Проїзд з Києва до Одеси – 200 грн: скільки кожен українець віддає на ремонт доріг

29 березня 2019, 07:39
Дороги в Україні не безкоштовні. Кожен українець платить до Дорожнього фонду за проїзд дорогами

/ Фото: Вiталiй Лазебник

Купуючи бензин, кожен автовласник платить за дороги. В одному літрі пального закладено приблизно шість гривень. Однак 95% українських доріг залишаються в незадовільному стані. Хто відповідає за їх ремонт і як перевірити виконання дорожніх робіт, дізнавався сайт "Сегодня".

Скільки українці платять за користування дорогами

В Україні немає безкоштовних доріг. Кожен раз, коли водій купує бензин, він сплачує акцизний збір, який прямує до Дорожнього фонду. За фактом, це збір за користування дорогою. І його платять також і пасажири громадського транспорту, оплачуючи проїзний квиток.

Реклама

"Це міф, якщо хтось думає, що дороги на заході платні, а у нас безкоштовні і беруться з повітря. За їх будівництво і ремонт платимо ми всі", – говорить керівник створеної за ініціативою Мінекономрозвитку і західних партнерів уряду незалежної організації Офіс ефективного регулювання BRDO Олексій Гончарук.

Дорожній фонд запрацював в Україні в січні минулого року. Коли хтось купує літр бензину, то в Фонд йде приблизно 0,21 євро, або шість гривень. Потім ці гроші розподіляються на дороги, які з'єднують обласні центри та населені пункти.


Фото: Ю. Кузнєцов

В середньому автомобіль споживає вісім літрів пального на 100 км. І за проїзд дорогою Київ-Одеса з кожного транспортного засобу на ремонт дороги йде близько 200 грн, підрахували в BRDO. А за дорогу з Києва до Чернігова автовласник сплатить 60 гривень.

Реклама

"Кожен раз, коли ви їдете – ви платите за проїзд дорогою", – зазначає Гончарук.

Минулого 2018 року на дороги витратили понад 35 млрд гривень. А цього року на дорожнє покриття країна витратить рекордні 56 млрд грн. Але, при всьому цьому, 95% доріг в країні залишаються в незадовільному стані. А 40% потребують капітального ремонту.

Хто відповідає за стан доріг

Протяжність українських доріг – 430 тис. км. Більше половини з них – це вулиці і дороги міст та сіл (250 тис. км). За їх стан відповідають місцева влада. Якщо автомобіль отримає пошкодження через ями глибше 10 см – можна йти до суду і вимагати компенсацію від місцевої влади.

Ще 170 тис. км – дороги загального користування, і знаходяться вони на балансі "Укравтодору". Це траси, які з'єднують великі населені пункти. Дороги загального користування в Україні діляться на міжнародні, національні та місцеві.

Місцеві дороги "Укравтодор" передав регіонам. Це 123 тис. км, і тепер за них відповідають облдержадміністрації. "Укравтодор" же відповідає тільки за 46,9 тис. км доріг державного значення.

Всі дороги фінансуються з Дорожнього фонду. Він наповнюється з трьох джерел: акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих на митну територію України транспорту і шин. Ці гроші цільові – їх не можна витратити ні на що інше, крім ремонту доріг. Однак на повну фонд запрацює тільки 2020 року. Цього року тільки 75% отриманих податків підуть на дороги, а ось 2020-го – вже 100%.

Реклама

Фото: Г. Салай

Четверте джерело – так званий "митний експеримент". Якщо область отримує більше митних платежів, ніж планувала, вона може залишити ці гроші на дороги у своїй області. Ще одне джерело фінансування – власні гроші областей, державний фонд розвитку і так далі.

Як розподіляються гроші на всі дороги? 60% коштів з Фонду йде на дороги державного значення, за які відповідає "Укравтодор". 35% – на траси місцевого значення. Місцева влада самі вирішують, які дороги краще відремонтувати в першу чергу. Ще 5% з Фонду йдуть на фінансування заходів безпеки на дорогах.

Проблема в тому, що досі не було можливості контролювати, як використовуються гроші на дороги, які платить кожен українець.

Як перевірити, скільки виділено на дорогу, і коли її ремонтуватимуть

Відтепер дізнатися, скільки "Укравтодор" або місцева влада виділила грошей на ту чи іншу дорогу, стало набагато простіше. За останні кілька років в Україні з'явилися відкриті джерела інформації про те, як витрачаються кошти платників податків. Наприклад, Prozorro дозволяє стежити за тим, де проводиться тендер на ремонт доріг і хто його виграє. Ще один ресурс, на якому можна дізнатися більше про дороги, – створений Офісом ефективного регулювання roads.brdo.com.ua.

Чим він може бути цікавий? Простий приклад. При пробігу 40 км на день і витраті на 100 км семи літрів бензину один автовласник віддає до Дорожнього фонду 3603 гривні на рік. З них 2161 грн Фонд витрачає на дороги, які з'єднують обласні центри. 1261 гривня – на дороги між населеними пунктами, і 180 грн – на забезпечення безпеки на дорогах. Знаючи точну витрату палива, на калькуляторі roads.brdo.com.ua можна підрахувати, яку суму витрачає автовласник на ремонт доріг при купівлі пального.

На сайті також можна відстежити, на які дороги Дорожній фонд витрачає гроші платників податків. Цей портал дає можливість побачити і схеми з розподілу грошей, якими користуються регіональні або обласні розпорядники коштів.

Фото: Г. Салай

Наприклад, Тернопільська автодорожня служба 2018 року провела 423 тендери на 65 млн грн., При цьому розбила лоти на суми до 200 тис. грн. Це ремонт дороги ділянками по 40 м одна за одною. Це одна зі схем, пояснює Владислав притаманне, керівник сектора "Транспорт та інфраструктура" BRDO. Справа в тому, що тендер на виконання робіт можна не проводити, якщо сума робіт менше 200 тис. грн. А замість конкурсу замовник – місцеві органи влади – відразу ж вибирають виконавця робіт.

Перевірити будь-яку дорогу можна за її номером. Цей номер потрібно ввести на roads.brdo.com.ua і дізнатися, які тендери проводяться щодо цієї дороги. Також на ресурсі за номером лота можна перевірити, хто виграв тендер, які роботи проводитимуться на дорозі і скільки грошей платників податків витратять на ремонт.

Раніше ми розповідали про те, як в Чернівцях активіста оштрафували за самостійний ремонт дороги.