Поради починаючим підприємцям: як оцінити передпродажну вартість бізнесу

29 березня 2015, 08:00
Які методи оцінки бізнесу застосовуються для формування передпродажної вартості, розповідає аналітик "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко

Рано чи пізно у підприємців виникає необхідність або бажання продати бізнес. Тоді власникам компаній варто правильно порахувати активи, щоб не промахнутися з ціною. Які методи оцінки бізнесу застосовуються для формування передпродажної вартості, розповідає аналітик "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко.

АКЦІЇ. Порахувати вартість бізнесу можна на основі котирувань акцій компанії – у разі, якщо ті представлені на біржі. За словами Нікітченка, якщо взяти ціну однієї акції і помножити на їх кількість, то вийде ринкова капіталізація бізнесу, або вартість компанії за оцінкою ринку: "Але, якщо покупець хоче придбати більше 50% акцій, ціна буде вищою. Тобто, 51% акцій коштує дорожче 49%, не на ціну 2% акцій, а на набагато більшу суму".

Реклама

КОНКУРЕНТИ. Якщо акції компанії не котируються на ринку, можна провести оцінку, використовуючи вартість біржових паперів аналогічного підприємства. "Наприклад, хімзавод в сусідній області має схожі обсяги виробництва і продажів, що і ваше підприємство. Тоді за орієнтир береться ринкова капіталізація компанії, чиї акції котируються на біржі", – зазначає Нікітченко.

КАПІТАЛ. Тут оцінка бізнесу така: розмір капіталу підприємства множиться на певний коефіцієнт, який розраховується на основі перспектив компанії, галузі, в якій воно працює, і економіки країни. "Якщо інвестор бачить перспективи, то коефіцієнт становить більше 1, якщо навпаки – менше 1", – уточнює фінаналітик. Як приклад експерт наводить показники оцінки наших банків до і після кризи: "У 2006-2007 рр. банки в Україні продавалися з коефіцієнтом більше 1, а "Укрсоцбанк" оцінили в 5,2 капіталу. А в 2012-2013 рр. вони продавалися з коефіцієнтом 0,5-0,7".

ВИРУЧКА. Оцінюється бізнес на підставі річної виручки (кількості грошей, отриманих від продажу товарів – Авт.) компанії. "Тут результат оцінки також залежить перспектив бізнесу. Якщо бізнес працює давно, а ринок стабільний, беруться 2-3 річні виручки. Якщо ж компанія швидко розвивається, ринок динамічний (особливо характерно для IT-сектора), враховуються 10-20, а іноді навіть 50-60 річних виторгів", – говорить Нікітченко.

Реклама

БАНКРУТ. Коли компанія близька до банкрутства, оцінити бізнес можна, враховуючи його активи, майно, яке реально продати. "Краще оцінкою займатися не самому, а залучати експертів. Адже в цьому процесі враховуються не тільки активи, акції та капітали, але й ринкова частка компанії, канали продажів, патенти, інтелектуальна власність, команда управлінців", – пояснює Нікітченко. За його словами, у великому бізнесі процес оцінки називається due diligence: "Вона обходиться в десятки і сотні тисяч доларів, адже тут задіяні інвесткомпанії, аудитори, юристи". А ось бізнесмени середньої руки можуть оцінити підприємство дешевше: розговоривши свого бухгалтера і переглянувши свіжу фінзвітність. "Але пам'ятайте, будь-яка оцінка суб'єктивна. Тому продавець і покупець можуть сторгуватися", – говорить Нікітченко.