Бюджет-2018: Скільки грошей влада витратить на себе

26 листопада 2017, 07:54
Тривають торги за поправки до держбюджету України на 2018 рік

Фото: pixabay.com

На наступному пленарному тижні, який пройде з 5 по 8 грудня , Верховна Рада повернеться дорозгляду законопроекту про держбюджет-2018 у другому читанні. Про це днями заявив спікер ВР Андрій Парубій. Депутати та експерти сходяться в тому, що другий варіант бюджету буде істотно відрізнятися від того, який був представлений до першого читання. Поправки до первісного варіанта подають зараз в масовому порядку як фракції, так і окремі депутати, і в кулуарах ВР тривають бурхливі торги: скільки голосів принесе та чи інша поправка в день голосування за бюджет, а скільки відніме. Якщо до цієї статті додати, то від якої відняти, щоб дефіцит бюджету не вийшов за розумні рамки і в день голосування щоб вистачило голосів "за"?

"Роздача слонів" була передбачена

Уже зараз самі депутати кажуть , що до другого читання видаткова частина бюджету може збільшитися на суму від 2 до 10 млрд грн . Нагадаємо , в законопроекті про бюджет -2018 , прийнятому в першому читанні , видаткова частина і такперевищувала прибуткову майже на 78 млрд грн, або на 2,4% ВВП (прогноз номінального ВВП на 2018 рік – 3 трлн 247 , 7 млрд грн ) . Якщо будуть прийняті поправки на 10 млрд грн , дефіцит бюджету виросте до 2,7 % ВВП .

У той же час Міжнародний валютний фонд вимагає від України , щоб дефіцит бюджету не перевищував 2,5 % ВВП . Така ж цифра передбачена і Програмою економічних реформ . Як не вийти за рамки ?

"Уряд усвідомлює, що для того, щоб провести законопроект про бюджет через парламент, необхідно в тому числі "роздати певну кількість слонів". Що мається на увазі? Хтось просить гроші на округ, цільову субвенцію на будівництво школи, медичні заклади, моста і т.д. Хтось просить підтримати якусь галузь. І уряд змушений, коли розраховує бюджет, відразу закладати в нього "заначку", яку потім можна використовувати для задоволення цих "хотілок".

Це не тільки українська історія. Це історія будь-якої країни, де уряд змушений проводити проект бюджету через парламент. І до цього треба ставитися, як до робочої моделі. У укладачів бюджету завжди є "технічні хитрощі", за рахунок яких можна, не порушуючи баланс, забезпечити певним чином збалансованість цього фінансового документа. Тому я як раз не чекаю якихось несподіванок.

Реклама
На думку експерта , дефіцит бюджету 2,4-2,5 % МВФ не хвилює . Набагато більше питань у Фонду викликає невирішеність питання з цінами на газ , а також збільшення зарплат і соцвиплат .

Незвичайна скромність влади

У наступному році зростуть зарплати не тільки у педагогів та медпрацівників . Загальна сума , що виділяється з держбюджету на зарплати і премії держслужбовців , теж збільшується . Всього на зарплати співробітників центральних і місцевих органів влади планується витратити з основного фонду бюджету 138,7 млрд грн , а зі спеціального фонду – ще 3,2 млрд . У порівнянні в минулим роком , загальне збільшення зарплатного фонду становить близько 25 % .

При цьому зарплатний фонд Апарату Верховної Ради виросте більш ніж на 70 % ( з 934 млн грн до 1620 млн ) , Секретаріату Кабінету міністрів – на 39 % ( з 224,5 до 313,7 млрд грн ) . А ось зарплатний фонд Державного управління справами президента передбачається збільшити лише на 19 % ( з 770 до 921 млрд грн ) .

Загальні витрати на утримання центральних органів влади також виростуть нерівномірно . Так , на апарат Верховної Ради витратять на 36 % більше бюджетних коштів ( 138,7 млрд замість з 111,7 млрд ) , на Секретаріат Кабміну – + 44 % (739 млрд замість 512 ) , а ось витрати на Держуправління справами зростуть всього на 1 % ( до 2 млрд 395 млн грн ) . Експерти вважають , що така ситуація пов'язана в тому числі з планами приватизації збиткових держпідприємств , в зв'язку з чим навантаження на держбюджет скоротиться .

Чому не можна порівнювати зарплати співробітника міністерства і пенсіонера

А ось зростання зарплат співробітників центральних органів влади Борис Кушнірук вважає цілком виправданим і навіть необхідним кроком .

"Якщо ми хочемо залучати до такої відповідальної роботи грамотних, професійних людей, їм потрібно платити адекватну зарплату. Привабити на зарплату в 300 доларів людину, яка має дійсно високий рівень знань – давайте говорити прямо, такого бути не може. І "волонтерство" деяких з таких людей не може тривати довго. Їм потрібно істотно збільшити зарплати, пропорційно тому рівню відповідальності і професіоналізму, який повинен бути на таких посадах. А зараз у нас є серйозна проблема відверто низького рівня професіоналізму людей середньої ланки, на рівні начальників управлінь. Дуже часто це люди з "совковою" ментальністю, які готові отримувати мінімальну зарплату і потихеньку красти, заробляючи на лобіюванні, на просуванні якихось документів по інстанціях. Чи потрібно в даному випадку

Реклама

Що стосується бюджетних витрат на роботу окремих міністерств ( не галузям в цілому ! ) , то безумовним лідером є Мін'юст . На його роботу витратить понад 4 млрд грн на рік . На другому місці за витратами – Міністерства фінансів : 517 млн грн на рік . На третьому – Міноборони – майже 500 млн грн .

Найскромніші витрати передбачені на діяльність міністерства інформаційної політики – 16,4 млн грн ( з яких 12,5 млн – зарплата співробітників ) . На другому місці по скромності витрат – Міністерство з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб – 36 млн грн витрат , з яких 27,6 млн – зарплати співробітників .

Апаратам обладміністрацій підняли фінансування однаково : на 42-43 % .