Реформи Балчуна: що за рік змінилося в "Укрзалізниці"

9 червня 2017, 13:10
Кабмін вирішить в найближчі тижні залишити або звільнити голову "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна

Найближчим часом уряд вирішить долю Войцеха Балчуна в "Укрзалізниці". Фото: ukranews.com

Войцех Балчун очолив "Укрзалізницю" в травні минулого року. У себе на батьківщині поляк був успішним менеджером залізничної компанії PKP Cargo. Він не раз потрапляв в рейтинги найкращих топ-10 і топ-20 керівників Польщі. В Україні йому в управління дісталися зношений на 90% рухомий склад і корумпована система держкомпанії. До середини 2016- го через брак палива, комплектуючих, вагонів і гроше з/д компанія опинилася на межі зупинки. Кабінет міністрів пообіцяв виплатити Балчуну близько мільйона доларів за рік роботи, якщо той поставить держпідприємство на ноги (зарплата топ-менеджера становить 460 тисяч гривень на місяць, а ще передбачені бонуси за виконання плану). Голова "Укрзалізниці" першочерговим завданням позначив боротьбу з корупцією в компанії, модернізацію і план на найближчі роки. Сайт "Сегодня" дізнався, що змінилося на українських залізницях за рік керівництва польського менеджера.

Головні перемоги Балчуна

"Головне – нам вдалося зробити так, щоб "Укрзалізниця" не зупинилася". Так сказав про своє головне досягнення Войцех Балчун в інтерв'ю "Ліга. Бізнес". До успіхів він відніс початок оновлення поїздів і вагонів, а також розробку стратегії розвитку на п'ять років. До речі, останню так і не затвердили.

Реклама

"Компанія Ernst&Young за результатами фінансового аудиту в цьому році прибрала зі свого звіту пункт, в якому говорилося, що є ризик для продовження діяльності УЗ. Реальна оцінка аудитора була – невідомо, чи переживе фірма 2016 рік. Зараз вони прийшли до нас з усмішками і сказали, що УЗ знаходиться в хороших руках і виходить на прямий шлях, давайте цього не втратимо", – повідомив Балчун.

Серед помітних досягнень Балчуна. Фото: zik.ua

Реклама

Серед досягнень голови "Укрзалізниці" експерти відзначають відкриття нових напрямків з Києва та Львова до польського Перемишля, з Ковеля – в Холм, а також нових маршрутів по Україні. Крім того, з/д компанія вперше за багато років почала міняти постільну білизну, рушники і матраци в пасажирських вагонах.

З 2016-му "Укрзалізниця" трохи, але все ж почала оновлювати парк. Так, в минулому році держкомпанія збільшила кількість вантажних вагонів на більш ніж 1 тис. І замовила 21 пасажирський вагон. Для порівняння: в 2015-му не закуплено жодного вагона.

"В цілому на залізниці пройшло багато позитивних змін. "Укрзалізниця" вперше за багато років відкривала нові сполучення. Наприклад, запущений потяг Київ – Ізмаїл. Вперше в історії жителі південної Бессарабії отримали сполучення з Києвом та іншими регіонами країни. Також з'явився маршрут Київ – Солотвино – раніше жителі східного Закарпаття не могли без пересадок їздити до столиці. Більш того, туристи з інших регіонів отримали можливість на прямому поїзді їздити на курорт Шаян і Долину нарцисів. Запущені поїзда "Інтерсіті" Київ – Кривий Ріг, Київ – Кіровоград, Київ – Миколаїв і Київ – Херсон. Плюс відкриті нові пасажирські маршрути Київ – Львів – Перемишль і Ковель – Ягодин – Хелм. Вперше в історії "Укрзалізниці" не було дефіциту квитків в період літніх перевезень і різдвяно-новорічних свят. Стартувала закупівля нових пасажирських і вантажних вагонів. Також "Укрзалізниця" почала втілювати проекти з електрифікації залізниць", – зазначає екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава.

Реклама

Невдачі і провали

Нова стратегія держкомпанії так і не затверджена, а робота залізниць якісно змінилася, відзначає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Крім того, "Укрзалізниця" провалила програму інвестування в основні активи – в 2016-му з 20 млрд гривень освоєно тільки 60%.

До того ж, в 2016-му держкомпанія планувала направити на інвестиції 11,2 млрд грн. Але за фактом освоєно 6,9 млрд. На передодні приходу Балчуна "Укрзалізниця" проіндексувала тарифи на вантажні перевезення – це принесло ще більше 6 млрд гривень додаткових доходів. При наявності фінансів чиновник не скористався можливістю задіяти їх ефективно.

"Укрзалізниця" в 2016 році купила 1 тис. вантажних вагонів. Фото: hamiko.fi

"У цьому році ситуація взагалі критична, оскільки в закладених 22 млрд гривень за перший квартал виконали тільки 1,3 млрд. А це – основний момент роботи "Укрзалізниці", який повинен суттєво підняти конкурентоспроможність компанії. Позитивних результатів не так багато – це відкриття нових напрямків на Польщу. Можна відзначити виділення стратегічного запасу палива. Але це – точкові перемоги. Все інше – зі знаком мінус", – прокоментував Сергій Вовк.

Балчун так і не зміг знайти спільну мову з міністром інфраструктури. Володимир Омелян звинувачує голову "Укрзалізниці" у відсутності прогресу в боротьбі з корупцією і наполягає на його звільненні. Через конфлікт Кабмін підпорядкував "Укрзалізницю" Мінекономрозвитку. Володимир Шульмейстр, Директор програми "Інфраструктура майбутнього" аналітичного центру "Український інститут майбутнього", вважає, що Войцех Балчун не займався ні боротьбою з корупцією, ні співпрацею з заводами, що призвело до великого зносу вагонів і локомотивів.

90% рухомого складу "Укрзалізниці" зношені. Фото: bigmir.net

"У "Укрзалізниці" 47 великих заводів і депо. У минулому році вони були взагалі без роботи. Через це восени 2016-го виник великий дефіцит вагонів для перевезення пшениці і руди. Постраждали багато підприємств, у яких зірвалися контракти. До того ж почався дефіцит локомотивів – більше 90% парку зношено. Цього року ситуація загостриться. У найближчі п'ять років потрібно замінити 500 локомотивів. Нічого не зроблено по тарифам. Йдуть розмови про підвищення тарифу, але потрібно міняти саму його структуру. Як була корупція із закупівлею палива, так і залишилася. У цих сфер х Балчун нічого не зробив. Якщо говорити про перемоги поляка, то я бачу дві – відремонтований ескалатор на київському вокзалі і запущені нові напрямки в Польщу", – сказав Володимир Шульмейстр.

Зараз "Укрзалізниця" ризикує провалити задекларовані плани по оновленню вагонів на 2017 рік. Із запланованих на рік 9000 вантажних вагонів за чотири місяці побудували тільки 252. Держкомпанія так і не перейшла на формульні контракти із закупівлі дизпалива. За рік Балчун теж вирішив проблем вантажного сполучення з Маріуполем. У березні після модернізації "Укрзалізниця" заявила, що пропускна здатність ділянки між Запоріжжям і Маріуполем збільшилася до 23 вантажних і чотирьох пасажирських поїздів на добу, проте реально проходять 16-17 вантажних поїздів, що призводить до зниження продуктивності підприємств регіону.

Однак реформувати "Укрзалізницю" за рік неможливо – українські залізниці за величиною – шості в Європі і 12-ті в світі, зазначає Олександр Кава. Тим більше, багато що залежить від уряду. До слова, 5 червня контракт уряду з Войцехом Балчуном завершився. У найближчі тижні вже колишній глава "Укрзалізниці" має відзвітувати перед Кабміном за результатами своєї роботи. Після цього уряд прийме рішення про подальшу роботу Балчуна в Україні.