Перемогти кризу: рецепти порятунку економіки від благодійників

3 березня 2016, 16:09
На думку експертів, бізнесу потрібно переходити до системної філантропії

Фото: facebook.com

Хоча затяжна економічна криза вже страшно набридла пересічним українцям, боротьба з нею поки не привела до помітних результатів. Чиновники багато говорять про реформи та боротьбу з корупцією, про міжнародні позики і іноземні інвестиції, часом забуваючи про внутрішній потенціал України. Днями в Україні пройшла VIII Міжнародна конференція: "Стратегічна філантропія: мистецтво змінювати світ", на якій говорили про те, що рецепт порятунку країни – в добрих справах бізнесу, волонтерів, активістів. "Сегодня" розібралася в альтернативні можливості підтримки української економіки і одночасно – допомоги простим людям.

РОЗВИТОК МІСТ. На думку експертів, сьогодні благодійність – тобто адресна матеріальна допомога – вже не працює, і бізнесу потрібно переходити до системної філантропії, розвивати спільноти, системно взаємодіяти з місцевими громадами. Мета грамотного бізнесу – не просто задобрити оточуючих, а зробити міста своєї діяльності дійсно процвітаючими. Досвід такого ефективного співробітництва невеликих міст і бізнесу демонструє енергетична компанія ДТЕК. "У нас працює більше 100 тисяч чоловік, а підприємства знаходяться в Дніпропетровській, Донецькій, Луганській, Вінницькій, Запорізькій, Львівській та Івано-Франківській областях, а також в Києві. І якщо в столиці є чимало компаній, які ведуть активну соціально спрямовану діяльність, то в невеликих містах на містоутворюючі підприємства, а таким є ДТЕК, наприклад, в місті Бурштин, лягає велика відповідальність", – говорить керівник департаменту зі сталого розвитку "ДТЕК Енерго" Вікторія Гриб.

Реклама

Компанія веде соціальні проекти в декількох напрямках: розвиток бізнес-середовища, енергоефективність, охорону здоров'я, соціально-значуща інфраструктура, підвищення активності громад. "Чому, наприклад, для нас важливо охорону здоров'я? Тому що наші співробітники повинні бути здоровими. Адже якщо вони починають хворіти, це виливається в лікарняні листи і збитки для компанії. Тому в тих містах, де працює ДТЕК, ми допомагаємо лікарням, наприклад, закупівлею обладнання, щоб співробітники могли отримувати якісну медичну допомогу, – каже Вікторія Гриб. – Аналогічні завдання – в секторі інфраструктури: потрібно вкладати чималі кошти в ремонт шкіл і дитсадків. Але ми прекрасно розуміємо, що якщо наші співробітники не матимуть можливості відвести дітей в нормальні дитсадки або в школи, вони не будуть ефективні на роботі".

Соціальні проекти ДТЕК унікальні тим, що це не традиційна благодійність, коли гроші просто виділяються для вирішення тих чи інших проблем. Енергокомпанія вважає за краще працювати в рамках партнерського підходу. "Ми намагаємося об'єднати зусилля бізнесу та суспільства, щоб всім було вигідно вирішувати спільні проблеми. Спільно з представниками місцевих громад і влади аналізуємо, які завдання треба вирішувати спочатку. Потім ми дивимося, які у нас є кошти допомогти містам фінансувати ці програми", – уточнює Вікторія Гриб.

Найефективніше рішення проблем міст – прислухатися до людей і дати їм самим можливість проявити себе. "Ми вирішили змінити ментальність, щоб кожен зрозумів, як багато залежить від нього і як багато він може змінити в своєму місті, залучити ресурси місцевого населення. І для цього створили конкурс "Місто своїми руками". Ми навчили людей, як правильно подати ідею на конкурс, щоб виграти грант для втілення ідеї щодо поліпшення якості життя в їх місті. Притому люди не просто повинні подати ідею, вони повинні показати, як вони її будуть реалізовувати. І, знаєте, такий підхід дав унікальний результат. Спочатку до нас надходило всього по 5-7 заявок, а зараз – по 300-400! І відчувається шалена конкуренція", – оцінює результативність Вікторія Гриб.

Реклама

"Бізнес і суспільство перебувають в одному човні, тому і потрібно мислити системно і стратегічно, щоб мати шанс на розвиток. Тоді суспільство отримує високий рівень життя і якісні послуги-продукти, а бізнес – додаткову капіталізацію і платоспроможних клієнтів. Все це сприяє розвитку економіки. І в підсумку все ми зможемо зрозуміти, де будемо завтра", – каже Вікторія Гриб.

ДОПОМАГАТИ, ГРАЮЧИ. Останнім часом активно впроваджують соціальні проекти і високотехнологічні компанії. Тут прикладом може стати "Майкрософт Україна", яка сконцентрувала зусилля на допомогу дітям. Для цієї мети компанія просуває спеціально розроблену онлайн-гру "Світ добра". Суть гри проста – показати дітям, що таке добрі справи і взаємовиручка. І демонструється це на простих прикладах: малюки печуть печиво для сім'ї, збирають ліки для хворих друзів, дарують свої іграшки близьким. Після кожного такого епізоду допомоги в грі можна зробити благодійний внесок. "У грі можна внести пожертви для чотирьох громадських організацій, які допомагають дітям з кризових сімей, які страждають синдромом Дауна, сиротам. Коли ми вибирали організації, які будуть задіяні в нашому проекті, залучали тих, хто має хорошу репутацію і прозорий в звітності за внесками", – розповіла нам координатор соціальних програм "Майкрософт" Олександра Чумакова.

Просування ідеї йшло і в онлайні, і в офлайні. "Для початку компанія розіслала привітання клієнтам і партнерам. Але лише 1% людей з розсилки робили переклади. Також залучили соцмережі, де охопили 1,3 млн осіб, але на сайт прийшли всього 1500 осіб, з яких тільки 6 зробили пожертви. Однак один переклад для фонду "Даун-синдром" був зроблений на 2,5 тис. грн", – каже Олександра Чумакова.

Реклама

А ось оффлайн-просування виявилося більш результативним. Тут теж був використаний елемент гри: "Ми запропонували людям зробити знімки в фотокабіни. А потім охочі могли зробити пожертвування за допомогою "Айбокс". Для багатьох це виявилося зручно, адже люди могли вибрати цікавий їх фонд, зробити переклад, забрати чек. Таким чином людина отримує звіт про свою благодійність". Оффлайн-збори дозволили за кілька днів залучити в дитячі фонди близько 15 тис. грн.

БЕЗКОШТОВНІ ЗНАННЯ. В інших інтернет-компаніях, опитаних "Сегодня", також роблять ставку на соціальні проекти. Але в міжнародному центрі інтернет-торгівлі Allbiz, як і в ДТЕК, вважають за краще не просто "дарувати рибку", а давати нужденним "вудку". Так образно можна описати недавнє рішення компанії організувати безкоштовні онлайн-курси для підприємців. "Наша соціальна ініціатива – освітня. Зараз компаніям доводиться виживати. І не весь малий і середній бізнес може найняти консультантів або тренерів, які "прокачають команду". Більш того, не у всіх компаніях є відділи продажів, маркетингу, аналітики, інтернет-просування та реклами. Але розвивати бізнес потрібно. Для таких шукають підприємців запустили освітній проект В2ВAcademy. Це серія вебінарів про електронну комерцію. Участь безкоштовна, крім того учасники мають доступ до презентацій і відео спікерів після закінчення вебінару", – розповіла нам директор з маркетингових комунікацій Allbiz Вікторія Абед. "Ми розуміємо, що вузькоспеціалізовані знання, практичні поради та досвід кращих експертів України і країн СНД в перспективі можуть багато зробити для розвитку бізнесу", – вважає Вікторія Абед.

Ще один приклад такої "вудки" – проект ДТЕК "Енергоефективні школи". Проект, який компанія реалізує з 2012 року, допомагає учням 6-8 класів зрозуміти, що таке електроенергія, як її виробництво впливає на навколишнє середовище, як формуються тарифи і чому енергію необхідно економити. Результати проекту показали, що його учасники починають розуміти – економія тепла і енергії вигідна в першу чергу їм самим. Своє ставлення до споживання енергоресурсів змінили не тільки діти, важливість економити енергоресурси усвідомили і дорослі.

ЄВРОДОСВІД: "пОДЗВОНИ ДІДУСЕВІ". У щорічному світовому рейтингу благодійності-2015 наша країна піднялася на 14 сходинок вгору, зайнявши 89-те місце серед 145 держав. Кращими стали М'янма, США і Канада, а в аутсайдерах опинилися Бургундія, Китай і Ємен. Наприклад, в М'янмі 91% населення займається благодійністю, а в США люди вважають нормальним 10% часу і грошей витрачати на корисні вчинки. Президент Асоціації Digital Ukraine Оксана Борисенко вважає, що в Україні в рамках реалізації соціальних проектів можна використовувати найрізноманітніші ідеї, прижилися за кордоном: "Наприклад, в США одна громадська організація проводить Тиждень високої моди і спільно з дизайнерами збирає кошти для нужденних. А в Лондоні, якщо їдеш в громадському транспорті, можеш побачити оголошення, мовляв, подзвони одинокому дідусеві, у якого немає онуків, і йому буде приємно".