Знижкова арифметика: вважаємо, скільки можна зекономити на спецпропозиціях та акціях

10 травня 2015, 09:00
Вчимося бути грамотним покупцем

Нинішній час змушує всіх вчитися рахувати гроші. Здавалося б, економії повинні сприяти акції і дисконтні програми в магазинах. Але не все так просто з вигідними пропозиціями від торгових мереж, а для того, щоб реально скористатися знижками, потрібно бути грамотним покупцем, і, як в шахових партіях, прораховувати все на кілька кроків наперед. Спільно з експертами ми спробували розібратися в деяких тонкощах економії по-українськи.

СПЕЦПРОПОЗИЦІЇ: У ЧОМУ ПІДСТУП

Реклама

У магазинах є ще й спецпропозиції – наприклад, подарункові карти різних номіналів. Але іноді виявляється, що вони дають можливість купувати лише деякі товари. "До нас недавно звернувся чоловік, у якого була подарункова карта на 500 грн для використання в одному з магазинів електроніки. Друзі купили йому її за живі гроші, і тому логічно було розраховувати, що вона дійсна при купівлі будь-якого товару, – розповідає Максим Несмєянов. – Але в магазині йому сказали, що подарункова карта на обрану ним техніку не поширюється. Ми подали в суд, і хлопець виграв справу. А адже найчастіше люди не готові боротися за свої права і залишаються з тим товаром, який їм нав'язують. Все це називається нечесною підприємницькою діяльністю".

Не забувайте уточнювати додаткові умови спецпропозицій.

НАКЛЕЙКИ. Інший вид спецпропозицій – наклейки, які видаються магазином за покупку на певну суму. Коли покупець накопичує певну їх кількість, то може отримати якийсь товар з великою знижкою або взагалі за копійки. Багато покупців залишаються задоволені, але бувають і проколи. Так, нещодавно Антимонопольний комітет України зловив мережу супермаркетів на недостовірній рекламі і оштрафував власника за поширення неправдивої інформації. Під час проведення акції, де наклейки можна було обміняти на знижку при покупці подушок, в рекламних буклетах зазначалося, що ці самі подушки наповнені натуральними бамбуковими волокнами. Але при перевірці виявилося, що наповнювачем для подушок став поліестер, а бамбукове целюлозне волокно міститься тільки в наволочках. Торгова мережа визнала свою провину і виплатила штраф – 89 тис. грн.

КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ. Не забувайте, що для користування деякими знижковими благами вам потрібно залишити інформацію про себе – від номера мобільного до анкети на кількох аркушах, передаючи чи то мережі, чи то її представнику "право збирати, реєструвати, накопичувати, обробляти, зберігати, адаптувати, змінювати, знищувати, оновлювати, знеособлювати, поширювати, використовувати" ваші персональні дані. Так що подумайте сто разів, чи хочете ви цього.

Реклама

АКЦІЇ: ВИГОДА Є НЕ ЗАВЖДИ

Акційні товари теж покликані заощаджувати наші гроші. Найбільш прості і зрозумілі акції – ті, за якими товар продається дешевше, ніж зазвичай. Але й тут треба бути уважним. Насамперед дивіться на дату виготовлення – може, термін придатності закінчується днями, і ви просто не встигнете з'їсти цей акційний сир або оливки. Також деякі супермаркети продають товар зі знижкою в один певний день, а цінники вивішують заздалегідь, за тиждень-два. І тільки на касі вам пояснять, що товар з уцінкою ви можете купити лише 29 травня, а сьогодні у вас такого шансу немає.

Реклама

"Я завжди перевіряю, наскільки вигідна акційна ціна, – розповідає бухгалтер з Вінниці Оксана Василенко. – Ось недавно, наприклад, побачила в супермаркеті зубну пасту по 15,12 грн за 100 мл. Поруч лежала така ж, але об'ємом 150 мл і на ній було написано, що "50 мл безкоштовно", а ось коштувала вона 28,80 грн. Я викликала старшого продавця і попросила пояснити, в чому "безкоштовність" цієї пропозиції. Він сказав, що ця акція – від виробника, і він до неї відношення не має. На наступний день я побачила, що другу пасту магазин-таки з продажу зняв. Але, думаю, вона повернеться на полиці, коли розпродадуть дешевшу".

ВЧИМОСЯ КАРТКОВІЙ ЕКОНОМІЇ

Наші гаманці повні різних дисконтних карт, які ми взяли в магазинах, щоб економити при покупках. Раніше великі магазини видавали картки з фіксованим відсотком знижки або з відсотком, поступово зростаючим до якоїсь межі. Це було просто і зрозуміло, а нарікання викликали хіба що в тій частині, яка стосувалася соціальних продуктів (на м'ясо, молоко, хліб і деякі інші товари знижка не поширювалася). Зараз торговельні мережі з такими дисконтами можна перелічити на пальцях: вони як і раніше дають знижку від 2% до 5% при покупці продуктів (знижка не поширюється на соціальні та акційні товари) і можуть бути і до 20% на одяг, взуття та ін. (але, як правило, на нові колекції або не на весь асортиментний ряд).

ЗБИРАЄМО БОНУСИ. Нині ж більшість магазинів перевели своїх покупців на бонусні карти – і ось тут розібратися, що ж ви економите, стає по-справжньому складно. Наприклад, один з супермаркетів пропонує за кожну витрачену повну гривню зарахувати вам бонус в 1 копійку (тобто вимальовується 1% від покупки). Але цим правом економії ви можете скористатися один раз на три місяці. Причому для цього вам мають надіслати поштою спеціальний купон (який може і загубитися: в умовах сказано, що організатор не несе відповідальності за те, що спецпропозиція не буде доставлена). Ну, а якщо за 3 місяці ви витратили менше 500 грн на покупки (і набрали, відповідно, до 5 грн бонусу) – ніхто вам нічого не вишле, чекайте наступного кварталу, коли набереться необхідна сума. До того ж на касі можуть "відмовити заявнику в участі в програмі у разі відсутності технічної або іншої можливості для цього на момент звернення".

ВИРАХОВУЄМО ЧАСТИНУ. В іншій мережі вам обіцяють знижку лише в тому випадку, якщо ви придбаєте товарів на певну суму. Наприклад, купивши товар на 500 грн і більше, ви автоматично отримаєте бонусні очки. Але сплатити 100% покупки цими самими бонусними очками ви не зможете (магазин не дає знижку більш ніж на 30%). А значить, вам потрібно накупити більше товарів – щоб отримати знижку, від якої потім зможете використовувати тільки третю частину.

"Бонусні програми ніяк не сертифіковані. Беручи ваші гроші і переводячи їх в якусь свою цікаву валюту або забираючи копійки, які лежать на мапі безпроцентно, ніхто вам не гарантує їх повернення", – говорить виконавчий директор всеукраїнської громадської організації "Союз споживачів" Максим Несмєянов.

ЩО РОБИТИ

Так, що ж, запитаєте ви, всі "подарунки" від магазинів – це суцільний обман? "З бонусними програмами, акційними товарами і різними спеціальними пропозиціями економити можна, – розповідає старший продавець однієї зі столичних торгових мереж Анна Попко. – Просто уважно читайте умови акцій, і співвідносити їх зі своїми потребами і можливостями. Наприклад, якщо ви в конкретному магазині купуєте тільки хліб, молоко і м'ясо, то чи потрібна вам картка, яка дасть 2% знижки без урахування цих товарів, якщо для її отримання потрібно здійснити разову покупку на 300-500 грн? Не докуповуйте, наприклад, до 500 грн непотрібних товарів, щоб одержати 1 раз на три місяці знижку в 5 грн – ви втратите набагато більше.

Не прив'язуйтеся до однієї торгової точки – цілком можливо, що в сусідньому магазині потрібний вам товар буде дешевше без акції, ніж в конкретному за спеціальною пропозицією.

Також не розраховуйте на те, що товар, куплений за 1 копійку (хоча ви витратили на інші покупки дуже багато, збираючи наклейки), виявиться чудової якості".

Її підтримує і покупниця Оксана Василенко: "Я вже давно знаю: написи типу "50 мл або 20% безкоштовно" – це всього лише частина декору цієї упаковки. Потрібно шукати подібний товар на полицях, і порівнювати його ціни, обсяги і т. д. Потрібно бути грамотним покупцем".

КОМЕНТАР ЮРИСТА

Ігор Врублевський, юрист, м Київ:

"Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів", продавець (магазин, супермаркет) зобов'язаний надати споживачеві повну інформацію щодо реалізації продукції по знижці, в тому числі що стосується змісту пропозиції, вартості товару і термінів дії акції. Після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу або застосуванні знижок споживач повинен бути проінформований про ціну продукції, що була встановлена до початку акції, і про нову вартість. У випадку, якщо умови надання інформації не виконані продавцем, клієнт має право вимагати відшкодування завданих збитків".