Велика розборка: чому бензин коштує так дорого

21 березня 2018, 07:40
Експерти "Сегодня" відповідають на головні запитання про ціну палива

Фото з архіву "Сегодня"

У всіх підводних каменях теми "З чого складається ціна бензину" нам допомогли розібратися Артем Куюн (Консалтингова група "А-95") і Геннадій Рябцев (НТЦ "Психея").

Яка роль нафти в бензині?

Як відомо, ціни на паливо залежать від нафти, з якої його виробляють. З одного бареля (158 літрів нафти) виходить близько 100 літрів бензину. Частка нафти в ціні бензину досягає до 30%. На вартість чорного золота впливають баланс попиту і пропозиції нафти в світі, а також ситуація на фінансових ринках. Природні катаклізми і технологічні збої, що призводять до скорочення видобутку, штовхають ціну бареля вгору.

Реклама

Обсяг нафти на ринку залежить, зокрема, від політики картелю країн-видобувачів (ОПЕК). З огляду на умови в світі, ця організація погоджує для кожного свого члена квоту на видобуток, підтримуючи тим самим оптимальний, на думку картелю, рівень цін. Інший фактор – масштаби припливу і відпливу капіталу на ринок "паперової" нафти (ф'ючерси, опціони тощо).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

На цьому ринку протистоять глобальні фінансові гравці, що борються за максимум віддачі від своїх інвестицій. Маючи в своєму розпорядженні значні кошти, вони часто самі організовують "відповідні" новини, визначаючи час і порядок подачі яких, можна добре заробити. І сьогодні при надлишковій пропозиції, величезних запасах і невисокому попиті на нафту ми маємо необґрунтовано завищені і ціни на цю сировину.

Реклама

Чому зараз палива більше ввозять, ніж виробляють?

Оскільки своєї нафти в Україні дуже мало, 80% чорного золота і її похідних наша країна імпортує. У випадку з сирою нафтою її "трансформують" в бензин, дизель чи інші нафтопродукти на нафтопереробних заводах (НПЗ).

До 2005 року Україна забезпечувала свої потреби в бензині і дизпаливі за рахунок свого виробництва, а імпорт поставлявся як іміджева позиція для роздрібних мереж. Проектна потужність всіх семи наших НПЗ перевищує 52 млн т сировини на рік. При своєчасній модернізації цього вистачило б на майже п'ятикратне покриття потреб. Але заводи не дочекалися інвестицій і один за одним були зупинені. Залишилися лише Кременчуцький НПЗ (приватний) та Шебелинський ГПЗ державного "Укргазвидобування". Сьогодні вони забезпечують до 20% ринку.

Запустити інші НПЗ не має сенсу – вони застаріли. До того ж, припущення, що вартість нафтопродуктів можна знизити, переробляючи вітчизняну сировину, помилкове. Обсяги власного видобутку на ціну палива впливають слабо, оскільки переробники все одно купують нафту за ринковими цінами. А собівартість видобутку в Україні не нижче, ніж в Азербайджані, РФ або Казахстані.

Реклама

Що входить до ціни одного літра бензину

Ціну літра бензину і дизпалива "на руки" визначають три складові: закупівельна вартість нафтопродуктів, рівень податків і витрати операторів. Закупівельна вартість (ціна на кордоні) включає вартість переробленої нафти, витрати на її транспортування, заробіток нафтопереробника і маржу трейдера.

Вартість на кордоні становить 47% у роздрібній ціні бензину і 52% в ціні дизпалива. Другий за величиною компонент ціни – податки. Цього року акцизний збір з бензинів – 213,5 євро за 1000 л, на дизпаливо – 139,5 євро за 1000 л. З урахуванням 20% ПДВ, частка податків у ціні бензинів на АЗС – 40%, ДП – 33%. Для порівняння: в ЄС в середньому частка податків для бензинів – 60% і для ДП – 54%.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Ще 2-3% припадає на логістику: транспортування (з урахуванням втрат продукту), умовно-постійні витрати АЗС (електрика, вода, охорона, інкасація, зарплата співробітників, повернення кредитів). Операторам "білого" ринку залишається 8% торгової націнки. Ця величина порівнянна з європейським рівнем, тож про надприбутки трейдерів, що пропонують якісне паливо і сплатили всі податки, не йдеться. Інша справа – ті, хто податки не платить.

Щорічно бюджетів усіх рівнів недоотримують мільярди гривень через бездіяльність органів влади та активне використання окремими суб'єктами господарювання схем ухилення від сплати податків завдяки перенесенню, приховуванню або заниженню бази оподаткування. Особливо поширена торгівля сурогатами, відпуск палива без видачі фіскальних чеків та оптова торгівля за готівковий розрахунок без оформлення бухгалтерських документів.

Чому так буває, що нафта дешевшає, а у нас паливо дешевшає слабо або навіть дорожчає?

Між вартістю нафти в світі і ціною палива в Україні – довгий зв'язок, на яку впливають до 300 факторів. Основні – дійсно зовнішні: ціни на нафту і нафтопродукти в Європі, прогнози щодо них. Ціна нафти тягне за собою оптову вартість палива в Європі, що впливає на оптовий ринок в Україні і лише потім – на ціни наших АЗС.

Тенденції на євроринку проявляються у нас через 10-14 днів, за цей час оновлюються запаси роздрібних мереж. У цей період ми дійсно можемо спостерігати, що після падіння цін на нафту ціни палива в Україні якийсь час залишаються стабільними. Нерідко трапляється так, що наш ринок не встигає відіграти світові тенденції, і невелике зростання цін на нафту ніяк не позначається на цінових табло АЗС.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Це правило працює в обидві сторони, тому невеликі падіння ми також можемо не помітити. Але є внутрішні чинники, які іноді не дозволяють паливу дешевшати при зниженні цін за кордоном. Головний – курс долара і євро, за які закуповується до 85% реалізованих у нас нафтопродуктів. Кожна 1 грн ослаблення/зміцнення нацвалюти означає зростання роздрібної ціни палива на 70-80 коп./л, і навпаки.

Як боротися з ринком підробленого палива?

Ринок підпільного палива в Україні багато років був досить об'ємним і займав близько 36% продажів. Щоб хоч якось вплинути на ситуацію, в Кабміні минулого року вирішили ввести електронне адміністрування акцизного збору. Ця система фіксує всі етапи проходження нафтопродуктів і їх компонентів від кордону або НПЗ до заправок.

А оскільки найпоширеніший метод виробництва підробленого бензину в Україні – це змішування нафтохімічної сировини і продуктів підпільної нафтопереробки з октанозбільшуючими компонентами (спецдобавки для підвищення якості палива), то нововведення мало ефект. Крім того, акцизи на компоненти палив, які використовуються "бодяжниками", були підняті до рівня акцизів на бензини. Простіше кажучи, підпільникам стало дуже складно і дуже дорого купувати добавки для свого контрафакту. У підсумку 2017 року тіньовий ринок бензинів скоротився в 4 рази, або до 9% продажів.

Але, за словами експертів, цих заходів мало. Потрібно також визначити орган держконтролю і передбачити спрямування частини паливного акцизу на лабораторні перевірки якості; дозволити перевіряти АЗС без попередження. Крім того, варто посилити контроль за використанням нафтохімічних компонентів і сировини, за оборотом палива на всіх складах з використанням спеціальної вимірювальної техніки. Можна боротися і гривнею: не заправлятися там, де паливо пропонують значно (на 3-4 грн/л) дешевше, ніж на інших АЗС.