учасникам ринку спільно формувати цінові очікування, "фіксувати" позицію, дати початок розвитку фінансових інструментів, знизити волатильність і непередбачуваність на оптовому ринку електричної енергії", – сказав Олександр Онищенко.

Він підкреслив, що від цього виграють і споживачі, які зможуть вибрати найбільш підходящий цінової пакет: фіксована ціна та можливість прогнозувати свої витрати, або прив'язка до ринкових індексів і "проходженням" за ринком, а можливо – мікс того та іншого.

Поточна ж ситуація з єдиним індикатором ціни призводить до конкуренції "на грані фолу". Часто постачальники в гонитві за часткою ринку і новими контрактами ігнорують свої реальні витрати, ризики цінових коливань. Деякі нехтують резервами на випадок затримок з оплатою з боку великих клієнтів, навіть роблять пропозиції зі знижкою до поточної ціни на ринку "на добу вперед", не кажучи вже про можливі додаткові витрати, викликані небалансами.

Реклама

"Зараз від цього споживач ситуативно виграє, але він же і розділяє ризик можливого дефолту такого постачальника. Практика європейських ринків електроенергії демонструє, що такі злети і падіння неминучі. Однак хотілося б уникнути великих банкрутств, так як енергосистема в Україні працює без достатніх фінансових резервів", – вважає Онищенко.

У регульованому постачанні (універсальна послуга) "традиційна" проблема – недостатнє покриття тарифом операційних витрат, що стримує підвищення якості обслуговування. Постачальники не мають ресурсів для покриття касових розривів, а вартість небалансів і резерви безнадійних боргів просто відсутні. Крім того, формула ціни використовує історичний рівень ціни ринку "на добу вперед", а коригування відбувається з запізненням на 6 місяців.

"Ми розуміємо, що багато з цих проблем – невід'ємна частина ринку, що розвивається. І успішний рух вперед залежить від залучення і зваженого підходу всіх учасників. У 2020 році YASNO продовжить слідувати наміченим цілям щодо підвищення операційної ефективності, розвитку нових продуктів і рішень для своїх клієнтів. Ми прагнемо зростати разом з ринком і рухатися на випередження", – наголосив директор з розвитку бізнесу YASNO Олександр Онищенко.