Держдепу США не сподобався український бюджет: чим це нам загрожує

26 серпня 2019, 07:51
"Підкачала" бухгалтерія соціальних фондів і держпідприємств

/ Фото: Getty Images

Україна потрапила до списку країн з непрозорим бюджетом, який щорічно складає Державний департамент США. У "Звіті про прозорість в бюджетно-податковій сфері за 2019 рік" перераховані мінімальні критерії прозорості та проведено аналіз відповідності їм бюджетної документації 140 країн. Україна потрапила до переліку 67 країн, чиї бюджети "не відповідали мінімальним вимогам прозорості в бюджетно-податковій сфері". Причому в числі цих країн США виділили 13, які, хоча і не повністю задовольняли вимоги прозорості, однак "досягли значного прогресу" в їх виконанні. На жаль, в Україні не був відзначений навіть прогрес.

Що не так з українським бюджетом

У звіті Держдепу зазначається, що в доступному для огляду періоді (2018 рік) бюджет і інформація про боргові зобов'язання України були доступні для широкого загалу, поліпшився аудит. Однак в загальнодоступних документах знайшли відображення не всі витрати і доходи держпідприємств.

Також йдеться про те, що не проводився належний аудит і нагляд за діяльністю трьох фондів соціального страхування.

Крім того, Україні дорікають в тому, що вона не перейшла на міжнародні стандарти бухгалтерського обліку для бюджету. А також висловлюють думку, що "процес видачі ліцензій і контрактів на видобуток природних ресурсів... вимагає повномасштабного законодавчого перегляду для викорінення постійної корупції".

Для поліпшення фіскальної прозорості Україні рекомендовано викорінити всі ці недоліки.

Реклама

"Український бюджет зараз вже повністю прозорий. А ось фонди поки дійсно непрозорі. І Пенсійний, і Фонд соціального страхування, – погоджується економічний експерт, президент інвестиційної групи "Універ" Тарас Козак. – Фонди соцстраху і об'єднали в один, тому що там було нецільове використання грошей. Але, думаю, це мало що змінило. А Пенсійний фонд потрібно не стільки відкривати, скільки проводити верифікацію одержувачів бюджетних грошей".

А ось президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко вважає, що і до бюджету можуть бути претензії щодо прозорості.

"У нас дійсно дуже велика проблема. У нормальних країнах спочатку рахуються доходи, а потім витрати, а у нас – навпаки: спочатку "малюють" витрати, а потім підганяють під них дохідну частину. Крім того, Бюджетний кодекс чітко забороняє змінювати бюджет. Але у нас часто Мінфін робить так званий кошторис, і там тимчасово змінюються бюджетні витрати. Таким чином, часто виконання бюджету за фактом і за планом не збігаються. Це грубе порушення, але у нас на це закривають очі. Цей хаос дає можливість зловживати, використовувати кошти не за призначенням", – говорить він.

Платники податків Америки хвилюються

Звіт про прозорість в бюджетно-податковій сфері готується відповідно до американського "Закону про асигнування Державного департаменту, іноземних операцій і суміжних програм", і до нього включаються тільки ті країни, які претендують на отримання допомоги від США.

"Щорічні огляди фінансової прозорості урядів, які отримують допомогу США, допомагають забезпечити правильне використання коштів платників податків США", – йдеться в документі.

"Америка допомагає нам за рахунок платників податків США, а виходить, що тут вони непрозоро використовуються. Зрозуміло, що американці не хочуть виділяти гроші для того, щоб збагачувалися наші корупціонери. Тому вони хочуть поліпшити ситуацію з використанням своїх коштів", – пояснять Тарас Козак.

У законі немає прямої згадки, що країни, які не виконують мінімальні вимоги щодо фіскальної прозорості, позбавлятимуться допомоги США. Однак в ст. 7031 закону, відповідно до якої підготовлений звіт, зазначено, що кошти, які виділяються відповідно до цього закону, можуть бути надані, тільки якщо відповідальні органи в країнах, які отримують допомогу від США, "мають системи, необхідні для управління такою допомогою, і були усунуті будь-які виявлені вразливості або слабкі сторони". Якщо "уряд країни-одержувача здійснює кроки щодо публічного розкриття на щорічній основі свого національного бюджету, включаючи доходи і витрати, на додаток до кроків, зроблених попереднього календарного року", і т. п. Також в статті міститься вимога до держсекретаря раз на півроку оновлювати дані про відповідність бюджетів країн "мінімальним вимогам прозорості", відзначати прогрес (якщо він є) і виносити рекомендації щодо короткострокових і довгострокових кроків щодо підвищення фіскальної прозорості, які уряди країн-одержувачів повинні зробити в наступний період.

Однак при цьому в законі міститься також пункт про те, що навіть в разі невиконання вимог держава може отримати допомогу від США, якщо це буде визнано доцільним і таким, що відповідає інтересам США.

Таким чином, можна зробити висновок, що повне припинення виділення матеріальної допомоги Україні навряд чи загрожує. Однак на розмір допомоги бюджетна "непрозорість" цілком може вплинути.

Реклама

"Америка виділяє нам гроші за політичну підтримку. І видає настільки мало, що на них не варто і розраховувати", – заспокоює Олександр Охріменко.

За цим законом, квота України на проекти розвитку і безпеки становить 2019 року 425,7 млн ​​доларів. Ще 25 млн передбачені для нашої держави у Фонді протидії впливу Росії. Фінансовий рік, відповідно до цього закону, завершується у вересні. Далі почнеться наступний період, і розмір наступних сум визначатиметься, зокрема, виходячи з даних звіту Держдепартаменту.

У Білому домі уже заявили, що закордонна допомога наступного року, можливо, буде скорочена. Водночас посол України в СШАВалерій Чалий раніше говорив, що допомога Україні 2020 року може бути навіть збільшена до 700 млн доларів.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" розповідали, що Україна і Ізраїль фактично готуються впровадити "економічний безвіз".