Росія намагається злізти з "нафтової голки"

26 березня 2016, 08:33
У РФ шукають точки зростання бюджетних доходів, крім сировинного експорту

Росія намагається впоратися з нафтовою голкою за рахунок несировинного

Доходи бюджету Росії від продажу нафти і газу танули весь минулий рік слідом за нафтою. Скорочення бюджетних витрат, судячи з усього, триватиме і в 2016-му. Багатьом експортерам не допомогла наростити валютну виручку навіть девальвація рубля. Тому в РФ шукають статті ескпорта несировинних продукції, на яку в світі зберігається стабільний попит.

Виручка від експорту російської продукції, включаючи поставки нафти і газу, знизилася в минулому році майже на третину, до $ 343 мільярдів, випливає з матеріалів Російського експортного центру (РЕЦ) і ФТС. Заробітки експортерів продукції, від якої, як і раніше залежить формування російського бюджету впали на тлі пікіруючих цін. Аналогічна ситуація з продуктами нафтопереробки (бензину, дизпалива, гасу та інших): фізичні обсяги поставок збільшилися на 4%, а виручка впала на 42%, склавши $ 67,4 мільярда.

Найбільшими імпортерами російської несировинних продукції є Нідерланди (поставляються біржові товари – нафтопродукти, нікель, алюміній, мідь), Китай, Казахстан, Туреччина і США. Російські компанії продали в ці країни в минулому році продукції на $ 23,2 мільярда. У десятку входять Італія, Німеччина, Білорусь, Литва та Україна.

Експортери несировинних товарів, включаючи нафтопродукти, металургійну та машинобудівну продукцію, автомобілі, пшеницю, добрива, недорахувалися за рік $ 69 мільярдів – доходи впали до $ 187 мільярдів
.

Незолотий мільярд

Реклама

Фото: pixabay.com

На експорті не менше $ 24 мільярдів заробили в минулому році російські металурги. Чорні металурги позбулися значної частини валютної виручки на продажах сталевих напівфабрикатів, листової сталі і чавуну. Те ж саме на ринку кольорових металів: нікелю, мідного дроту і феросплавів. Начальник аналітичного відділу інвесткомпанії ТКС Partners Андрій Трительников пояснив, що ціни на чавун і нікель за рік знизилися приблизно на третину. При цьому фізичні поставки чавуну досягли 7-річного максимуму (5,34 мільйона тонн), а нікелю скоротилися всього на 5%, до 226,4 тисячі тонн.

Реклама

Виняток – заводи з випуску алюмінію і рафінованої міді , які заробили на експорті $ 6,1 мільярда ( + 17 % до 2014 року ) і $ 3,1 мільярда ( + 60%) . Наростити експорт алюмінію на 22 % , до 3,48 мільйона тонн , допомогла девальвація рубля , що зробила метал з Росії більш привабливим за вартістю в порівнянні з аналогічними показниками продукції з інших країн . У випадку з рафінованою міддю мова йде про експорт мідних катодів , на які в серпні 2014 року уряд Росії обнулив експортне мито .

Але найбільше не пощастило золотовидобувачам : в 2015 році виручка від експорту необробленого золота впала наполовину , до $ 1,5 мільярда , свідчать дані РЕЦ . Хазанов вважає це закономірним : ціни на золото стрімко пішли вниз , впавши до грудня до $ 1062 за унцію . Зниження поставок золота , найбільшим імпортером якого виступає Швейцарія , він пояснює скороченням закупівель швейцарськими банками . С табільними залишилися експортні поставки добрив , на чому вітчизняні виробники заробили $ 8,9 мільярда .

Суперкомп'ютери

Реклама

Більш ніж 70 % зростання за минулий рік продемонструвала Росія при поставках " частин обчислювальних машин " , продавши їх на $ 1,1 мільярд . Ця продукція пішла в основному в Німеччину ( 98 % ) , трохи відправили в Індію , Алжир , Малайзію і Китай .

Приріст експорту в Німеччину " частин обчислювальних машин " ( 71 % ) обумовлений в тому числі поставками суперкомп'ютерів компанії " Т платформи " на 469 мільйонів доларів , пояснив директор зі стратегічного розвитку РЕЦ Михайло Сніг . Провідний аналітик РАЕК Карен Казарян вважає , що у російської високотехнологічної продукції при адекватній державній підтримці хороші шанси на міжнародному ринку .

Здрастуй , зброя!

Фото: ТАСС

Алжир і В'єтнам – традиційні ринки для російської " оборонки " . До В'єтнаму , зокрема , в лютому прибув п'ятий за рахунком підводний човен проекту 636. У Перу Росія поставляє вертольоти : на початку цього року туди доставили останні Мі – 171 за контрактом 2013 року на півмільярда доларів .

За даними РЕЦ , поставки російської продукції до Іраку в 2012-2015 роках зростали на 80 % щорічно . У 2015 році експортери заробила там $ 1,8 мільярда . Зброя приносить значну частину несировинних експортних доходів при поставках до Єгипту і Індію . Джерело в ОПК пояснив , що мова йде в першу чергу про авіацію і наземний транспорт .

Авто пригальмували на кордоні

Згідно РЕЦ , експорт легкових автомобілів за минулий рік впав більше , ніж на чверть . У 2015-му російські заводи змогли продати за кордон продукції на $ 1,1 мільярд – на 25,7 % нижче , ніж в 2014-му . Російські авто поставляються в основному в Казахстан , на який припадає більше половини всього експорту . Машини також купують в Білорусі ( п'ята частина експортних поставок ) , Китаї ( 7 % ) , Німеччині та Туреччині ( 4 % і 3 % ) .

Аналітик "ВТБ Капіталу " Володимир Беспалов пояснює невдачі російського автопрому насамперед ситуацією в Казахстані , де влітку 2015 року девальвували тенге . Реалізація автомобілів в цій країні , за даними Асоціації казахстанського автобізнесу , просіла відразу на 40 % .

Російські авто поставляються в основному в Казахстан

Продажі " АвтоВАЗу " в СНД впали на 58 % , до 19,5 тисячі машин , експорт " GM – АвтоВАЗ " ( випускає Chevrolet NIVA ) скоротився на 40 % , до 2,4 тисячі машин , повідомляв на початку року " Комерсант " з посиланням на джерела . Забуксували на кордоні , за даними видання , УАЗи – експортні продажі впали на 24 % , до 4,8 тисячі машин .

Проблеми з постачанням російських машин за кордон виникли ще в позаминулому році , коли вітчизняні заводи фактично позбулися одного з ключових експортних ринків – України . Крім цього , в кінці 2014 – го на тлі різкого знецінення рубля громадяни Казахстану і Білорусі кинулися в Росію за новими авто , тим самим в значній мірі задовольнивши наявний попит .

Група ГАЗ дані щодо експорту не розкриває , експорт " КамАЗів " впав в минулому році на 4 % , до 5,8 тисяч вантажівок , а " Урал " навіть домігся 15 % зростання продажів на зовнішні ринки ( 2,3 тисячі машин ) .