З осені українські траси стануть на півметра вужчими

3 липня 2018, 07:32
Зменшення ширини смуг знизить аварійність і дасть дорогу велосипедистам

Не гони! З 1 вересня ганяти автотрасами буде складніше / Фото: Олександр Яремчук

Українські автодороги вже з вересня почнуть розмічати за євростандартом: кожна смуга стане вужче на півметра, а вивільнену ширину траси віддадуть велосипедистам або громадському транспорту. Про це повідомив заступник міністра регіонбуду Лев Парцхаладзе. За словами чиновника, вужчі смуги спонукають водіїв їхати з меншою швидкістю, а значить, знижують ймовірність ДТП. Фахівці з безпеки дорожнього руху побоюються, що все виявиться навпаки: побільшає аварій і смертей серед велосипедистів.

Новвовведення

Нововведення торкнеться насамперед міських вулиць: на магістралях міського значення з безперервним потоком руху (наприклад, Столичне шосе в Києві) ширина кожної смуги стане не 3,75, а 3,5 м, на менш завантажених вулицях – 3 м (зараз 3,5 м), на дрібніших вулицях – 2,75 м (зараз 3 м). Як роз'яснив Парцхаладзе, сьогодні на дорогах I і II категорій (дві та більше смуг в кожну сторону – це магістралі міжнародного, державного та міжобласного значення, наприклад, Київ – Львів, що проходять також через населені пункти) за чинними буднормами кожна смуга не може бути вужче 3,75 м, для доріг III категорії (1 смуга – це дороги обласного значення) – не вужче 3,5 м, для доріг IV категорії (1 смуга – це дороги районного значення) – 3 м, нарешті, для доріг V категорії ( між селами) – 4,5 м, без поділу на смуги руху.

Реклама

"У нових держбуднормах щодо вулиць і доріг ми адаптували ці норми до європейських, відповідно звузивши ширину смуг руху при проектуванні і будівництві доріг. Європейська практика показує, що дороги з меншою шириною смуги руху – 3-3,25 м – підсвідомо спонукають водіїв їхати з меншою швидкістю", – уточнив заступник міністра.

Оскільки ДБН вже опубліковані і набудуть чинності з 1 вересня, то всі нові і траси, що ремонтуються, будуватимуться вужчими, а вже наявні перерозмітять, виділивши двосторонню доріжку для велосипедистів, мінімальна сукупна ширина якої повинна бути 2,5 м. Щоправда, повноцінну велодоріжку , відокремлену від автодороги бордюром, можна отримати тільки на дорогах (вулицях) I і II категорії, на інших дорогах "виграш" становитиме всього 1-2 м, а цього для велодоріжки мало.

За і проти: "сліпота" і ДТП

Думки експертів розділилися. Спеціаліст з безпеки руху Володимир Караваєв стверджує, що нові норми небезпечні. За його словами, звуження смуг погіршує права громадян на безпечні умови дорожнього руху. Ширина фури 2,5 м і звуження кожної смуги руху до 3 м повністю позбавляє зони комфорту для водіїв легковиків, оскільки інтервал між машинами зменшиться до 0,5-0,7 м (зараз 1-1,2 м). Також нововведення призведуть до зростання ДТП з велосипедистами через те, що у водіїв великих вантажівок справа дуже велика "сліпа зона". А їхатимуть вони безпосередньо біля велодоріжки.

Автоюрист Вадим Володарський впевнений, що вузькі смуги в поєднанні з ямами на дорогах збільшать кількість дрібних ДТП, оскільки водії або не зможуть об'їхати вибоїну і зашкодять колесо або підвіску свого автомобіля, або, об'їжджаючи яму, зачеплять транспорт, який їде поруч. Заступник голови "Товариства учасників руху" (Харків) Віктор Козоріз, навпаки, вважає ідею правильною, оскільки вона створить психологічні умови для зниження водіями швидкості.

Реклама

"Побоююся одного: її дискредитують масовим невиконанням, що не поміняв нічого на проїжджій частині вулиць і доріг", – говорить Козоріз.

Автоексперт Володимир Шляховий стверджує, що нові норми треба застосовувати тільки при будівництві нових вулиць і доріг, а старі не чіпати.

"Перерозмітка більшості вулиць і доріг не дасть нічого, оскільки вони мають по одній смузі руху в кожну сторону, а на одному-півтора метрах велодоріжку зробити неможливо, – аналізує Шляховий. – Але при прокладанні нової дороги або капітального ремонту чинної вужчої смуги істотно здешевлять кожен погонний метр її будівництва".