Чому в Україні не дешевшає бензин

18 червня 2014, 17:35
Вартість бензину, як і курс гривні, навесні не втомлювався бити всі нові "рекорди". У травні ціни стабілізувалися, але це може бути лише затишшям перед прийдешньою бурею

В Україні на 6% зменшилося споживання бензину / Фото: Олександр Яремчук

Національна валюта за перші 5 місяців девальвувала (знецінилася) на 50%, і її круте піке стало каталізатором хвилі подорожчання, що накрило майже всі сектори економіки. Якраз вітчизняні автолюбителі одними з перших відчули, що жити в країні стало дорожче, адже падіння гривні моментально відбилося на ціні палива. Літр бензину А-92 ще на початку року коштував у середньому близько 10 грн., А вже до середині червня відпускався за 15 грн. Чи досягла ціна пального своєї "стелі", або відносне затишшя на бензиновому ринку, що спостерігалося до кінця весни, – всього лише передвісник ще більшої бурі?

Імпорт нам будувати і жити допомагає

Реклама

Не секрет, що бензин для України – товар імпортний. За перші п'ять місяців цього року в країну було завезено 810 тис. тонн бензину, що, до слова, на 13% менше, ніж за аналогічний період роком раніше. Правда, те, що обсяги імпорту впали, на жаль, ніяк не пов'язане з тим, що активізувалися вітчизняні НПЗ. Навпаки, виробництво бензину в Україні впало на 40%. З шести підприємств, які володіють потужностями для виробництва цього виду палива, в 2014 фактично бензин робили лише Кременчуцький НПЗ (підконтрольний групі "Приват", власник – Ігор Коломойський), і Одеський НПЗ (раніше входив до структури Сергія Курченко, формально переданий російському банку ВТБ за борги). За перші п'ять місяців цього року на двох заводах сумарно було вироблено 257 тис. тонн бензину, з яких 85% – у Кременчузі.

Майже 40% бензину на український ринок імпортується з Білорусі. З початку року вітчизняні компанії завезли його близько 420 тис. тонн. Іншими великими постачальниками є Литва (близько 8%) і Румунія (6%). Частка російських поставок в бензиновому сегменті була і залишається незначною і з початку року склала близько 3%.

Реклама

У цілому ринок високооктану в Україні в 2014 році на тлі зниження обсягів імпортних поставок та вітчизняного виробництва скоротився на 20%. Якщо говорити простіше, бензин в Україні мало того, що подорожчав, так його ще й стало менше на ринку. І причина тут не тільки в курсі гривні.

Замкнуте коло

Цілком природною реакцією населення на подорожчання будь-якого виду ресурсу є скорочення його споживання як мінімум в короткостроковій перспективі. Курс долара підріс, паливо подорожчало, а зарплати то залишилися тими ж. Та ще й нестабільність у східних регіонах, де сконцентрована велика кількість промислових споживачів ресурсу. Додати сюди ще 4% ринку бензину, які за експертними оцінками Україна втратила через анексію Криму – от і виходить скорочення цього сегмента на 20%.

Реклама

Від подорожчання палива мало хто виграв. Для населення воно вилилося в подорожчання продуктів, для доставки яких використовують автомобілі. Не в виграшній ситуації виявилися і самі роздрібні мережі АЗС. Адже ресурс доводиться закуповувати в інших країнах за долари, а продавати на внутрішньому ринку – за гривні. "Як можна наживатися на чомусь, коли економіка "лежить"?, – говорить президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук. – Зараз виходить замкнуте коло: споживання впало, обсяги продажів упали, збільшилися питомо-постійні витрати (постійні витрати, такі, як оплата праці, оренда, податкові зобов'язання, та ін, розраховані на одиницю продукції, що відпускається). Будь-який планований заправниками прибуток у такій ситуації "з'їдається". Деякі, особливо дрібні мережі, не витримують і закриваються, інші – виставляються на продаж. Зараз оператори щодня стежать за зведеннями ринку і постійно коригують свою стратегію, щоб хоч якось залишитися "на плаву". Мова вже не йде про якийсь розвиток бізнесу".

За словами експерта, формувати запаси пального на складах за рахунок власних і залучених коштів, як це робилося раніше, зараз дозволити собі можуть лише деякі роздрібні оператори. Про залучення кредитів і зовсім не йдеться.

Скупий платить двічі

Правда, як показує практика, вигоду можна винести з будь-якої ситуації. І бензинова криза не стала винятком. Хоча за перші 4 місяці року споживання бензину на ринку скоротилося на 6%, а продажі нафтопродуктів впали на 10-15%, про те, що українці масово відмовляються від автомобілів, говорити не доводиться.

Споживання бензину. Січень-квітень 2014 року, тис. тонн. Джерело: Міністерство енергетики та вугільної промисловості
 квітень з початку 2014 р.до аналогічного періоду минулого року  
 2014 р.до квітня минулого року  
  + / -%+ / -%  
Бензин 286,1-3688,81 072,9-68,494  

Автолюбителі, які не бажають залишати своїх "залізних коней" і не мають коштів для заправки їх якісним пальним за високими цінами, звертають свій погляд на більш дешеву, але і більш сумнівну в усіх відношеннях альтернативу – "бодяженний" бензин. За своєю суттю – це етиловане паливо, куди з метою підвищення октанового числа додають тетраетилсвинець, отруйну органічну сполуку, яка в 8 разів більш токсична свинцю, що використовується в металургії. Автомобіль, заправлений етилованим бензином, кожні 100 метрів свого шляху вкидає в атмосферу по 3-4 г отруйного свинцю.

Про масштаби проблеми краще розкажуть цифри: в Україні близько 7000 АЗС. З них "небодяженим" бензином торгують в кращому випадку половина. "За нашими оцінками, в рік на ринок виходить близько 1 млн т бодяжного бензину – як кустарного виробництва, так і альтернативних палив, вироблених з додаванням спиртів. Це близько 25% ринку бензину. На жаль, ситуація тут залишається без змін, контролю за якістю на АЗС немає вже більше 5 років", – розповідає Сергій Куюн, директор "Консалтингової групи А-95".

Експерт радить автомобілістам бути пильними, не намагатися заощадити на низькій ціні, так як вона якраз і є першою ознакою неякісного бензину. Адже, зрештою, навіть якщо закрити очі на екологічні аспекти, будь-який ремонт паливної системи після використання низькоякісного палива обійдеться дорожче, ніж "зекономлені" таким чином кошти.

Туманне майбутнє світлих нафтопродуктів

Раніше експерти прогнозували, що ціна бензину може знизитися після отримання кредиту від МВФ, або після президентських виборів. Всі чекали "відкату" курсу до 10,5 грн/долар, як анонсував уряд. Але ці очікування поки не виправдалися. Зараз же прогнозувати, якою буде ціна бензину хоча б через місяць, не береться ніхто. Надто вже багатофакторна модель виходить, і багато чого може вплинути на динаміку цін на АЗС країни. Взяти хоча б нестабільність в Іраку, основу економіки якого становить експорт нафти. Здавалося б, яким чином події в цій уявній далекій країні впливають на те, скільки коштуватиме бензин на АЗС на трасі Київ-Чоп? А впливають вони самим прямим чином.

"Ціни на паливо залежать від двох факторів: курсу валют і світових цін на нафту, – пояснює Сергій Куюн. – Нинішній рівень цін відповідає курсу 11,25 грн за долар, тому зниження можливе лише за умови охолодження курсу нижче даної позначки. Якщо курс більш-менш стабілізувався, то ціни на нафту зараз йдуть вгору. Сьогодні вони зросли до майже 113 дол/бар, Хоча останні місяці не перевищували 110 дол за бар. Якщо така динаміка протримається, і барель коштуватиме 113 доларів і більше, то для вітчизняних трейдерів це означатиме зменшення маржі, і через 2-3 тижні можна буде очікувати чергового подорожчання бензину".

У самому оптимістичному сценарії бензин до середини літа може подешевшати на гривню, але це лише в тому випадку, якщо світові ціни на нафту стабілізуються, а курс гривні "відкотиться" до показника 10,5 грн/$. Останнє ж можливо також при цілому ряді умов, серед яких одне з основних – стабілізація на сході країни. Ще одне "але" – позиція самих заправників, які, за словами Леоніда Косянчука, можуть підняти свою маржу з 6% до 8% або навіть вище. У цьому випадку паливо, за підрахунками експерта, може подорожчати на 30 копійок. Виходить, що для реалізації оптимістичного сценарію, в якому бензин на ринку все ж дешевшає, необхідно занадто багато сприятливих збігів обставин. На жаль, куди більше поки передумов для його подорожчання.