Потяги в Росію зібралися скасувати, а правила грошових переказів перепишуть: підсумки тижня

11 серпня 2018, 10:23
Мінфін готує "облігації для народу", ціни на основні продукти підросли

Фото: Pixabay

Тиждень, що минає запам'ятається українцям гучними заявами міністра інфраструктури Володимира Омеляна про скасування плацкартних вагонів і поїздів в РФ . Нововведення до нового ділового сезону готує і Мінфін – відомство готується організувати роздрібний продаж облігацій внутрішньої позики ( ОВДП ) і змінити правила грошових переказів .

Сайт " Сегодня" зібрав ТОП – 5 ключових економічних тем тижня , новини по яким ви могли пропустити.

1. Скасування потягів в РФ

Міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив про плани закрити залізничне сполучення з Росією. Як підкреслив Омелян , зараз мова йде виключно про припинення пасажирського залізничного сполучення .

Реклама

"Ми зараз розглядаємо варіант закриття залізничного сполучення з Москвою", - заявив Омелян в ефірі одного з телеканалів, відповідаючи на питання про збільшення кількості поїздів сполученням Львів – Москва.

При цьому в 2017 році поїзд Київ – Москва став найприбутковішим напрямком "Укрзалізниці". Цей маршрут отримав понад 150 млн гривень прибутку. Серед інших прибуткових маршрутів напрямки – Одеса – Москва і Київ – Одеса. Але в загальному пасажирські перевезення далекого прямування в 2017 році були для компанії збитковими. "Укрзалізниця" втратила понад 3,5 мільярда гривень.

Тому припинення залізничного сполучення з Росією буде економічно невигідним насамперед "Укрзалізниці", вважає експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього Ярослав Пилипчук. Вся справа в тому, що тарифи на транзитні пасажирські маршрути в три-чотири рази вище, ніж по Україні
.

"Укрзалізниця " втратить якраз прибутковий маршрут . Пасажири , які раніше їздили поїздами в Росію , просто пересядуть на автобуси . А скасування пасажирських перевезень тільки збільшить збитки пасажирського сегмента " Укрзалізниці " , які становлять близько 10 млрд гривень на рік . Незрозуміло , чому це робити потрібно сьогодні , а не чотири роки тому . Якщо і приймати таке рішення , то потрібно показувати його економічне обґрунтування , а його – немає " , – додає Ярослав Пилипчук.

Крім того , для скасування залізничних маршрутів Україні потрібно денонсувати з РФ міжнародні договори про партнерство , підписані ще в 90 – х .

Втім, "Укрзалізниця" буде виконувати всі решення, прийняті на державному рівні, відповіли в залізничній компанії на запит " Сегодня" . Головним органом , який формує і забезпечує реалізацію геополітику в транспортній сфері , є Міністерство інфраструктури .

Реклама

2. "Ні" плацкарту в Україні

Міністерство інфраструктури України має намір протягом п'яти років скасувати використання на "Укрзалізниці" плацкартних вагонів

"Ми хочемо, щоб плацкарти в Україні зникли. Ми вважаємо, що це можна зробити, особливо переходячи на формат денних поїздів. Ми постараємося це зробити протягом п'яти років", – заявив глава ведоства Володимир Омелян в ефірі одного з українських телеканалів.

При цьому міністр зазначив , що , подорожуючи по Україні , він користується плацкартними вагонами , незважаючи на те , що " це незручно " .

Реклама

3. ОВДП для народу

В.о. глави Мінфіну Оксана Маркарова заявила про спрощення процесу купівлі ОВДП населенням, але деталі майбутнього спрощення поки невідомі . Поки відомо лише те , що облігації збираються продавати через державний ПриватБанк .

"Ми вже запустили такий продукт в ПриватБанку – ОВДП для населення. Продукт тестуємо в такому варіанті, як є (мінімальний обсяг операції – 1 млн грн), після чого запустимо в роздріб. Ще необхідні кілька нормативних змін для такого запуску", - розповіла Маркарова .

Зараз, як пояснив сайту "Сегодня" аналітик "Альпарі" Максим Пархоменко, ця сфера ринку не особливо розвинена через незацікавленість банків у продажу таких паперів.

За словами фахівця, на даний момент будь-який громадянин може купити облігацію внутрішньої позики на вторинному ринку і замінити її на депозит. На ринку також можна купити облігації, які номіновані в долари і таким чином закрити питання з курсом гривні
.

Але в цілому, якщо купівлю облігацій для українців спростять, це б посприяло стійкості гривні, підкреслює аналітик.

4. Грошові перекази по-новому

Мінфін виніс на публічне обговорення посилення контролю за грошовими переказами українців . Якщо законопроект набере достатню кількість голосів у парламенті , то навіть при переказі невеликої суми українцям доведеться вказувати свої дані.

У пояснювальній записці законопроекту зазначається , що його основна мета – боротися з відмиванням доходів . Найбільш жорсткі вимоги торкнуться великих сум ( від 30 тис . грн ) , які українці будуть перераховувати , не відкриваючи рахунки в банку . Такий переказ треба буде " підкріпити " номером і серією паспорта , ідентифікаційним кодом і навіть інформацією про місце проживання як платника , так і одержувача коштів.

Якщо сума буде менше 30 тис . грн , досить мінімальної інформації про людину , яка переказує гроші ( ПІБ або назва юридичної особи ) .

Без цих даних банкам , поштовим відділенням , кредитним спілкам , компаніям , які управляють активами , і навіть ломбардам хочуть заборонити переводити гроші . За порушення їм загрожують штрафи , які Мінфін пропонує збільшити в десять разів . Сьогодні за порушення законів , спрямованих на боротьбу з відмиванням коштів , доведеться заплатити до 3400 грн , а за запропонованими правилами – до 34 тис . грн.

5. Ціни на м'ясо і овочі

В Україні з початку 2018 року виросли ціни на м'ясо. Про це свідчать дані Міністерства економічного розвитку і торгівлі .

Найбільш відчутним стало подорожчання яловичини. Тепер кілограм цього виду м'яса коштує в середньому 130 гривень, що на 16,4% більше, ніж було на початку року. Вартість свинини для українців піднялася на 10%. На ринку за кілограм цього м'яса просять близько 110 гривень. Практично незмінними залишилися ціни на м'ясо курки – в середньому близько 88 гривень за кілограм. Зростання з початку 2018 року склало 3,4%.

Крім м'яса, дорожчають і овочі. Так, з початку 2018 року ціни на капусту зросли на третину, до 5,7 гривень за кілограм. А на цибуля і зовсім стала дорожче в півтора рази. Тепер за кілограм цибулі доведеться віддати в середньому 11,5 гривні
.

В то же время, по данным Госстата, потребительские цены в Украине в июле 2018 года снизились на 0,7% по сравнению с июнем 2018 года – таким образом, в стране зафиксирована дефляция.