Чому початок полювання на "євробляхи" перенесли на День Незалежності: експерти розповіли

30 травня 2019, 07:25
Рада внесла нові зміни до Податкового кодексу

/ Фото: Анатолiй Бойко, Сьогодні

Водії, які мають нерозмитнені машини з єврономерами ("євробляхи"), можуть їздити без штрафів ще три місяці – до 24 серпня, оскільки Рада минулої п'ятниці внесла зміни до Податкового кодексу. Президент вже підписав новий закон, і він набуде чинності днями, відразу після опублікування. Експерти кажуть, що це лише відстрочка, а не кардинальне вирішення питання.

Що прийняли

Як роз'яснила нардеп Ніна Южаніна, внесена технічна правка, за якою штрафувати за не розмитнення і конфісковувати автомобілі правоохоронці почнуть не з 24 травня, а на три місяці пізніше – з Дня Незалежності. Причини перенесення не озвучені, хоча раніше депутати не раз говорили, що терміни не продовжуватимуть.

Реклама

"Таким чином, 24 серпня 2019 року набере чинності штрафний законопроект, який накладатиме штраф за порушення митного режиму власниками автомобілів на єврореєстраціі", – сказала Южаніна.

Нагадаємо: перед Радою 15 травня відбулася акція власників автомобілів на єврономерах, які вимагали не тільки перенести введення штрафів, а й скасувати акцизи зовсім і не штрафувати на 8500 грн за прострочення при митному оформленні. Як бачимо, парламент лише зрушив строки накладення штрафів, але, за словами Южаніної, депутати обговорюють питання про те, щоб ввести пільги з розмитнення для соціально незахищених верств населення. А ось повністю акцизи навряд чи скасують, оскільки це буде несправедливо по відношенню до тих, хто вже розмитнив автомобіль, сплативши податки до бюджету. За даними ДФС, за час пільгового розмитнення в листопаді-лютому, коли можна було внести 50% акцизу, узаконено 218 тисяч авто на єврономерах (близько 30% від загальної кількості), скарбниця отримала додатково 13,5 млрд грн. Але після припинення дії пільг процес практично зупинився. 

Думка експертів

Низка фахівців авторинку вважають, що рішення Ради лише погіршить ситуацію.

"У тому, що держава прогинається під вимоги невеликої групи з особливими інтересами на шкоду всім іншим, я нічого доброго не бачу, – прокоментував "Сьогодні" юрист Вадим Володарський. – Тим більше що правила гри були озвучені заздалегідь, включаючи терміни. Залишилася і проблема зі встановленням особи винуватця ДТП, коли він кинув авто "на бляхах" або на ньому поїхав. З цим потрібно щось робити, але, в комплексі, знижуючи платежі і скасовуючи заборони, щонайменше для ввезення авто приватними особами. При відсутності можливості легально їздити на бажаному автомобілі люди шукатимуть шляхи обходу".

А ось автоексперт Володимир Караваєв говорить, що перенесення термінів введення штрафів і санкцій за нерозмитнення був прогнозованим:

Реклама

"Заходи до порушників в законі передбачені жорсткі, стосуються сотень тисяч людей, вже пройшли акції протесту. Тому перед виборами парламенту Рада прийняла соломонове рішення – відстрочити. Є висока ймовірність, що в серпні норму продовжать ще раз, а до штрафів за нерозмитнення депутати повернуться вже після виборів".

Також Караваєв вважає, що влада все ж повинна забезпечити людям можливість купити машину за доступною ціною, знизивши високі мита.

"Потрібен батіг і пряник"

Від перенесення введення штрафів держбюджет втратить мільярди гривень, оскільки, за даними ДФС, не розмитнені близько 430 тис. "євроблях". Економіст Олександр Охріменко підрахував, що якщо третина автомобілів, оформлених з 50%-вою знижкою, дали до держбюджету 13,5 млрд грн, то ті, що залишилися, розмитнені за повною вартістю, могли б принести до скарбниці ще близько 50 млрд грн.

"Це майже 5% доходів держбюджету, – говорить Охріменко. – Їх можна пустити на підвищення соцстандартів, але реально стягнути буде складно, оскільки майже всі, хто хотів розмитнити авто, вже це зробили. Щоб отримати хоч щось, владі треба застосувати політику батога і пряника – знизити акцизи удвічі, а поліції – активніше зупиняти "бляховодів" і нагадувати про необхідність узаконити автомобіль".

Нагадаємо, раніше "Сьогодні" писали про те, що сервіси таксі оголосили бойкот "євробляхам" . Bolt (раніше Taxify), Uber, Uklon відмовляються від співпраці з власниками автомобілів з іноземною реєстрацією.

Реклама