Поради починаючим підприємцям: як правильно оптимізувати бізнес

23 травня 2015, 08:11
Експерти впевнені: якщо організовувати оптимізацію бізнесу хоча б раз на рік, то комерсантам вдасться уникнути багатьох проблем

img.com.ua

Тільки в кризу підприємці згадують про оптимізацію компанії як про можливість утримати бізнес на плаву. А адже такий аудит корисно проводити регулярно – щоб виявити помилки в робочих процесах, та й просто провести оздоровлення підприємства. Експерти впевнені: якщо організовувати оптимізацію бізнесу хоча б раз на рік, то комерсантам вдасться уникнути багатьох проблем.

РАХУЄМО. Починати оптимізацію бізнесу потрібно з аналізу. Тобто важливо провести аудит всіх витрат-доходів компанії, пояснює аналітик "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко. "Цей аналіз допоможе прояснити, по-перше, як ліквідувати неефективні витрати, а по-друге, як розширити джерела максимального доходу", – говорить Нікітченко.

Реклама

УРІЗАЄМО. У ході оптимізації підприємцям складно розібратися, які витрати можна безболісно урізати, а що не варто чіпати. Ось це складне питання і допоможе вирішити попередній аналіз. "Спочатку потрібно ліквідувати витрати, які не впливають на прибутковість бізнесу. Мова йде про закупівлю їжі в офіс, корпоративні заходи, виборі більш дешевого офісу, представницькі витрати", – уточнює Нікітченко. Але експерт рекомендує не скорочувати витрати на маркетинг, адже в умовах падіння потребспроса складніше реалізовувати товари: "Тому, якщо підприємець все ж відмовився від традиційної реклами, її треба замінювати недорогими інструментами. Тут на допомогу прийдуть непрямі продажі, просування в соцмережах, PR-заходів, акції та бонуси".

СКОРОЧУЄМО. Звільнення персоналу – хвороблива захід, але в рамках оптимізації на цей крок треба зважитися. "Штат підприємства потрібно скорочувати грамотно, тому не завадить провести аудит обов'язків і трудовитрат кожного працівника. За результатами аналізу може виявитися, що ряд людей завантажені роботою не на 100%, а тільки на 50%. У такій ситуації штат з 10 чоловік можна спокійно скоротити до 7-8 співробітників, які будуть ефективно виконувати свої обов'язки. Але зарплати їм доведеться підвищити", – пояснює Нікітченко. При цьому експерт радить згадати про аутсорсинг, так як "сторонній бухгалтер обходиться роботодавцю дешевше штатного фахівця".

ФОКУСУЄМО. Ефективним методом оптимізації є фокусування на прибуткових напрямках діяльності компанії. "Уявімо, що у підприємця є невеликий магазинчик, де 60% виручки становить продаж алкоголю, а на інші групи товарів припадає 40%. Тоді можна скоротити площу магазину і персонал вдвічі, а в продажу залишити лише алкоголь. У підсумку виручка знизиться на 40%, але витрати стануть нижче на 50%. Після цього, якщо спрямувати вивільнені ресурси на розширення асортименту алкоголю, продажі можуть вирости", – роз'яснює Нікітченко. За його словами, аналогічно можна діяти і при аналізі ефективності клієнтської бази: "Наприклад, якщо в компанії близько 80% виручки приносить реалізація товару корпоративним клієнтам, тоді доцільно піднімати питання – а чи потрібен підприємству роздрібний сегмент?".

Реклама

РОЗШИРЮЄМО. Примітно, що в умовах оптимізації можна збільшити прибутковість компанії, розширивши канали надходження грошей. "Цей метод оздоровлення бізнесу підходить для підприємств, які працюють в рамках вузької спеціалізації, і є сусідні ніші, куди можна зайти без великих витрат. Наприклад, промисловець продає виробниче обладнання для певної категорії споживачів. Цілком можливо, якщо цей товар трохи доопрацювати, то він зможе знайти нових покупців", – зазначає Нікітченко.