Чому "Газпром" не зможе відмовитися від української ГТС

1 липня 2014, 08:58
Експерти вважають бравадою останні заяви Міллера

"Газпром" не має права використовувати більше половини потужностей Південного і Північного потоків. Фото: AFP

Російський " Газпром " просуває ідею реалізації "Південного потоку" , відмовляється брати участь у модернізації української газотранспортної системи ( ГТС) і передрікає , що після будівництва "Південного потоку" вона стане не потрібна. Однак українські підземні сховища газу ( ПСГ) роблять країну незамінною для стабільних постачань російського палива до Європи, пише "Капитал".

Про те, що "Газпром" не буде брати участі в модернізації української ГТСповідомив глава російської держкомпанії Олексій Міллер. " Поїзд уже пішов , і пішов не вчора , ми в модернізації ГТС України брати участь не будемо" , – сказав він. Заява Міллера прозвучало в той же день , коли Україна підписала з Євросоюзом економічну частину Угоди про асоціацію.

Менше двох тижнів тому позиція російської влади була іншою. Зокрема , офіційний представник МЗС Росії Олександр Лукашевич стверджував , що майбутнє української ГТС не може вирішуватися без участі Росії за визначенням. Тепер же риторика газового монополіста змінилася. Представники " Газпрому" також пообіцяли , щоукраїнська ГТС незабаром буде просто не потрібнадля транспортування газу до Європи. "У нас після реалізації проекту "Південний потік" з роботою "Північного потоку" і інших наших транспортних маршрутів потреби у використанні української ГТС практично не залишиться" , – підкреслив заступник голови "Газпрому " Олександр Медведєв.

Росія давно апелює до "Південного потоку " як до чергового маршрутом , який відбере транзитні обсяги у України . Минулого тижня "Газпром" вже не вперше заявив , що пройдено наступний етап створення цього проекту , оцінюваного в € 56 млрд. 24 червня російська компанія і нафтогазова корпорація OMV ( Австрія ) підписали угоду про будівництво ділянки цього газопроводу на території Австрії. При цьому російська влада вже підписали урядові угоди про будівництво газопроводу з Болгарією , Сербією , Угорщиною , Грецією , Словенією , Австрією та Хорватією , і запевняють , що ніяких перешкод для реалізації плану немає і бути не може.

Президент Центру глобалістики "Стратегія- XXI" Михайло Гончар вважає , що підписання угоди між " Газпромом " і OMV 24 червня для проекту майже нічого не значить.

"Австрійський шматочок довжиною всього 50 км не впливає пришвидшує чином на сам проект" , – зазначив експерт. За його словами , ключова точка – НЕ Австрія , а Болгарія , від якої ЄС і США вимагають при реалізації цього проекту дотримуватися європейське законодавство .

" Євросоюз не проти " Південного потоку" , але хоче , щоб він працював в рамках європейського законодавства , що повністю не влаштовує Росію , оскільки робить газопровід працюючим максимум наполовину " , – пояснив Гончар. Саме тому "Газпром" домагається вилучення "Південного потоку " зі сфери дії Європейського законодавства . Співрозмовник нагадав , що Росія вже давно обіцяє виключити Україну з транзиту російського газу до Європи , але кожен раз не виконує своїх обіцянок.

Технічні можливості оператора української ГТС – компанії " Укртрансгаз" – дозволяють транспортувати до Європи 140 млрд куб. м газу на рік. Хоча ГТС вже давно працює ледь наполовину цієї потужності . Пропускна спроможність "Південного потоку" запланована на рівні 63 млрд куб м на рік , і теоретично він міг би взяти на себе весь український об'єм. Однак згідно з вимогами Євросоюзу , "Газпром " може зайняти тільки 50 % потужності газопроводу , а інші 50% зобов'язаний надати іншим транспортувальникам . Так само йдуть справи і з " Північним потоком" – його потужність становить 55 млрд куб. м , але "Газпром" може використовувати його тільки наполовину.

Гончар підкреслив , що після будівництва "Південного потоку" у "Газпрому" буде профіцит транзитних потужностей , але жоден з альтернативних маршрутів не має таких ПСГ , як український . " Без ПСГ ці маршрути будуть високоризиковими . Коли звучать гасла " вирубати транзит ! " або "Українська ГТС – металобрухт " – це не більше ніж бравада . Наша ГТС – це газовий акумулятор , який дозволяє системі функціонувати безперебійно якраз на піку потреби в холодну зиму" , – пояснив експерт.

Глава "Газпрому" побічно підтвердив цю тезу , заявивши , що компанія почала створення запасів у європейських ПСГ і зможе закачати туди більше 5 млрд куб. м газу. Однак при цьому Міллер зазначив , що створення запасів газу в Європі не знижує транзитні ризики наступної зими.