Рейдери і підробки: юристи назвали небезпеку скасування печаток для бізнесу

30 березня 2017, 08:16
Норми нового закону стосуються і банків, але на простих українців майже не вплинуть, впевнені експерти

Фахівці знайшли мінуси в законі про скасування печаток для бізнесу

Не встигли в Україні скасувати обов'язкове використання мокрих печаток для бізнесу. (Відповідний закон днями затвердила Верховна Рада), як юристи вже почали розмірковувати, чи таке вже корисне буде це нововведення для підприємств і звичайних людей. І знайшли в ньому не тільки плюси, а й мінуси, пише UBR.

Спроба відмовитися від печаток в Україні робилася і раніше. 2014 року депутати ухвалили закон, який передбачає деякі послаблення для бізнесу. Але обов'язкова наявність печатки на документах залишилося в нормах багатьох спеціальних законів. Нова редакція документа скасувала якраз ці нестиковки.

Головна мета новації – спростити роботу бізнесу. Тепер державні та місцеві органи влади не мають права вимагати наявності печатки на офіційних документах. За порушення цього правила ввели адміністративну відповідальність і штрафи.

"За відмову прийняти документ без печатки передбачений штраф в розмірі 50-100 неоподатковуваних мінімумів, а це 850-1700 гривень", – зазначила керуючий партнер ЮК Prove Group Юлія Рєпіна.

Кому нововведення точно піде на користь, то це компаніям, що мають міжнародні контракти. Українські чиновники, перевіряючи зовнішньоекономічні документи, нерідко гальмували угоди через відсутність печаток, від яких на Заході давно відмовилися.

"На кордонах не простоюватиме товар, який не пропускають через відсутність відбитків на супровідних документах нерезидентів", – зазначила Юлія Рєпіна.

Бізнес, який працює на внутрішньому ринку, отримає як бонус зекономлені на виготовлення печатки кількасот гривень і "полегшення" в судових суперечках. Адже тепер відсутність мокрого відбитка на документі не стане підставою для визнання його недійсним. Зараз навіть для копії достатньо підпису керівника підприємства або уповноваженої особи. Причому, і нотаріальне завірення копії не завжди обов'язково.

"Основним доказом достовірності документа стала підпис і її експертиза за договором", – зазначив юрист міжнародної юридичної групи "Leman" Владислав Чуприна.

Печатка, звичайно, забезпечує вищий рівень захисту документа від підробки, визнають юристи. Але і він часто перебільшується: печатку можна загубити, вкрасти, використовувати без відома керівництва або власників бізнесу, підробити.

"Був випадок, коли підприємство мало дві печатки – оригінальну і дублікат. Вони відрізнялися тільки за розміром, на 0,5 мм. Іноді застосовували дублікат і потім доводили, що договір був недійсний. Тобто, і печатка може стати інструментом для махінацій", – розповів Чуприна.

Як уточнив юрист, після скасування обов'язкової реєстрації відбитка печатки в МВС 2011 року (за ним перевіряли дійсність печатки), її юридична сила сильно впала.

Тепер процедура перевірки достовірності стане простіше: треба буде провести експертизу почерку людини, яка уповноважується на підписання документів. Однак процедура це недешева – від 2 тис. до 8 тис. грн., а триває вона в середньому 30 днів.

Допомогли рейдерам

Реклама

Втім, скасування печатки все ж таїть чималі ризиків, визнають юристи. Концепція "бачу печатку – вірю" тепер не працюватиме, тому бізнес стане шукати нові підстраховки. Рєпіна вважає, що, як мінімум, підприємцю доведеться вивчити зовнішність всіх своїх партнерів і контрагентів, щоб в разі чого обчислити підставну особу.

Але головний ризик скасування печаток – спрощення можливостей для рейдерських захоплень. Тепер рішення органу управління підприємства, тієї ж ради директорів, не підлягає обов'язковому скріпленню фірмовою печаткою. Водночас держреєстратори не зобов'язані і навіть не мають повноважень перевіряти підписи на документах, які їм надаються.

"Тобто, будь-яка людина може за кодом ЄДРПОУ або назвою компанії подивитися, хто є директором або підписантом підприємства, і просто" намалювавши "рішення, наприклад, про зміну керівництва, подати його державному реєстратору", – розповіла Рєпіна.

З колегою згоден і керуючий партнер АО "Suprema Lex" Віктор Мороз. "Захвати підприємств спростяться і стануть масовими. Суть будь-якої рейдерської атаки – в швидкості. А відсутність печаток грає саме на оперативність шахраїв. Досить підробити статут, прописавши, що підприємство працює без печатки, швидко зареєструвати документ і вивести цінні активи", – розповів експерт.

Також, на думку адвоката, збільшаться ризики банків щодо видачі кредитів. Адже без печатки підприємству, особливо має в фінустанові свою людину, буде простіше зібрати пакет "лівих" документів, а у банку навіть не буде юридичних підстав відмовити такому позичальнику.

"Норми закону стосуються і банків, і будівельного ринку. Після набуття законом чинності НБУ повинен буде привести свої акти у відповідність з новими вимогами", – зазначив Гліб Сегіда.

Для пересічних громадян скасування мокрих печаток має пройти непоміченим, ну, або майже непоміченим, обіцяють юристи. Адже в повсякденному житті українці не так вже й часто стикаються з бізнесом, який потрапляє під законодавчі послаблення.

Більшість магазинів, без яких громадянам не обійтися, оформлені на фізосіб-підприємців, а вони вже давно отримали право працювати без печаток.

Реклама

У гарантійних документах на покупку в звичайному або інтернет-магазині продавці використовують не печатку, а штамп. А головним документом, який в разі продажу бракованого товару, дозволяє йти до суду, є фіскальний чек.

Але ось стосовно дорогих покупок, то тут можливі нюанси. Наприклад, оформляючи договір на придбання авто або квартири, його все ж краще завірити в нотаріуса, для підстраховки.