Реформа залізничного транспорту: основні нововведення

11 листопада 2015, 08:04
У тарифи закладуть інвестиції та впровадять "соцнапрямки", які "замовить" місцева влада

Може змінитися ціна квитків на потяги / Фото: Григорій Салай

Україну чекають зміни на залізницях. Мінінфраструктури подало в Кабмін законопроект "Про залізничний транспорт", який, за словами чиновників, призводить сферу у відповідність зі стандартами ЄС. Як з'ясувала "Сегодня", основних нововведень буде два – соціальні маршрути і нові тарифи. Але до проекту є питання.

Так, місцевій владі пропонують замовляти у перевізника необхідні "соціальні маршрути" у свої міста, при цьому платити за проїзд пільгових пасажирів буде теж місцева влада. "Влада вирішує, чи потрібен в їхньому населеному пункті такий маршрут, скільки людей на ньому потрібно перевезти, скільки потрібно для цього вагонів, якої комфортабельності і за яким графіком вони ходитимуть. Після цього оголошується тендер або звертаються відразу до УЗ". Між ними укладається договір, де перевізник зобов'язується надати послуги, а місцевий орган влади – сплатити різницю між тарифом, оплаченим пасажирами, і економічно обґрунтованим тарифом. Враховуючи вже запущений в Україні процес децентралізації, це здійсненно", – пояснили нам в Мінінфраструктури (МІ).

Реклама

Експерти незгодні. "У законі не врахована реальна ситуація в залізничній галузі України, тому як навіть у Європі ця галузь вимагає величезних держдотацій. Так, наприклад, для впровадження системи договорів по соцнапрямках немає ні механізму, ні грошей у місцевих бюджетах. Впровадження закону призведе до закриття багатьох пасажирських і приміських поїздів. А відповідальність за це хочуть перекласти на місцеву владу", – вважає незалежний експерт Олександр Кава.

Велике питання щодо створення якогось відповідального за тарифоутворення "незалежного агентства" (НКРТ).

Може помінятися і ціна квитків. МІ пропонує закладати в тарифи інфраструктурну складову з інвестиційною частиною. Ці гроші обіцяють витратити на утримання колій і складів, спорудження нових станцій. Чиновники запевняють: на вартості перевезень це... не відіб'ється, мовляв, інвестчастину будуть віднімати у оператора за користування галуззю. Але це дуже сумнівно, враховуючи те, що гроші на апгрейд потрібні колосальні. Експерти впевнені: все робиться так, щоб ціни на вантажоперевезення і перевезення пасажирів зросли, вдаривши по наших кишенях. "Якщо говорити про ринок вантажоперевезень, це призведе до подорожчання кінцевого продукту – їх просто перенесуть на товар", – вважає економіст Ярослав Жаліло.

Реклама

МІ очікує прийняття проекту ВР у першому кварталі 2016-го: "І потім є рік, щоб прийняти підзаконні акти (їх понад 50)".