На ринку новобуду виживуть тільки великі компанії, впевнені / Фото: Анастасія Іскрицька
Будівельна галузь повертається до стану 2009 року – гравці ринку шукають рецепти збереження бізнесу , пише КорреспондентЗ лютого до середини березня угод практично не укладалося . Підйом продажів житлової нерухомості почався в 2-й половині березня. Але експерти визнають : пожвавлення попиту тимчасове, і коли потік власників заборонених з банків депозитів вичерпається , будкомпаній чекає складний період.
Може повторитися і ситуація 2009 року, вважає керуючий директор компанії ARPA Real Estate Михайло Артюхов .
" Тоді багато дрібних фірм , що зводять 1-2 об'єкти виключно за рахунок коштів від продажу нерухомості, що будується , залишилися без фінансування і були змушені згорнути роботи . При справі залишилися лише великі забудовники , котрі мали власні гроші або мали доступ до кредитних ресурсів " , – розповідає Артюхов .
За його оцінками , зараз зупинка робіт може відбутися на 30-40% майданчиків , де в основному працюють такі ж дрібних фірм . Останні 2 роки вони активно демпінгували , пропонуючи житло від 3,5 тис. грн. за 1 кв. м. Тепер добудувати будинки , розпродані за викидними цінами , вони можуть хіба що за рахунок нових клієнтів. "Криза однозначно буде . Можливо , навіть жорсткіше , ніж у 2009 році" , – упевнений президент Київміськбуду Ігор Кушнір.
Боротися з черговою кризою забудовники мають намір перевіреними методами, що дозволяють знизити фінансове навантаження на покупців.
"Ми опрацьовуємо проект , в якому буде більше однокімнатних і менше двокімнатних квартир , хоча ще минулого року "двушки" запитували активніше . В економсегменте ми плануємо скоротити площу однокімнатних квартир з нинішніх 45-48 до 35-42 кв. м. Це дозволить покупцям заощадити $ 5-7 тис. , що для багатьох істотно" , – розповідає Артюхов .
Інший перевірений спосіб – програми лояльності , наприклад , розстрочка платежу , скорочення розміру початкового внеску , пільгове кредитування від забудовника. Правда , запропонувати кардинально нові послуги будкомпанії не в змозі.
"Поки найкраща програма лояльності – зафіксувати ціни по курсу 8,5-9,0 грн. За $ 1 " , – заявили відразу кілька забудовників.
Решта програм, зокрема розрекламовану торік ідею оренди з викупом , неможливо реалізувати без участі держави , вважають забудовники. Скептично представники галузі відносяться і до ідеї так званої страховки від недобудови. Її вважають маркетинговим прийомом , що розрахована на недосвідчених клієнтів.