Виробники електромобілів перетворюють літій в "дорогоцінний" метал

27 серпня 2017, 07:31
При зростаючому попиті на літій на світових ринках українські поклади не залишаться без уваги іноземних компаній

Літій використовується в акумуляторах для електрокарів

Зараз попит на електромобілі в світі в рази перевищує пропозицію, і цей перекіс збережеться ще кілька років до тих пір, поки класичні автовиробники не налагодять масовий випуск власних моделей екологічних авто. За прогнозами Morgan Stanley, в 2020 р 2,9% з прогнозованих 99 млн нових авто світового ринку припаде на частку електрокарів. В 2025 р показник складе 9,4% з 102 млн нових авто.

Весь цей майбутній наплив електромобілів вимагає нових потужних батарей, а точніше літію – лужного металу – для їх створення. Очікуване стрімке збільшення попиту на літій в найближчі кілька років змінить весь глобальний сегмент його видобутку і переробки, пише
"Ділова столиця".

За розрахунками аналітичного агентства Benchmark, вартість тонни карбонату літію в період 2017-2020 рр. виросте до 13 тис. дол. з сьогоднішніх 9 тис. дол. А ціна гідроксиду літію, що забезпечує більшу тривалість життя і потужність батареї, підвищиться з поточних 14 тис. дол. за тонну до 18 тис. дол. в найближчі три роки.

Покладів літію в світі досить: за оцінками базується в Німеччині хімічної групи Chemetall, глобальні запаси літію становлять 28 млн т (еквівалент 150 млн т карбонату літію). У минулому році було видобуто 35 тис. т. літію. Цього недостатньо, щоб задовольнити зростаючий попит на метал.

Видобувні літій компанії усвідомлюють, що майбутні прибутки поки існують лише на папері, а щоб їх матеріалізувати, необхідно змінюватися самим і змінювати правила гри на літієвому ринку. Перше, що компанії вже почали робити, – укладати довгострокові контракти на поставки літію, щоб мати підстави для залучення додаткових інвестицій для розвитку видобувних потужностей.

"Ми тільки затвердили середньострокову стратегію щодо збільшення наших потужностей, яка грунтується на зростанні майбутніх потреб наших клієнтів в сировині, – цитує Reuters Тома Шнебергера, керівника четвертої найбільшої в світі літієвої компанії FMC Lithium (США). – Пріоритет номер один – добувати сировину в потрібній кількості і високої якості". В іншій компанії, що входить в топ-четвірку, – чилійської Sociedad Quimica Y Minera (SQM) – також повідомили, що з наступного року переходять на довгострокові контракти.

На глобальному літієвому ринку домінують чотири компанії, що забезпечують 68% (або 78%, за оцінками Wood Mackenzie) виробництва еквівалента карбонату літію. "Топ-четвірка збереже своє домінування ще років п'ять, поки не з'являться інші великі гравці", – прогнозує Джеремі Кент з Allianz Global Investors, додаючи, що всі вони починають активно нарощувати потужності. Але за великими гравцями підтягуються і дрібні
.

Реклама

Пока спрос на литий не достиг прогнозируемого пика, международные компании начали скупать по дешевке лицензии и права на разработку месторождений в странах, где есть залежи

Нарощування обсягів видобутку проходить паралельно зі збільшенням потужностей по безпосередньому виробництву батарей. В цьому році Tesla вже почала будівництво спеціалізованого заводу в Австралії Gigafactory 1, який в рік буде виробляти батареї загальною потужністю 35 ГВт / год. Аналогічний за обсягами виробництва проект реалізовується в Німеччині місцевими компаніями. Обсяг інвестицій в будівництво німецького заводу складе 1 млрд доларів. Гроші на проект збирає франкфуртський стартап TerraE Holding. Далі за всіх, як зазвичай, йдуть китайці. Згідно зі звітом Bloomberg до 2021 року в Китаї буде побудовано кілька заводів з виробництва літієвих батарей загальною потужністю в 120 ГВт / год. Цього достатньо, щоб забезпечити батареями 1,5 млн електромобілів.

Літієвий бунт

Поки попит на літій не досяг прогнозованого піку , міжнародні компанії почали скуповувати за безцінь ліцензії і права на розробку родовищ в країнах , де є поклади , але не проводиться видобуток . Іноді така хитрість проходить , як в Конго , іноді – ні , як в Чехії .

Австралійська компанія European Metals звернулася до чеського уряду з пропозицією розпочати розвідку і подальшу розробку родовища біля міста Чіновец. За оцінками компанії, поклади літію в Чехії складають 3% від світових запасів. European Metals готова провести 6 млн т еквіваленту карбонату літію. Однак проти планів компанії повстали чеські комуністи і кілька інших політичних партій, які вважають, що не можна віддавати чеський літій в приватні руки. За підрахунками активістів, австралійська компанія заробить 80 млрд дол., якщо їй вдасться реалізувати проект в повному обсязі, а з цих грошей до бюджету країни потраплять копійки.

Уряд Чехії прислухався до збурень комуністів і запропонував European Metals переглянути умови співпраці.

За словами міністра промисловості і торгівлі Іржі Гавлічека, буде створено державно-приватне підприємство на базі компанії Geomet, яка є чеським підрозділом австралійської European Metals.

За даними вітчизняної геологорозвідки, запаси руди, що містить літій, складають близько 500 млн т, і за цим показником Україна лідирує серед європейських країн. У нас є три великих родовища: в Донецькій, Кіровоградській і Закарпатській областях. Але в країні не ведеться промисловий видобуток літію, а потреба в металі задовольняється за рахунок імпорту з Росії. До речі, в Росії довгий час велися розробки родовища в Мурманській області, але останнім часом видобуток там припинився.

Інтерес українських підприємців до літію існує, і вже були спроби почати комерційний видобуток в Закарпатті та на Полоховському родовищі (Кіровоградська обл.). В обох випадках компанії, які заявили про бажання почати видобуток, мали сумнівне походження і їх пов'язували з особами з корупційним минулим і сьогоденням. Далі спроб отримати ліцензію на розробку справа не пішла.
При зростаючому попиті на літій на світових ринках українські поклади не залишаться без уваги іноземних компаній, і рано чи пізно слід очікувати привабливих пропозицій з їх боку. Але Україна не запізниться, почавши розробку родовищ своїми силами в найближчі кілька років.