Створення державної авіакомпанії: Офіс президента хоче завантажити замовленнями ДП "Антонов"

29 квітня 2020, 21:29
Тим часом в Україні вкрай мало прикладів успішних держкомпаній

Після того як президент Володимир Зеленський висловився за створення державної авіакомпанії, яка допоможе завантажити роботою ДП "Антонов", про цю ідею більш докладно розповів заступник керівника Офісу президента Кирило Тимошенко в ефірі одного з телеканалів.

"Антоновські літаки можуть легко обслуговувати всі регіональні рейси, які є в Україні між містами, і рейси в найближчі країни. У будь-якому разі "Антонов" – це підприємство, воно теж бере якісь ресурси. Але краще на ці ресурси ми зробимо замовлення, створимо авіакомпанію. Вони будуть працювати, виробляти літаки, а авіакомпанія – перевозити людей", – зазначив він.

Реклама

За припущенням Тимошенка, національна авіакомпанія може стати страховкою держави в разі будь-яких екстрених ситуацій.

"Так, є ринок, є авіакомпанії. Але держава завжди має бути впевнена: якщо щось станеться, є на кого спертися – на державну авіакомпанію. Це одна з причин, чому вона створюється", – заявив топчиновник.

Він уточнив, що триває підрахування вартості створення державного авіаперевізника. Вчора, 28 квітня, на нараді з президентом учасники робочої групи обговорювали підходи до запуску такої авіакомпанії.

Реклама

"Нині йде бюджетування. Ми вийдемо з комунікацією. Представимо саму авіакомпанію, підхід до роботи. І всі дізнаються вартість її створення", – повідомив він.

Зазначимо, що Міністерство інфраструктури вже давно хоче, щоб в Україні стала потрібною модель авіатаксі. Такими планами восени 2019 року керівник міністерства Владислав Криклій поділився з журналом "Новое Время".

Для того щоб реалізувати проєкт, міністерство запропонувало скасувати ПДВ на внутрішні авіаперевезення. Криклій зазначив, що в Україні варто було б організувати більше таких авіамаршрутів, як Київ – Запоріжжя, коли ціна порівнянна з залізничним квитком або на 15-20% дорожча.

Реклама

Цій ідеї сприяли торішні показники зростання пасажиропотоку, який в Україні збільшився трохи менше, ніж на 20%. Однак висока порівняно з наземним транспортом ціна на авіаквиток (і той факт, що заради її зниження довелося б вибивати податкові пільги) ставила ідею під сумнів.

При цьому влада планувала заробити на концесії чотирьох аеропортів, восьми залізничних вокзалів і кількох автомобільних доріг. За словами Криклія, МІУ розглядало передання в концесію чотирьох аеропортів: "Львів", "Чернівці", "Херсон", "Запоріжжя". А успішність проведення концесійного конкурсу безпосередньо пов'язана з показником пасажиропотоку – з тим, як багато людей відвідують аеропорт і витрачають там свої гроші. У минулому році в аеропортах побувало 24,3 млн осіб.

У МІУ настільки серйозно поставилися до ідеї розвитку внутрішніх пасажирських авіаперевезень, що взимку 2020 року міністерство зареєструвало в парламенті законопроєкт № 2425, яким запропонувало звільнити авіаперевезення всередині України від сплати податку на додану вартість. У відомстві заявили, що це знизить середню вартість квитка на 13,5%.

Не можна сказати, що МІУ лобіювало інтереси певних авіаперевізників. Наприклад, Мінінфраструктури запропонувало угорської авіакомпанії Wizz Air подумати про вихід на український ринок внутрішніх авіаційних перевезень.

Нові рейси між українськими містами без пільг від держави активно відкривала авіакомпанія SkyUp Airlines. Із жовтня 2019 року вона запустила нові внутрішні рейси – з Києва до Харкова, Львова та Запоріжжя, а також зі Львова до Харкова. При цьому називалися орієнтовні ціни на квитки. Зокрема, квиток на рейс Київ – Харків коштував від 498 гривень, Харків – Львів – від 639 гривень, а Київ – Запоріжжя – 498 гривень.

Сайт "Сьогодні" писав про те, що державі треба подбати і про підтримку держпідприємства "Антонов", яке в листопаді 2019 року заявило: знос основних засобів становить 80%, тож у разі бездіяльності влади робота підприємства зупиниться через 5-7 років.

Хоча зарплата директора держпідприємства "Антонов" Олександра Донця виявилася вищою, ніж у українських міністрів і народних депутатів. З'ясувалося, що навіть президент США Дональд Трамп, який отримує 33,3 тис. доларів на місяць (близько 800 тис. гривень), заробляє менше, ніж глава українського авіаконцерну. Його зарплата в грудні 2019 року перевищила 1,2 мільйона гривень.

Що, звичайно, не заперечує того факту, що літаки "Мрія" і "Руслан", які героїчно перевозять під час пандемії коронавірусу гуманітарні вантажі, – це предмет національної гордості українців.