Спосіб тиску або необережність: чому Росія пустила по "Дружбі" брудну нафту

2 травня 2019, 14:45
У пошуку причини нафтового скандалу з РФ експерти розділилися в думках

Білорусь уже чекає надходження якісної нафти з РФ, таким чином буде відновлено роботу однієї нитки трубопроводу "Дружба". Про повне відновлення можна буде говорити після проведення робіт, на що знадобляться кілька місяців.

Також через проблеми з якістю російської нафти державна "Укртранснафта" вимушено припинила транзит нафти по магістральному нафтопроводу "Мозир – Броди" ("Дружба"), прирікаючи себе на втрати від недоотримання грошей за транзит.

Реклама

Через прокачування РФ невідповідної стандартам нафти збитки несуть й інші європейські країни

Все це відбувалося на тлі конфлікту Росії з Україною і Росії з Білоруссю, що дало підставу іноземним журналістам припустити політичний розрахунок в постачанні РФ до Європи забрудненої нафти. Чи поділяють українські експерти таке припущення, дізнавалися "Сьогодні".

На думку заступника директора НТЦ "Психея" Геннадія Рябцева, "офіційна" Росія не пішла б на сплановану акцію такого характеру. Однак це не говорить про відсутність злого умислу.

Реклама

"Це призвело до майже мільярдних втрат і втрати довіри до "Транснафти" як надійного постачальника якісної сировини, – зазначає він. – Ще проблема – досі ніхто не знає на 100%, хто ж винен. Тому що названа компанія зі статутним капіталом 10 тис. рублів, зрозуміло, вона не могла самостійно взяти і закачати 700 тис. тонн нафти в державний трубопровід – на стратегічний об'єкт з щохвилинним контролем по всій трасі... Тобто тут когось прикривають, напевно когось наближеного, можливо, навіть до Кремля".

А директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко вважає, що рішення про заборону постачання нафти і нафтопродуктів з РФ в Україну і експорт неякісної нафти збіглися в часі.

"По-моєму, цей збіг стався... – зазначив експерт. – Тому що забруднена нафта виявилася не тільки в Україні, Білорусі, а й у Польщі, Словаччині. До того ж Росія не зацікавлена ​​в цьому – це підриває довіру до неї як до постачальника нафти на європейський ринок, а це одна з основних статей доходу російського бюджету".

Причина інциденту з чорним золотом, продовжує Омельченко, в рішенні російського уряду, прийнятому кілька років тому.

"Швидше за все, були використані речовини, які мали в хімічному складі хлористі сполуки на старих родовищах в Татарстані, ближче до Саратова, які вже відпрацьовані. Але для того, щоб збільшити віддачу від них, застосували шкідливі розчини. Це, до речі, було дозволено робити ще в 2012 році рішенням уряду РФ. Думаю, саме в цьому причина", – сказав експерт.

Водночас заводи самої РФ постраждали мало.

Реклама

"В основному поставки йдуть не для потреби російських НПЗ. Хоча там є Самарський вузол, звідки нафта пішла, там є кілька нафтопереробних заводів, але повідомлень щодо поставок неякісної нафти на Самарські заводи не надходило", – розповів Рябцев.

І уточнив, що очищення нафти провести не буде важко.

"Досить просто нафту відкачати, почекати деякий час і вона сама розсиплеться. Це ніяким чином не впливає на якість нафти, що залишиться. Проблема в тому, щоб, по-перше, знайти необхідну кількість вільних резервуарів для відкачаної нафти з нафтопроводу... А по-друге, потрібно визначити, як вплинула переробка нафти з хлорвмисними сполуками на обладнання Мозирського і Новополицького заводів, тому що вони були першими на шляху транспортування цієї нафти і їх технологічному устаткуванню могли завдати шкоди. Але там можливі тільки дві проблеми – зменшення ефективності роботи каталізатора і утворення осаду на внутрішніх елементах обладнання. З першим можна впоратися, замінивши каталізатор або відновивши його. А з іншим варто боротися після проведення планового технічного обслуговування обладнання. Тобто тут немає катастрофи", – резюмував Рябцев.

Нагадаємо, "Белнафтохім" зафіксував проблеми з якістю російської нафти 19 квітня. Вміст хлорорганічних сполук в нафті Urals, що надходить, в десятки разів перевищував граничні значення за стандартом. Через це обидва білоруських НПЗ – Мозирський і "Нафтан" – повідомили про загрозу пошкодження обладнання та майже на 50% скоротили об’єми нафтопереробки.

Пізніше в Росії підтвердили факт забруднення нафти діхлоретаном – токсичною речовиною, використовуваною як розчинник жирів і парафінів. Ця речовина має сильні корозійні властивості.

23 квітняБілорусь призупинила експорт світлих нафтопродуктів в Україну, в Польщу і країни Балтії через надходження неякісної російської нафти.

А 25 квітня українська державна "Укртранснафта"припинила транзит російської нафти поганої якості по магістральному нафтопроводу "Мозир – Броди" ("Дружба"). Аналогічні рішення прийняли оператори ділянок нафтопроводу в Польщі та Словаччині.

На цьому тлі оптові ціни на бензин і дизпаливо в Україні зросли, що, на думку експертів, не має підстав, оскільки дефіциту дизеля немає.