Росія і ЄС можуть почати повноцінну торговельну війну в сфері авіації

6 серпня 2014, 08:40
В РФ заговорили про заборону транзитних польотів над Сибіром

РФ погрожує відповісти на санкції ЄС, але цей крок невигідний і самій Росії.

РФ може дати " симетричну відповідь " на санкції проти свого лоукостера " Добролет ", який зупинив роботу . У Росії погрожують закрити для європейських авіакомпаній транзит через свою територію, пише Forbes.

"Добролет" виявився єдиною авіакомпанією , що потрапила до списку санкцій ЄС. " З часу незаконної анексії Криму " Добролет " виконує рейси Москва- Сімферополь , таким чином забезпечуючи інтеграцію Криму до складу Росії і підриваючи територіальну цілісність України " , – сказано в повідомленні ЄС. Другою підставою для потрапляння компанії під санкції стало те , що понад 50 % в її акціонерному капіталі належить російській державі .

Аналізуючи можливі наслідки від цих заходів для авіаперевізника , ще кілька днів тому аналітики не давали " летальних " прогнозів . Санкції передбачали заморожування активів " Добролет " на території ЄС і заборону європейським контрагентам на взаєморозрахунки з перевізником . Але компанія не виконує польотів у ЄС. " Добролет " , що позиціонується як лоукост-перевізник , почав літати в червні цього року. Першим напрямком став рейс Москва- Сімферополь .

" Добролет " не створювався спеціально під польоти в окупований Крим . Про намір створити "дочку " , яка займе нішу лоу кост-перевезень , керівництво " Аерофлоту " заявило більше року тому. Бізнес – план на $ 100 млн припускав , що через п'ять років компанія буде виконувати до 45 внутрішніх і міжнародних рейсів , мати в парку 40 бортів Boeing – 737-800 Next -Generation і перевозити 10 млн пасажирів на рік. Поки , крім Сімферополя , компанія почала польоти тільки з Москви в Волгоград , а також – продаж квитків на рейси до Пермі , Казань , Уфу , Самару і Єкатеринбург .

У парку " Добролет " було тільки три літаки – два Boeing 737-800 і один Sukhoj Superjet 100. Зарубіжні літаки перебували в сублізингу через материнську структуру , яка не потрапила під санкції. Тому були підстави вважати , що обмежувальні заходи серйозно не торкнуться " Добролет " . Аналітики прогнозували , що санкції загрожують компанії лише після початку польотів до Європи. Але за російським законодавством вона могла б почати міжнародні авіаперевезення не раніше , ніж після двох років польотів по внутрішніх маршрутах , нагадує глава аналітичної служби російського агентства " Авіапорти " Олег Пантелєєв. Тим не менш, закордонні партнери " Добролет " пішли на негайне скасування договорів лізингу , хоч такі заходи не були зазначені як необхідні в списку санкцій .

Експертам важко прогнозувати наслідки санкцій для інших російських авіакомпаній або оцінювати ризики для них . "Чи будуть розширювати список далі? Не знаю , це залежить від політики Росії і реакції ЄС" , – говорить Синицький . Найбільш високі вони відносно " Оренбурзьких авіаліній " – також " дочки" " Аерофлоту " , яка взялася перевезти до Криму пасажирів, які купили квитки в цьому напрямку.

Як повідомили в Рескомі з транспорту і зв'язку Радміну АРК , всі авіакомпанії продовжують літати до Сімферополя. Серед найбільших з них за кількістю рейсів , крім " Аерофлоту " – " Трансаеро " , ВІМ- Авіа , Red Wings , "Уральські авіалінії " . Інформація на он лайн-табло на сайтах цих авіакомпаній також говорить про те , що всі рейси в Сімферополь виконуються за розкладом. Цікаво , що на сайті , наприклад , компанії " Трансаеро " , аеропорт Сімферополь віднесений до України .

Більшість літаючих до Криму авіакомпаній виконують також і міжнародні рейси , тому теоретично піддають себе того ж ризику , що і " Добролет " . Компанії могли б знайти партнерів по лізингу і техобслуговування та поза ЄС , наприклад в Азії , каже Олексій Синицький , але це займе час . Ризики розширення санкцій до інших компаній є, вважає Олег Пантелєєв , але ймовірність цього сценарію залежить від політиків. "Перед авіакомпаніями стоїть простий вибір. Або скоротити ризики , відмовившись від співпраці з західними партнерами і зробивши вибір на користь російських компаній і компаній Південно – Східної Азії. Або відмовитися від польотів до Сімферополя ", – відзначає він. При цьому можна створити спеціалізовану компанію , літаючу на російських літаках і не має іноземних постачальників.

Експерти не виключають , що в разі якщо Росія зважиться на кроки у відносно європейських перевізників , конфлікт може перерости в повномасштабну економічну війну . Якщо Європа піде на ескалацію санкцій – вони , швидше за все , торкнуться надання послуг на обслуговування російських авіакомпаній в аеропортах Європи , прогнозує Пантелєєв.

Оданк відразу двоє держслужбовців РФ з посиланням на джерела в європейських регулюючих органах повідомили про те , що ЄС розглядає можливість подальшого посилення санкцій , у тому числі в авіаційній галузі. " Санкції можуть торкнутися як окремих авіакомпаній , так і сектора в цілому. Але державні авіакомпанії вже зараз шукають шляхи для того , щоб уникнути транзиту через територію РФ " , – сказав один із них. З одного боку , за його словами , це – міра , пов'язана з безпекою , оскільки після катастрофи малазійського " Боїнга " світовим співтовариством отриманий сигнал про небезпеку російського повітряного простору. З іншого – це один з важелів економічного тиску на Росію.

В свою чергу закрити небо над своєю територією для європейських компаній загрожує і Росія . З боку офіційних осіб заяв про це не було , але про те , що такий захід обговорюється , повідомила газета " Ведомости" з посиланням на свої джерела. Мова нібито йде про заборону або обмеження експлуатації транссибірського маршруту з Європи в Азію .

Обидві заходи на даному етапі експерти оцінюють як малоймовірні . "У європейських гігантів , таких як Lufthansa , British Airways і інших величезні обсяги перевезень по Транссибірської маршруту . Для них шукати інші шляхи буде вкрай болісно і економічно невигідно" , – вважає виконавчий директор авіакомпанії " Аероджет " Анатолій Мазуренко .

Але також невигідна ця міра і для Росії , яка заробляє на транзитних перельотах над своєю територією. Точніше , заробляє держкомпанія " Аерофлот " , якій ця стаття доходу дісталася " у спадок" від радянського однойменного попередника. За оцінкою самого " Аерофлоту " , він заробляє на цих платежах не менше $ 300 млн на рік , а раніше озвучувалися цифри і в $ 500 млн . Вчора , після появи інформації про можливість закриття повітряного Транссибу , акції компанії подешевшали на 6,5 % , ставши лідером падіння на біржі на момент оцінки .

"Думаю , що Росія піде на таку міру тільки в крайньому випадку – вже після того , як ЄС введе додаткові санкції , що зачіпають всі або багато компаній . Бо це занадто ризиковано – такий крок з її боку вже точно потягне закриття ринку для всіх російських авіакомпаній в Європі , і тоді втрачати вже буде нічого" , – прогнозує Мазуренко.

Реклама

Нагадаємо , 30 липня " Добролет " потрапив до списку санкцій ЄС разом з Російським національним комерційним банком ( РНКБ ) і концерном " Алмаз -Антей " . РадаЄСзатвердила економічні санкції у зв'язку з діями Росії по дестабілізації ситуації в Східній УкраїніСекторальні обмежувальні заходи почали діяти з 1 серпня.

В ЄС пояснили , що санкції проти Росії націлені на те , щоб змусити Москву змінити політику щодо Україниі попередити про можливість ще більш жорстких заходів , незважаючи на те , що через цих санкцій річні втрати Євросоюзу можуть скласти близько 20 мільярдівєвро.

Крім того, також Державіаслужба України почало виписувати штрафи російським авіаперевізникам , які літають у Сімферополь. Раніше Державіаслужба і держпідприємство " Украерорух " з 12 березня у зв'язку з окупацією Росією Криму та його анексією обмежила використання повітряного простору над Кримом . Аналогічні заборони ввели Європейська організація з безпеки польотів ( Eurocontrol ) і Міжнародна організація цивільної авіації ( IKAO ) . Заборона на польоти стосується не тільки українських авіакомпаній , а й російських.