Лякають коронавірусом і просять грошей: українських пенсіонерів атакують шахраї

23 листопада 2020, 17:11
Психолог пояснив, як уберегти себе та близьких

Шахрайська схема з дзвінками нібито з поліції і проханням допомогти грошима вже стала класичною в Україні. Але тепер у неї з'явилося актуальне оновлення – аферисти взяли на озброєння тему COVID-19 та інших хвороб. Літнім людям телефонують від імені їхніх дітей і просять грошей на ліки.

Пенсіонеру Сергію Павлову зателефонували вранці – в той час, коли, згідно з дослідженнями психологів, мозок ще спить. Представилися ім'ям його сина. Голос був схожий, але захриплий.

Реклама

"Він мені каже: "Ти знаєш, тату, у мене біда. Я захворів". А ми чекали його приїзду. Я питаю, невже ця пандемія? Ні, каже, просто грип, але дружина викликала швидку. Я дуже сильно перехвилювався. У нього п'ять маленьких дітей", – розповідає пенсіонер.

Сергій Олексійович запропонував привезти ліків, але йому сказали, що ліки вже замовлені. Ось тільки не вистачає грошей – 3 тис. гривень. Про те, що це обман, пенсіонер вже й не думав – голос у слухавці звертався до нього, як зазвичай, називав ім'я невістки.

Рідні слова збили батька з пантелику. Це типовий прийом аферистів, пояснює психолог Олег Чабан. Але звідки у незнайомців такі подробиці? Експерт з кібербезпеки Сергій Денисенко попереджає: сучасний кіберпростір знає про нас все – соцмережі, електронні анкети, банки... Крім того, шахраї нерідко просто купують бази даних.

"Ці дані поширені в інтернеті. Люди самі, не замислюючись, залишають прізвище, ім'я, по батькові, номер мобільного телефону, адресу проживання, марку автомобіля. Чаще всього, коли купують якісь речі і отримують картки лояльності", – говорить Денисенко.

Номер карти, який озвучують по телефону в таких випадках, можна перевірити через інтернет. Журналісти "Сьогодні" дізналися, що карта, номер якої диктували Сергію Олексійовичу, зареєстрована в категорії "бізнес" у США. Ця інформація навряд чи буде цінною для пенсіонерів, але може допомогти поліції знайти зловмисників.

Реклама

Павлови в поліцію не зверталися. І дарма, каже експерт з кібербезпеки. Адже чим більше епізодів у кримінальній справі, тим реальніше шанс покарати шахрая.

"Якщо є група постраждалих, є важкі наслідки. І від цього залежить кваліфікація статті, і проводяться певні слідчі дії", – пояснює Денисенко.

Читайте також:

Найпопулярніша телефонна махінація цього року присвячена коронавірусу. Тому що люди бояться за близьких. Психолог Олег Чабан запевняє: найефективніший спосіб не дати себе обдурити – це зупинити емоційну атаку афериста. Навіть якщо страшно за рідних, потрібно взяти паузу:

Реклама

"Самий ключовий момент: перервати розмову і передзвонити самому. Телефонуєш синові або дочці – і кажуть: "Та ти що? Я взагалі не там". Або піти до інших родичів, що не включилася в цю емоційну гонку. Можливо, буде альтернативна думка або додаткова інформація".

Пауза, яка зберегла Сергію Павлову 3 тис. гривень і нерви, все-таки відбулася. Але випадково. Поки пенсіонер записував номер картки, в двері подзвонили. Коли він відкрив двері, виявилося, що це його син. А номер зловмисника більше не обслуговується. Що він зробив з SIM-картою і яка його подальша стратегія – невідомо. Але принаймні, одна його угода зірвалася.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, як шантажисти збирають дані українців за допомогою популярних застосунків. Кіберексперти попереджають: якщо застосунок вимагає повного доступу до всіх функцій смартфона, швидше за все він вірусний.

Також ми писали про те, що шахраї масово беруть кредити на чуже ім'я, і пояснювали, як захистити свої документи.