Останні дні розмитнення "євроблях": ажіотаж на митниці і брокери-шахраї

21 лютого 2019, 06:54
"Сегодня" з'ясувала, що діється на митницях перед закінченням пільг

/ Фото: Вiталiй Лазебник, Сьогодні

На під'їзді до Київської міської митниці нам відразу згадалася приказка: "Поки грім не вдарить, мужик не перехреститься". Неширокий бульвар Вацлава Гавела був щільно заставлений в два довгих ряди іномарками з європейськими номерами, влучно названими в народі "євробляхами". Біля деяких машин водії, обличчя стурбовані. Інші водії, тримаючи в руках папки з документами, щось діловито обговорювали з людьми, які явно "в темі". Як з'ясувалося, це митні брокери, що допомагають за певну таксу швидко оформити документи на ввезення автомобіля до України. Причини для метушні у водіїв вагомі – 22 лютого, закінчується термін пільгового (знижка 50%) розмитнення "євроблях". З 23 лютого по 23 травня вже доведеться доведеться заплатити на митниці вдвічі більше. А після 23 травня неоформлені машини опиняться поза законом. Таких поки, за різними даними, від 500 тис. до 2,5 млн. 

Водії

З пресою водії спілкуються неохоче. Кажуть, що незадоволені "поборами", але вже змирилися з тим, що розщедритися доведеться, інакше підпадуть під санкції. Адже після 23 травня за нерозмитнені машини доведеться заплатити штраф 170 тис. грн (ціна непоганої іномарки) і позбутися самого автомобіля.

На запитання, навіщо купували таку машину і чому дотягнули до останнього, "євроводії" відповідають по-різному. Але переважно: взяли тому, що дешево, за ціною можна порівняти з новими вітчизняними, але за якістю краще. Сподівалися, що або платежі скасують/зменшать, або терміни пільгового розмитнення продовжать.

Втім, є і ті, у кого не вистачало грошей.

Реклама

"Цьому "Фольксвагену" 18 років, я взяв його у литовської фірми за $ 800, заїхав на умовах транзиту, – розговорився Олександр, хлопець років 30. – Коли купував машину, продавці мене запевнили: заплатиш штраф 8500 грн за те, що пропустив терміни вивезення, і проблем не буде. Мовляв, за одне порушення двічі не можна карати. Але все виявилося не так. Коли я зрозумів, що іншого виходу немає, то, щоб не втратити машини, позичив у знайомих 20 тис. грн на розмитнення. Уже домовився з брокером, ціна послуги – $ 200. Він каже, що якщо встигнемо зробити все платежі сьогодні до 15:00, то до вечора все оформимо".

Олександр поки заїхати на митну територію не може – вона вся щільно запаркована автомобілями, їх там навскидку близько двохсот, більшість з єврономерами, є і після ДТП, деякі привезені евакуаторами.

"Дивись: "євробляха" на "євроблясі" приїхала!" – жартує наш фотокор, побачивши бус з причепом, і обидва на єврономерах. А на причепі закріплена євроіномарка поменше.

Ті, хто вже заїхав, нервують ще більше – митники, прийнявши документи, ретельно оглядають машини. Якщо ціна занижена – перерахують і доведеться платити більше.

"Хлопці, не заважайте, не до вас зараз, третій день стою", – нервово відмахується від журналістів водій нової на вигляд БМВ.

Чому розмитнення йде туго, пояснювати не став.

До режимного приміщення, де працюють інспектори, нікого не пускають, в тому числі і пресу. Брокери спілкуються з клієнтами в окремій кімнаті, потім подають документи інспекторам в електронному вигляді. Знайти "помічника" не проблема, але, за словами митників, потрібно бути уважним, щоб не нарватися на афериста: були випадки, коли лжеброкери брали гроші нібито для проплати, і зникали. Насправді митниці нічого платити не треба, всі розрахунки ведуться тільки через банк. 

Реклама

Читайте також:

У дві зміни

Як розповіла "Сегодня" начальник управління організації митного контролю Київської міської митниці ДФСУ Зоя Бистрова, з 20 по 22 лютого всі сім столичних підрозділів працюють у дві зміни – з 8 до 24:00, щоб оформити побільше машин.

"Постійно в цьому відділенні працюють до 15 інспекторів, за робочий день вони встигають прийняти кожен по 25-30 машин. До нас зараз прикомандировані ще 10 осіб з інших митниць, тому що наплив автомобілістів зараз дуже великий, за 19 лютого тільки тут розмитнено 280 машин, – розповіла Бистрова. – 99% клієнтів користуються послугами брокерів, але є й ті, хто розбирається з документами самостійно, хоча це довше, і для оформлення електронної декларації їм доводиться купувати програмне забезпечення".

За словами Бистрової, ажіотаж почався в лютому, до того бажаючих було менше, в грудні було до 100 оформлень на день по всьому місту, люди, як то кажуть, "розгойдувалися". З початку пільгового періоду (з 25 листопада) за 2,5 місяця було розмитнено 20 883 автомобілі, це більше всіх по Україні. А ось за вчорашню добу був, можливо, рекорд, в Києві оформили близько 1700 автомобілів! З них 1200 – "евробляхи", інші – вживані іномарки, які заїхали законно без порушення термінів розмитнення (10 днів). Їх нові власники також хочуть встигнути сплатити податки за пільговими розцінками. Тобто, якщо у клієнта документи в порядку і достатньо грошей для всіх платежів, то більшість машин з тих, що заїхали на митницю під кінець вчорашнього дня, повинні бути оформлені. Бистрова уточнила: навіть ті, хто встиг подати документи і все проплатити до 24:00 22 лютого, отримають оформлення за пільговою ставкою. Найпопулярніші моделі "євроблях" – "Фольксваген" і "Шкода", за віком – 10-річні, за країною реєстрації – Литва, Польща, Німеччина. А серед тих, що заїхали законно, в фаворі машини з Німеччини віком 3-5 років.

Реклама

Допомога. Практично всі водії просять допомоги у брокера. Фото: В. Лазебник

Кабмін: "Пільг не буде"

На вівторок, 19 лютого, українці встигли розмитнити 195,2 тисячі авто на іноземній реєстрації. За них автовласники заплатили 12 млрд платежів до держбюджету. Вчора про це під час брифінгу повідомили заступник міністра фінансів Сергій Верланов і в. о. заступника голови Держфіскальної служби (ДФС) Віктор Кривицький.

При цьому з 195,2 тис. авто 106 тис. перебували на території України з порушенням правил митного законодавства. За них власники авто заплатили 907 млн ​​грн добровільного штрафу – по 8500 за кожен автомобіль. Цей штраф звільнив автовласників від відповідальності за недотримання вимог законодавства.
Всього ж, за оцінками ДФС, на території України перебуває 640 тисяч авто на іноземній реєстрації.

"Ми сподівалися розмитнити близько третини. Так і є. З моменту введення закону темпи розмитнення були слабкими, хоча ми готувалися до інтенсивної роботи. Але 22 лютого всі митниці працюватимуть до 24:00 – все буде оформлено, хто подав декларації до кінця цього дня, навіть якщо їх обробка триватиме ще кілька днів", – розповів Кривицький.

При цьому, за словами Верланова, пільги на розмитнення не продовжуватимуть.

"Уряд залишається на тій позиції, яка зафіксована в законі. Всі бажаючі мають ще право розмитнити, а ті, хто не використовує це право, можуть повернути авто за кордон або продати по запчастинах. Закон був направлений на те, щоб дати автовласникам можливість узаконити авто і уникнути в майбутньому завезення інших машин в обхід законів. В цьому законі є дві дати. Перша – 22 лютого – це кінець пільгового періоду, 50-відсоткової знижки на акциз. З 23 лютого по 23 травня діятиме загальний режим розмитнення. А з 24 травня ті, хто своєчасно не виконав митні формальності, платитимуть штрафи", – додав Верланов і нагадав, що гроші від розмитнення будуть спрямовані на виплату пенсій.

Як повідомлялося, в Україні активізувалися шахраї, які пропонують спростити легалізацію авто. Про те, як не стати жертвами аферистів, дізнавайтеся з репортажу-розслідування "Сегодня": "Слідами євроблях. Нові ціни":