Скільки коштує ремонт доріг в Україні і які траси покращать

17 березня 2016, 08:04
Поліпшити стан доріг допоможе акциз з палива та плата за пересування вантажівок

www.visti.ks.ua

Днями Кабмін виділив 14,2 млрд грн на ремонт українських доріг. "Це означає, що ми запускаємо процес ремонту доріг і виводимо техніку для їх ремонту", – уточнив прем'єр-міністр Арсеній Яценюк. За його словами, фінансування ремонтних робіт буде йти з держбюджету, іноземних кредитів, коштів місцевих рад. Це дозволить зайнятися відновленням дорожньої інфраструктури на Донбасі, а також привести в порядок траси у Львівській, Одеській, Харківській та інших областях. "Сегодня" дізналася, які саме дороги будуть ремонтувати в 2016 році і що входить до списку найбільш пріоритетних робіт (див. інфографіку).

Реклама

ПРОБЛЕМИ. Кабмін налаштований оптимістично, експерти ж – скептично. Аналітики вважають, що виділених грошей не вистачить на те, щоб дороги України стали значно кращими. Хоча цього разу сума більше, ніж в попередні роки. Так, всього на українські шляхи піде 14,2 млрд грн, з яких 6,5 млрд грн з бюджету. Для прикладу: минулого року зі скарбниці дали 4 млрд грн. Але, незважаючи на це, апетити влади далекі від можливостей, адже Мінінфраструктури (МІУ) затвердило до ремонту більше 200 ділянок і об'єктів на трасах країни. У їх числі ремонт старих і навіть будівництво нових автомостів, з/д переїздів, ямковий ремонт і повна заміна покриття на дорогах. Всього планується відремонтувати 1,7 тис. км дорожнього полотна (останні три роки ремонтникам вдавалося привести в порядок десь 100-600 км доріг щорічно). Але навіть якщо грошей і вистачить на заплановане, автомобілістам радуватися рано.

"Всього в Україні 170 тис. км доріг державного значення. І 10 років вони майже не ремонтувалися. Офіційний термін служби автодороги – 10-15 років. Це означає, що 10%, або 17 тис. км доріг потрібно капітально ремонтувати щороку. А середній ремонт треба робити раз в 5 років. Тобто щорічно такому ремонту повинні підлягати 34 тис. км полотна. Замість цього середній і капітальний ремонт займають в цьому році 1,7 тис. км. Це в кращому випадку 3% від потрібних обсягів. Для порівняння: в 2015-му було відремонтовано десь 300 км полотна", – пояснив нам голова департаменту автотранспорту та стратегічного розвитку автодоріг МІУ Роман Хміль.

ШЛЯХИ. Щоб дороги утримувалися нормально, щорічно на ремонт потрібно виділяти близько 50-100 млрд грн, кажуть в МІУ. І механізми для 100% фінансування у влади є. Так, у відомстві вважають за доцільне всі надходження від акцизу з палива (це 35-40 млрд грн на рік) направляти на ремонт доріг. "Зараз ці гроші спочатку надходять до загального фонду бюджету, а потім Мінфін їх перерозподіляє, і в підсумку кошти лише частково йдуть на ремонт доріг. Виправити ситуацію може законопроект "Про дорожній фонд" – всі ці надходження держава буде витрачати на дороги. Але документ поки що знаходиться в ВР", – уточнив Хміль. Також в МІУ хочуть ввести плату з вантажівок вагою більше 12 тонн. Якщо ініціативу реалізують, це дозволить поповнити держбюджет на 10-15 млрд грн на рік, які теж підуть на ремонт. "Це нормальна практика ЄС. Наприклад, якщо українська вантажівка їде через Угорщину, то в одну сторону він повинен заплатити 200 євро. Плюс дорожні збори – 100 євро. Тобто перевезення вантажу туди-назад коштує 600 євро. А у нас аналогічні збори – 20 євро", – говорить Хміль.

Реклама

На думку експерта, якщо ці зміни реалізують, можна буде капітально ремонтувати 17 тис. км доріг на рік: "І за 10 років привести всю дорожню мережу країни в прийнятний стан".

Дорожні реформи: контроль поліпшать, але ямковий ремонт залишать

Тим часом українці в мережі складають свій народний рейтинг поганих доріг України. Наприклад, в ці списки потрапили напрямки Кривий Ріг – Миколаїв, Кіровоград – Миколаїв, Кривий Ріг – Нікополь – Запоріжжя, Кривий Ріг – Кіровоград, Львів – Тернопіль. Згідно з планом ремонту на 2016 рік, деякі ділянки на цих напрямках дійсно можуть бути відремонтовані. Але водії побоюються, що якщо ділянкам пощастить, то довго дороги в хорошому стані не протримаються. "Весь їх ремонт, як завжди, зійде разом зі снігом або дощами. Іноді думаєш, що потрібно міняти легковик на бронетранспортер. Не дивно, що в регіонах водії часто перекривають дороги, вимагаючи ремонту", – скаржиться водій із Києва Наталія Зоріна.

Реклама

ЩО РОБИТИ. У міністерстві запевняють, що планують підвищити якість ремонту за рахунок незалежного аудиту, який хочуть запровадити в цьому році. "Тобто тепер "Укравтодор" не сам контролюватиме якість робіт за своїми ж замовленнями, адже впроваджують незалежний аудит. Для цього Світовий банк виділяє фінансування на два роки. Порядок техаудіт повинен бути затверджений в Кабміні. Пілотний проект буде у Волинській, Львівській, Івано-Франківській областях, а пізніше – по всій Україні", – сказав нам Хміль. Це означає, що залучені аудитори контролюватимуть ремонт при проектуванні, постачанні матеріалів. "Після ремонту в полотні свердлити керни, і тестові зразки досліджуються в лабораторії на забезпечення, наприклад, модуля пружності дороги. І якщо дорога зроблена неякісно, то підрядник повинен переробити по гарантії", – каже Хміль. Але без ямкового ремонту не обійтися, вважають експерти. "Автомобільні дороги, які ремонтуються у нас країні за кошти кредитів Світового банку та ЄБРР, мають відмінну якість. Обов'язковою умовою цих реконструкцій є проведення міжнародного тендеру, в яких беруть участь не тільки українські, а й іноземні компанії. Приміром, у нас вже будували дороги македонці, турки, британці. Тому доречно, щоб тендери були відкриті для іноземних компаній із застосуванням найсучасніших технологій і в разі фінансування проектів з держбюджету. Але для цього необхідні і значні обсяги замовлень таких робіт, тобто 14 млрд грн обіцяного ремонтного бюджету 2016 є критичним мінімумом", – говорить експерт в сфері транспорту Олександр Кава.