Потяги в Україні поділять на три класи: хто їздитиме з комфортом

1 жовтня 2018, 07:51
Пасажири зможуть вибрати, в яких умовах провести поїздку

Фото: прес-служба "Укрзалізниці" 

Економ, стандарт і комфорт. Такі класи комфортності поїздів хоче ввести "Укрзалізниця". Вони відрізнятимуться наявністю кондиціонера, біотуалету, новою постільною білизною і вартістю квитка.

Про свої плани змінити класи комфортності потяга "Укрзалізниця" заявила рік тому. Проект змін тепер має затвердити Міністерство інфраструктури.

Реклама

Хто їздитиме з комфортом в українських поїздах, дізнавався сайт "Сегодня".

Кому комфорт?

Жодних старих радянських вагонів. Тільки нові купейні, капітально відремонтовані, або СВ-вагони з кондиціонерами і біотуалетами. Такими будуть потяги класу "комфорт". Ще для пасажирів буде послуга повноцінного харчування, нова постільна білизна, холодильник і мікрохвильова піч. Ці потяги їздитимуть зі швидкістю від 70 км/год.

Фото: Д. Павлов

Реклама

Якщо "комфортні" потяги повинні бути віком не старше 10 років, то планка для складів "стандарт" – класу нижче – до 20 років. Спальні вагони будуть майже такими ж, як "комфортні", проте не гарантуватиметься розетка в кожному купе, а вік постільної білизни не буде обмежений шістьма місяцями. У плацкартних вагонах "стандарту" не буде ні кондиціонера, ні біотуалету. Їздитимуть "стандартні" потяги повільніше – до 70 км/год.

З усіх інших потягів старше 20 років зроблять "економ"-клас. Кондиціонер і біотуалет буде тільки в СВ-вагонах. У плацкартах і купе вагонах "економ"-класу будуть найнижчі умови комфорту.

До слова, середній вік вагонів "Укрзалізниці" – 31,8 року, а вагонів старше 20 років в "Укрзалізниці" 90%. Найімовірніше, більшість потягів стануть "економ"-класу, і в них нічого не зміниться.

Реклама

Що буде з цінами на квитки? Зараз "Укрзалізниця" не може впливати на свої тарифи. Їх встановлює Кабінет міністрів. Коли набудуть чинності нові класи комфорту, "Укрзалізниця" сама визначатиме тарифи для "комфорту" і "стандарту". В "економ"-класі ціни встановлюватиме держава.

Вартість квитка на потяг класу "комфорт" буде в два з половиною рази вище, ніж на потяг класу "економ", заявив в ефірі "Радіо НВ" начальник департаменту пасажирських перевезень далекого прямування "Укрзалізниці" Олександр Красноштан.

Що отримають пасажири?

Коли купуєш квиток на потяг, ніколи не вгадаєш, в які умови потрапиш. В "Укрзалізниці" зазначають, що класи комфортності створюють саме для пасажирів.

Фото: А. Яремчук

При купівлі квитка можна буде вибрати умови поїздки. Або морально підготуватися, якщо вибору не буде.

"Купуючи квиток до потяг класу "комфорт", пасажир розумітиме, за що він платить, тому зможе вимагати від обслуговуючого персоналу дотримання відповідних стандартів, а якщо вони не будуть дотримані – вимагати компенсації, аж до повного повернення вартості проїзду", – говорить Юрій Самойлов, головний редактор журналу "Український туризм".

За його словами, така класифікація існує в країнах Європи. Наприклад, в сусідній Польщі між Краковом і Варшавою курсують потяги кількох категорій, наприклад, TLK, які можна умовно перекласти як "Дешеві залізні дороги", і "Супер експрес".

"Перший потяг відстань в 315 км подолає приблизно за 5 годин, зупиняючись біля кожного стовпа, вагони там будуть 60-х років народження, і, крім сидячих місць (по 6 у кожному купе), жодних послуг там не буде. Що стосується "Супер експреса", то для цих потягів використовуються нові склади Pendolino, крісла дуже зручні, а на борту доступний ціла низка послуг – від безкоштовних напоїв і тістечок до свіжої преси та швидкісного інтернету. Відповідно, вартість квитка в потязі TLK за вказаним маршрутом становитиме близько 50 злотих у другому класі, а на Pendolino – близько 120 злотих", – розповідає Юрій Самойлов.

За даними Держкомстату України, на кінець 2017 року Україні налічувалося 80 пасажирських вагонів до 8 років і 340 вагонів від 9 до 15 років. Всього в парку "Укрзалізниці" більше 3000 вагонів. При цьому кількість тепло- і електровозів віком до 8 років становило 92 одиниці. Саме на цей рухомий склад і поширюватиметься класифікація "комфорт", зазначає старший економіст Центру економічної стратегії Оксана Затворницька.

Більшість потягів може стати "економ"-класом

Існує велика ймовірність, що в потягах комфортніше не стане. З огляду на, що вагони зношені більш, ніж на 90%, левова їх частка стане "економ"-класу: так "Укрзалізниця" зніме з себе відповідальність за те, що вагони занадто старі, або за відсутність кондиціонерів – адже це "економ"-клас .

Щоб купити один новий вагон, "Укрзалізниці" треба 20 млн грн. Капітальний ремонт обійдеться трохи дешевше – в 8,5 млн грн, каже Ярослав Пилипчук, експерт напряму "Інфраструктура майбутнього" Українського інституту майбутнього. За 27 років "УЗ" купила за свій рахунок лише 500 вагонів. Для проведення реформи потрібні 1500. У держкомпанії збираються закупити стільки вагонів за п'ять років.

"Я не бачу дорожньої карти, де "Укрзалізниця" братиме гроші. Я думаю, що в вагонах зроблять мінімальний ремонт і введуть класи. І, за фактом, незначні поліпшення видадуть за комфортні умови", – зазначає Пилипчук.

За словами Олександра Красноштана, проект змін уже знаходиться в Міністерстві інфраструктури. Як тільки відомство його затвердить, класи відразу ж введуть. З боку "Укрзалізниці" вже все готово.

Нагадаємо, раніше сайт "Сегодня" розбирався, чи зможе Україна побудувати швидкісну залізницю – таку, як, наприклад, в Японії.