Чому дорожчає бензин і що буде з цінами: прогноз експертів

10 серпня 2016, 07:45
Вже через тиждень ціни на паливо на українських АЗС можуть знизити на гривню, впевнені експерти

Бензин може подешевшати. Фото: grpt.ru

За кілька місяців в Україні значно подорожчав бензин. Так, якщо середній цінник на бензин А-92 в травні досяг 21,6 гривні, в серпні вартість зросла до 22,15 гривні. Водночас скраплений газ подорожчав майже на 2 гривні. Детальніше про те, скільки коштуватиме бензин в Україні і чому змінюються ціни, з'ясовував сайт "Сегодня.ua".

Від чого залежать ціни на бензин

Реклама

За даними Міненерго, в структурі ціни на бензин А-95 закупівельна вартість світлих нафтопродуктів (купують в доларах) обіймає всього 37,8%. Акцизний податок (22,8% в структурі ціни) та акцизний податок на роздрібну реалізацію (5,4% в структурі ціни) сплачуються в євро. Ще 15,8% вартості – ПДВ (сплачується в національній валюті). На логістику припадає 4,4% від кінцевої вартості палива, ще 13,8% – торгова націнка і адміністративні витрати. 85% світлих нафтопродуктів, розповідає президент асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук, Україна імпортує. Від сьогоднішніх котирувань нафти залежить, скільки українські автолюбителі платитимуть за паливо вже через кілька тижнів. Директор спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев пояснює, девальвація гривні на кожні 10 копійок призводить до обгрунтування для підняття цін на бензин на 7 копійок.

За словами Леоніда Косянчука, вартість бензину на АЗС залежить від двох основних чинників: вартості нафти на світових ринках і курсу гривні. "З березня по липень ціни на нафту виросли від 30 до 50 доларів за барель, потім ми спостерігали зворотну динаміку", – розповідає директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

 "З березня по липень ціни на нафту зросли від 30 до 50 доларів за барель, потім ми спостерігали зворотну динаміку", – розповідає директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Слідом за нафтою поповзли вгору ціни на бензин в Україні. Так, в травні середня вартість бензину марки А-95, за даними порталу ВсеАЗС, була 20,67 гривні за літр, на даний момент ціни зросли до 21,17 гривні. Водночас бензин марки А-98 подорожчав на одну гривню, газ – на 2 гривні і 20 копійок, дизпаливо – на 50 копійок.

Реклама

*за даними ВсеАЗ

Що буде з цінами найближчим часом

Реклама

Експерти вважають, що зараз є передумови для того, щоб ціни на бензин знизити на гривню. Як каже Леонід Косянчук, зараз до України заходить велика кількість відносно дешевих світлих нафтопродуктів. "Падіння оптової ціни дає підставу сподіватися, що в деяких мережах зниження може бути до гривні на літрі. Але хто наскільки знизить – це його особиста справа, ми з вами не можемо прогнозувати. Щоб прогнозувати, потрібно розуміти економіку того чи іншого оператора", – розповідає експерт.

"Падіння оптової ціни дає підставу сподіватися, що в деяких мережах зниження може бути до гривні на літрі", – говорить експерт.

Водночас Дмитро Марунич переконаний, що нині на ринку є як мінімум підстави для того, щоб ціни не підвищувати. Однак, уточнює експерт, при цьому вартість бареля нафти повинна закріпитись на позначці 45 доларів, а курс гривні повинен бути стабільним.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як зміниться курс гривні восени

"Та ціна, яка є зараз, вона ринкова, але вона обумовлена не економічними міркуваннями, а тією обстановкою, яка склалася на ринку. У нас величезний сегмент нелегального ринку, є передумови до зниження, яке відбудеться через тиждень-два. Зараз до України заходить продукт, який на доларів 30-50 нижче, ніж заходив місяць тому", – розповідає Леонід Косянчук.

Дмитро Марунич уточнює: одні з головних проблем з бензином в Україні: якість палива і ухилення від податків з боку деяких учасників ринку.

"У нас 80% імпортного бензину. Що це означає? Трейдер йде до банку, бере кредит, купує паливо, завозить його і реалізує. Обсяги споживання знижуються, ніхто собі в збиток не продаватиме. Ніхто не зацікавлений на падаючому ринку роздувати маржу, вона зараз в основних мережах досягає 10%. У нас є проблеми: якість палива, сплата податків, яка у нас кульгає. Ці проблеми потрібно вирішувати, вони відповідають ринковим реаліям", – розповідає експерт.

Так, в травні 2016 року підприємства та організації всіх видів економічної діяльності України, використовували 41,7 тис. тонн моторного бензину. Це на 40,1% менше, ніж в травні 2013 року. Використання дизельного палива в Україні, за даними офіційної статистики, за три роки також скоротилося. Так, в травні 2016 року в Україні було спожито 266,4 тис. тонн дизельного палива, що на 32,1% менше, ніж в травні 2013 року. Споживання падає, що також впливає на поведінку операторів ринку.

До слова, Міністерство аграрної політики України вже зараз ратує за повернення до обов'язкового додавання біоетанолу до автомобільного палива. За словами заступника голови відомства Олени Ковальової, директиви Євросоюзу встановлюють норму біоетанолу в паливі на рівні 10%. Україна теж повинна зробити норму вмісту біоетанолу в паливі обов'язковою. Таким чином можна подбати не тільки про навколишнє середовище, але і дати поштовх виробництву біоетанолу в країні.

Нагадаємо, що ще 2014 року в Україні були спроби ввести обов'язкову добавку біоетанолу до бензину для автомобілів. Однак відповідний закон так і не запрацював.

Незважаючи на досить високу вартість, як кажуть експерти, якість українського бензину все ще під питанням.