Поради підприємцям-початківцям: вивчаємо конкурентів

17 серпня 2019, 05:40
Про підводні камені вивчення конкурентів розповів економіст Іван Нікітченко

Коли підприємець запускає нову справу, перед реалізацією проекту обов'язково потрібно вивчити, наскільки висока конкуренція в обраному бізнес-напрямку. Експерти рекомендують провести грамотний аналіз потенційних "суперників" – щоб виявити їх сильні і слабкі сторони. Адже це дозволить поліпшити товар або послугу, а, можливо, і відмовитися від бізнес-ідеї, якщо в вашому реченні немає нічого унікального для споживача. Про підводні камені вивчення конкурентів нам розповів економіст Іван Нікітченко. 

СТАРТ. Перш ніж починати аналіз конкурентів, важливо розібратися, який продукт або послугу планує запропонувати клієнтам підприємець-початківець.

Реклама

"Потрібно відповісти на низку питань. Наприклад, чому споживачі будуть купувати саме цей продукт? Які потреби клієнти зможуть задовольнити новим товаром? А які пропозиції конкурентів можуть закрити ті ж потреби людей, що і новий товар?"- перераховує Нікітченко.

Після того як підприємець визначить унікальність своєї продукції, можна розібратися, з якими виробниками і на яких ринках доведеться конкурувати.

"Важливо визначити свій ринок і його сегментацію. Далі – знайти компанії, які пропонують аналогічні товари. Також потрібно структурувати, які характеристики в продукті головні для споживачів, а які другорядні, і яким чином клієнт приймає рішення на користь придбання товару. Це допоможе визначити портрет клієнта, його потреби і перспективи змін цих запитів в майбутньому під впливом нового продукту", – каже Нікітченко. 

КРИТЕРІЇ. В ході дослідницької роботи стає зрозуміло, що в обраній ніші може бути чимало конкурентів. Відповідно, виникає питання: кого з "суперників" потрібно вивчити?

"Тих конкурентів, які виробляють аналогічну продукцію на сюжеті ринку, – відповідає Нікітченко. – Також не завадить звернути увагу на товари-субститути (взаємозамінні товари) і їх виробників. І, звичайно, розглянути виробників на суміжних ринках і регіонах – можливо, вони запланують вихід на ринок, ключовий для нового товару. А ще у гравців можна підглянути бізнес-рішення".

Водночас експерт рекомендує визначити критерії для грамотного аналізу конкурентів. У цьому списку потрібно вказати місце на ринку, обсяг і динаміку продажів, сильні/слабкі сторони товару і виробника (брендинг, точки продажів, реклама, комунікації з клієнтами, інноваційні технології).

Реклама

"Аналіз повинен бути постійним. Конкуренти допрацьовують, видозмінюють продукцію або запускають нові лінійки продукції. Якщо "проспати" момент, це може коштувати місця на ринку, адже пропозиція компанії застаріє", – вважає Нікітченко.

В цілому, такий аналіз може підприємець здійснювати своїми силами, якщо є досвід. Але для постійного моніторингу краще залучити зовнішніх підрядників – вони оперативно відслідкують дії і наміри конкурентів (наприклад, по базах реєстрації патентів) і порадять, як діяти з точки зору маркетингу і/або права.