Ринок праці в Україні: хто і де зможе знайти нову роботу

1 червня 2020, 13:01
Деякі українці вже готові хапатися за першу-ліпшу пропозицію

/ Фото: Думська

Останніми днями українці стали рідше звертатися в Службу зайнятості, ніж протягом жорсткого карантину. Але показники безробіття все ще залишаються невтішними. Знайти роботу було не так уже й просто і в докарантінние часи, а тепер конкуренція зросла вдвічі – на одну вакансію претендує в середньому від чотирьох до шести осіб.

На початок травня в країні налічувалося офіційних 456 млн безробітних. Карантин додав до показника майже 156 тис. українців. Втім, незважаючи на кризу, в Центрі зайнятості фіксують збільшення вакансій в сільському і лісовому господарствах, сфері торгівлі, охороні здоров'я та соціальній допомозі. Кого ще шукають і де знайти нову роботу, дізнавалися новини "Сьогодні".

Реклама

Деякі українці вже готові братися за першу-ліпшу пропозицію роботи і навіть заробляти менше, ніж раніше. Але при цьому вони планують шукати і кращі варіанти.

"Зарплатні пропозиції і зарплатні очікування претендентів – те, що люди писали самі в резюме, – трохи просіли, в межах 10-15", – говорить керівниця експертно-аналітичного центру міжнародного кадрового порталу Юлія Дрожжина.

Модель і блогерша Антоніна Головач нарікає, що за час карантину її дохід зменшився втричі, відмінилися всі поїздки за кордон, а зйомки переносилися. Поки про кар'єрні перспективи довелося забути, виручав Instagram. У своєму блозі Антоніна розповідає про модельне життя, вчить правильно позувати, доглядати за собою і наносити мейк-ап, мотивує займатися спортом і правильно харчуватися. Під час карантину на дівчину несподівано посипалися пропозиції.

"Зверталися і ресторани з оголошенням про доставку і різні доставки їжі. І бренди – про те, що роблять якісь маски, розпродажі. Багато людей зробили свої онлайн-послуги", – говорить Антоніна.

І дійсно, багато сфер бізнесу переходять в онлайн. Це довгострокова тенденція. А тому зростає і попит на працівників креативної індустрії.

Реклама

" пов'язано зі зйомкою промороликів, рекламних матеріалів, оновленням сайтів... Залишається стабільним попит на фахівців, які обслуговують сайти і соціальні мережі. Це ті, хто вміє писати матеріали, копірайтери, а ще оператори, монтажери. Але це більше стосується проектної роботи", – відзначає директор Державного центру зайнятості Ольга Макогон.

Поступово оживає і модельна сфера. Антоніна вже поповнює своє портфоліо – встигла зіграти в кліпі і знятися для кількох шоурумів. Каже, гонорари особливо не впали, але і не зросли.

"Мені здається, у людей закінчилися гроші. Тому що зазвичай в цей час знімають набагато більше. Але може бути все ще не зрозуміли, що вже можна. Що вже пора. Плюс погода", – говорить дівчина.

Плани небесної канцелярії не йдуть на користь і ресторанному бізнесу. Через холод і дощі чимало літніх майданчиків не змогли повноцінно запрацювати, незважаючи на дозвіл Кабміну. Тому є попит на роботу в службах доставки – там шукають водіїв і кур'єрів.

"Один кур'єр замовлень 10 в день виконує. Все залежить від рейтингу. Працюючи 8 годин, спокійно 500 гривень можна заробити", – розповідає кур'єр Данило Іванченко.

А найбільше пропозицій – в сфері продажів.

Реклама

"Компанії фактично будь-якої галузі потребують менеджерів по роботі з клієнтами. Або в продавця в магазин. Дуже активізувався сектор непродуктового ритейлу", – зазначає Дрожжина.

Шукають також системних адміністраторів і розробників програмного забезпечення. Айтішники можуть похвалитися одними з найвищих заробітків в Україні – до 5 тисяч доларів, тобто 135 тис гривень на місяць. Ще одна важлива перевага – працювати можна, не виходячи з дому.

Частковий перехід на віддалену роботу і скорочення орендних площ – це ті карантинні тренди, які залишаться актуальними і після послаблення обмежень. І якщо спочатку "домашній офіс" був вимушеним заходом, тепер і самі українці активно шукають віддалену роботу. Тільки за останній місяць кількість таких запитів зросла вдвічі. Втім, такий результат підходить не всім – кульгає дисципліна.

"Я відчуваю, що вдома я не такий продуктивний, як в офісі. І багато моїх співробітників теж говорять те ж саме. Можна встати і сходити в холодильник. Або встати погладити кота", – говорить директор рекрутингового агентства Сергій Марченко.

Якого співробітника шукають в епоху коронакризи? Новини "Сьогодні" опитали роботодавців і створили портрет бажаного кандидата. Зараз бізнес намагається оптимізувати бюджети, тому на вагу золота співробітники, які вміють досягати результатів без додаткових фінансових витрат. При цьому фірми не шукають дуже досвідчених фахівців, які обходяться дорого, але не хочуть і зовсім "зелених". Попит зараз – на "золоту середину", тобто людей з досвідом роботи близько трьох років. Також деякі компанії віддають перевагу тим, хто може працювати віддалено і володіє навичками тайм-менеджменту.

"Роботодавець шукає людину, яка вирішить проблему. І про це навіть можна писати в своєму супровідному листі, мовляв, "я можу допомогти вашій компанії: отримати більше клієнтів, отримати більший трафік, збільшити середній чек покупця, виконувати плани з виробництва швидше або якісніше", – радить Дрожжина.

Крім того, після карантину компанії активно шукатимуть антикризових маркетологів. Адже підприємцям знову треба налагоджувати комунікацію з покупцями і розширювати коло споживачів.

А яку роботу пропонують в регіонах?

"На перше місце тут виступають виробничі, робочі, агропромислові вакансії. Але якщо в Києві можна знайти вакансію для слюсаря умовно за 25 тис. гривень, то в регіоні це буде 4-6 тисяч гривень", – говорить Дрожжина.

Наприклад, в Харкові зараз налічується більше вакансій, ніж в минулому році – в сільському господарстві. Зарплати – до 12 тисяч гривень.

"У нас воно (сільське господарство. – Ред.) дає третину вакансій, які існують. Затребувані також фармацевти, провізори, медсестри і будівельні професії. Але навіть по цих галузях йде зменшення вакансій – порівняно з минулим роком на 10-15%", – говорить директор Харківського обласного центру зайнятості Володимир Міненко.

На одне робоче місце – сім кандидатів. На всіх роботи не вистачає, тому доводиться переучуватися. Владиславу Каневському 42 роки, і він знову студент – вчиться на водія тролейбуса. Перш ніж виїхати в свій перший рейс, він повинен пройти майже півроку теорії і практики в депо. До цього чоловік працював машиністом у метрополітені. Звільнився незадовго до карантину, але нову роботу знайшов швидко.

"Став на біржу праці. Я вже тоді знав, що піду сюди вчитися. Тому що практично в кожному тролейбусі висять оголошення, що запрошуються люди на навчання. На водіїв тролейбусів, трамваїв, слюсарів, зварювальників", – розповідає Владислав.

З усіх пропозицій, які розглядав, тут запропонували найвищу зарплату – близько 9 тисяч гривень "чистими". Звикати довелося тільки до габаритів машини і ранніх підйомів, зате є пільги на сплату комуналки, а навчання безкоштовне.

"Він отримує зарплату під час навчання. Вартість навчання має можливість компенсувати або підприємство, яке готує для себе цього водія, або Центр зайнятості", – пояснює начальник навчально-курсового комбінату при Тролейбусному депо № 2 Євген Босенко.

Однак багатьом компаніям зараз не до відкриття нових робочих місць – скорочують старі. І виграють ті співробітники, які готові швидко навчатися і адаптуватися до сучасності. А головне – не бояться ризикнути і піти в іншу сферу діяльності, по якій не так болюче вдарила коронакриза.

Нагадаємо, раніше стало відомо, що при виході з карантину левова частка українських компаній (62%) вивчає варіант повного або часткового переходу на віддалену або позмінну роботу.