В уряді України придумали, як вивести з тіні ринок таксі

14 серпня 2020, 07:55
Пасажирів і водіїв на час поїздки в таксі будуть страхувати, а машинам дозволяти їздити по смугах для руху громадського транспорту

Скільки коштує викликати таксі українцю і туристу

В Україні давно є проблема з ринком таксі, адже величезна кількість перевізників попросту працюють нелегально. Викликаючи таксі за допомогою додатка, ви, в більшості випадків, користуєтеся послугою фірми, яка фактично надає диспетчерські послуги, але ніяк не відповідає за легальність роботи людини, який вас повезе на своєму або ж орендованому авто. За викликом може приїхати як "професійний перевізник" на брендованому автомобілі, що належить якомуь ФОП на єдиному податку, так і на "євроблясі", або взагалі іноземець, який погано знає місто.

Зараз в українському уряді зареєстрували законопроєкт, який повинен виправити цю ситуацію. Сайт "Сьогодні" розповідає, як законопроєкт пропонує змінити ринок таксі та чи вплине це на споживачів.

Реклама

Що пропонує законопроєкт

Нещодавно Міністерство інфраструктури України опублікувало проєкт закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання діяльності з надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі та легковими автомобілями на замовлення", який повинен врегулювати і легалізувати ринок таксі у країні.

Як говориться в пояснювальній записці до законопроєкту, за оцінками експертів, на сьогодні обсяг ринку внутрішніх перевезень на таксі та легковими автомобілями на замовлення становить близько 40 млрд грн на рік (зокрема, й ринок інформаційних послуг з організації перевезень – близько 4 млрд грн) . Кількість людей, задіяних в перевезеннях пасажирів на таксі, становить близько 220 тис. (1,1% від економічно активного населення), 98% з яких є неофіційно зайнятими фізичними особами, що не зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності.

Поки що текст законопроєкту оприлюднений для громадського обговорення, яке триватиме до 4 вересня.

Реклама

Олександр Дяченко, спікер Асоціації відповідальних перевізників, говорить, що в законопроєкті пропонується запровадити поділ водіїв на таксистів і автомобільних індивідуальних перевізників на замовлення. Перші будуть позбавлені від необхідності отримувати ліцензії, а другі зможуть легалізувати свою діяльність без реєстрації підприємницької діяльності просто купивши патент. До слова, вартість такого патенту законом визначена на рівні однієї мінімальної зарплати на рік (4723 грн станом на серпень 2020 р.)

"Серед інновацій, крім поділу водіїв на таксистів і самозайнятих перевізників, встановлюється обов'язкове страхування пасажира і водія на час поїздки. Крім стимулів до легалізації автори не упустили і питання контролю, для підвищення ефективності роботи контролера, яким є ДСБТ (Державна служба України з безпеки на транспорті, – ред.), визначається процедура контрольної закупівлі послуг перевізника, яка дозволить швидко виявляти порушника і зробить його відповідальність невідворотною", – зазначає Дяченко.

Крім цього, законопроєкт дозволяє водіям таксі їздити по смугах для громадського транспорту, безкоштовно заїжджати на платні майданчики для паркування. Також, необов'язковим стане наявність в машині таксометра.

Дяченко додав, що сьогодні з урахуванням доробок і поправок на підтримку законопроєкту виступило профільне міністерство, а значить залишилося подолати останній етап і переконати Верховну Раду України ухвалити закон.

Реклама

Читайте також:

Навіщо потрібна реформа ринку таксі

Україна, на переконання багатьох експертів і юристів, давно потребувала реформи ринку таксі, хоча б тому, що більшість перевізників працює нелегально. А, значить, це і витік грошей з бюджету і незахищеність для пасажирів.

Так, Віталій Власюк, адвокат, керуючий партнер юридичної фірми "еПраво", розповідає, що за його підрахунками, ринок таксі на 90% знаходиться "в тіні", а значить, працює за непрозорими, негласно встановлених правил.

"Фактично, на всю Україну і тисячі ліцензованих екіпажів не знайдеться. Хоча чинний закон вимагає отримання ліцензій, але з таким же успіхом можна вимагати, щоб таксі літали. Тобто, спочатку закладені неправильні механізми, які не діють на практиці. Далі, ринок сильно змінився, коли з'явилися різні агрегатори. Всі розуміють, що це таксі. Але юридично ці сервіси не є перевізниками. Це – платформи, що допомагають пасажиру і водієві знайти один одного через інтернет. З огляду на їх частку ринку і просто факт роботи на ринку пасажирських перевезень, неправильно залишати їх без чітко встановлених офіційних правил, які б враховували реальні особливості цього бізнесу. Чи зацікавлені ці сервіси вийти в легальне поле регулювання в Україні саме як перевізники? Думаю так. І сам факт появи нового законопроєкту це підтверджує", – говорить Власюк.

Адвокат додає, що новий законопроєкт про легалізацію ринку таксі пропонує чітко визначити терміни і правила роботи на ринку таксі, встановити порядок страхування водіїв, автомобілів і пасажирів, спростити реєстрацію. На його думку, документ влаштує основних учасників ринку, і повинен бути ухвалений у парламенті.

Зоя Мельник, в.о. керівника сектору "Інфраструктура", Офісу ефективного регулювання BRDO, в коментарі "Сьогодні" розповіла, що реформа ринку таксі назріла давно і не потрібно бути інсайдером транспортного ринку для того, щоб розуміти, що легального ринку таксі в Україні давно немає.

"Ліцензування не працює через застарілі обтяжливі вимоги. Велика частина таксистів працює нелегально, лише невелика кількість – за ліцензіями, а тому перевізники знаходяться у нерівних умовах. Як результат – на ринку таксі відсутні інструменти контролю безпеки пасажирів і якості послуг, що надаються. Ніде не передбачена компенсація пасажирам у разі аварії. Попередні спроби реформувати ринок таксі за допомогою законопроєктів йшли традиційним "радянським" каральним шляхом – посилити відповідальність за недотримання перевізниками ліцензійних умов", – каже Мельник.

Що зміниться для споживачів

Експерти впевнені, що новий законопроєкт не сприятиме подорожчанню таксі, тому що самі патенти коштують недорого. До того ж, з ухваленням законопроекту споживачі стануть більш захищеними.

"Для споживача, в разі ухвалення законопроєкту, з'явиться більше захищеності: контроль за водіями, страховка, відповідальність перевізника – зараз всі ці речі суто добровільні. А повинні бути чітко визначені у законі. Водночас, ціна формується ринком і навряд чи зміниться у зв'язку з ухваленням закону ", – пояснює Власюк.

Зоя Мельник додає, що пасажири отримують підвищення якості та гарантії безпеки перевезень при збереженні доступної ціни, а також можливість отримання страхових виплат у разі ДТП.

"Водії отримають спрощення реєстрації, можливість разової сплати всіх податків і зборів, відсутність бюрократії (зокрема, необхідності спілкування з фіскальними органами), спрощення формату перевірок (перевіряється тільки наявність дозволу)", – підсумувала Мельник.


Про те, чому за поїздку в таксі можуть списати набагато більше, ніж заявлена сума, дивіться в нашому сюжеті: