Півроку скасування податків на електрокари: українці скуповують "зелені" авто

14 червня 2018, 07:51
З 1 січня 2018 року в Україні діють нульові ставки на розмитнення електромобілів. Вони будуть працювати до кінця року

У Міністерстві інфраструктури розповіли, як подешевшають електрокари. Фото: handelsblatt.com

В Україні останнім часом справжній "бум" електромобілів. За останні шість років країна зробила величезний стрибок – з семи зареєстрованих електрокарів в 2012-му до 7439 "зелених" машин на сьогодні. У рейтингу електромобілізації країн світу від Іnsideevs ми посіли дев'яте місце за зростанням ринку "зелених" автомобілів в 2017 році, обігнавши Францію. У лідерах – Китай та Норвегія.

За результатами цього року Україна може обігнати ще три-чотири країни. З початку 2018 року країна обнулила податки на розмитнення електрокарів.

Реклама

Чи стали українці купувати більше електромобілів, розбирався сайт "Сегодня".

Що сталося з цінами на електромобілі

Уже півроку в Україні можна розмитнити електромобіль без сплати податків. Уряд звільнив "зелені" машини від ПДВ (16,8%) і акцизного збору (109 євро).

Виходить, з 1 січня Nissan Leaf повинен був подешевшати з 15 000 доларів до 12 371 дол. Однак не всі салони знизили ціни.

Реклама

Справа в тому, що українці купують в основному старі електромобілі з США. Дилери скуповують машини на аукціонах, часто це електрокари з поломками, які ремонтують уже в Україні, а потім виставляють на продаж. Зростання попиту на б/у електромобілі і привело до підняття цін на аукціонах. Тому скасування податків вплинула на ціни несуттєво, пояснюють автодилери.

Фото: pixabay.com

Реклама

Поки в Україні офіційно продають свої електрокари тільки Mitsubishi, Hyundai та Renault. Також в офіційному продажі є нові BMW i3 і Rover Quick 2000. Ціни на машини стартують від 35 тис. доларів. Електрокари з пробігом обходяться в два рази дешевше.

Але ціни не завадили зростанню продажів. На кінець 2017 року Україні було зареєстровано 4800 електрокарів. Зараз їх – більше 7,4 тисячі. Поки це крапля в морі. Всього в країні 9,1 млн автомобілів, тобто, на електрокари доводиться – 0,04%.

Станцій електрозарядів стало більше

Киянин Богдан Бойко заряджає свій Nissan Leaf будинку від звичайної розетки вісім годин. На роботі чоловік дозаряджати автомобіль біля офісу – це дозволяє збільшити пробіг з 150 км до 250-300 км в день.

"До 80% вона заряджається досить швидко – десь години за дві-три. Цього вистачить кілометрів на 100. Решта заряду йде повільно. Загалом, заряд триває годин вісім від звичайної розетки. На заправках машину можна зарядити і за три години", – ділиться Бойко.

Більшість власників електрокарів заряджають свої машини вночі вдома. І найбільшою проблемою залишається те, жителі багатоквартирних будинків не мають законного права протягнути кабель на паркувальне місце і встановити там розетку для електромобіля, зазначає Захар Пашун, експерт по електромобілях, засновник компанії ELMOB.

Фото: архів

У той же час, із зростанням кількості електрокарів в Україні стало більше і зарядних станцій.

За даними Schneider Electric в Україні понад 1500 розеток для електрокарів. Якщо рік тому власники "зелених" машин самі обладнали зарядні станції, то тепер на ринок виходять великі компанії. У містах будують все більше швидкісних зарядних станцій, які заряджають автомобіль за 15-20 хвилин.

Наприклад, в Києві компанія ДТЕК обладнала мережу швидкісних зарядок для електромобілів STRUM. Також з'явилися швидкісні станції між містами. Але поки таких всього 5-10%. Деякі мережі АЗС теж почали орієнтуватися на електрокари. Так, з Києва можна за дозарядженню по дорозі доїхати до Львова чи Харкова. Однак на деяких заправках потрібно бронювати час, щоб зарядити свій автомобіль.

До кінця року станцій електрозарядов стане ще більше. У квітні Нацкомісія з регулювання в сфері енергетики роз'яснила, що власникам швидкісних розеток для електрокарів не потрібна ліцензія. Це зняло страхи бізнесу бути покараними за продаж електроенергії через електричні зарядки, пояснює Олег Родін, директор компанії E-Line.

При цьому залишається проблема виділення землі під станцію електрозарядов. І не всі власники електрокарів хочуть платити за користування "розетки.

"Існуюча інфраструктура ще не дозволяє комфортно і впевнено подорожувати між містами України. А досить велика інвестиційна складова в зарядну інфраструктуру, і ще невелика загальна кількість авто не дозволять мати прибутковий бізнес в цьому напрямку. Також майже відсутні проекти по обладнанню паркінгів і житлових комплексів повільними зарядними пристроями для підзарядки електромобілів вночі або під час перебування власника електрокара на роботі. надалі ці напрямки зростання інфраструктури будуть визначальними для розвитку всього ринку електротранспорту в Україні", – відзначають в ДТЕК.

Кожен п'ятий електромобіль в Україні буде електричним

Через 10 років в Україні буде 700 тисяч електрокарів, прогнозує Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього.

Це базовий сценарій. До 2030 року загальний парк автомобілів в країні збільшиться до 10 млн, серед них електромобілів буде 7%. Цьому буде сприяти три чинники: зростання платоспроможного попиту, розвиток екосистеми для електрокарів, а також знос автомобілів. Зараз середній вік машин на українській реєстрації – 20 років. А до 2020 року ціна електрокарів вирівняється з ціною на авто з двигуном внутрішнього згоряння. Це спричинить зростання частки електрокарів в країні.

Згідно найоптимістичнішим сценарієм частка електрокарів за 12 років може вирости до 20%. Це буде відбуватися на тлі переходу всього світу на електромобілі. Країни Європи, Китай і Індія вже заявили, що відмовляться від продажів автомобілів з бензиновими і дизельними двигунами. Зараз ці країни стимулюють своїх громадян купувати електромобілі, видаючи гранти і знижуючи податки. А через 10-20 років вони планують заборонити продаж авто з двигунами внутрішнього згоряння.

За підрахунками аналітиків, до 2040 року більше 50% автомобілів на ринку нових авто будуть електричними.