Незалежної ГТС в Україні не буде до 2020 року – Вітренко

27 серпня 2018, 19:31
За словами комерційного директора "Нафтогазу", до таких висновків дійшла і Єврокомісія

/ Фото: Сергій Ніколаєв

Європейська комісія підтвердила неможливість проведення "Нафтогазом України" анбандлінгу шляхом відокремлення газотранспортних активів через відмову російського "Газпрому" змінити транзитний контракт, який діє до 31 грудня 2019 року. Про це повідомив 27 серпня під час круглого столу головний комерційний директор української компанії Юрій Вітренко.

За його словами, наразі багато хто говорить про те, що НАК нібито відмовляється проводити анбандлінг – але це є частиною проросійської дезінформаційної кампанії, спрямованої на просування проекту "Північний потік-2".

Реклама

"Під час тристоронніх консультацій, які відбулися в Берліні, ми перед Європейською комісією, перед представниками Німеччини поставили пряме запитання "Газпрому". Ми сказали їм, що не потрібно чекати до 2020 року, давайте зараз міняти транзитний контракт, який дозволить нам це зробити. Вони відмовилися. І це призвело до того, що представник ЄК на цих переговорах сказав перед усіма, що це означає, що ми не можемо провести анбандлінг до кінця 2019 року", – розповів Вітренко.

Нагадаємо, НАК "Нафтогаз України" залучила консалтингову компанію PricewaterhouseCoopers (PwC) до роботи з трансформації "Укртрансгазу" і підготовки до відокремлення оператора української газотранспортної системи (ГТС) від структури "Нафтогазу".

Анбандлінг – справа тонка

Наразі "Нафтогаз України" є монополістом з постачання, транзиту і зберігання газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти по трубопроводах на території України.

Реклама

При цьому у вимогах Третього енергетичного пакета, зобов'язання щодо виконання яких взяла на себе Україна, прописано поділ функцій постачання і транспортування газу. Щоб виконати взяті на себе зобов'язання, в Україні збираються провести анбандлінг – відокремлення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу.

Ще в листопаді 2016 року в Україні був формально створений незалежний оператор газотранспортної системи України – ПАТ "Магістральні газопроводи України". До 2018 року Кабмін завершив процес реєстрації "Магістральних газопроводів України", а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Акції МГУ вже зареєстровані Комісією з цінних паперів. Також був затверджений план корпоративного управління цією компанією і вирішено питання її фінансування.

Разом з тим, згідно з газовим контрактом з російським "Газпромом", Україна не має права виділити зі структури "Нафтогазу" окремого оператора ГТС без згоди російської сторони – а "ГГазпром" свою згоду на це не дає, констатували в НАК.

Реклама

"Отримання такої згоди малоймовірно, враховуючи неодноразово оприлюднену позицію" Газпрому ". Якщо знехтувати цією вимогою, "Нафтогаз" порушить контракт, на розірвання якого зараз наполягає "Газпром". Отже постачання газу в Європу можеь опинитися під загрозою, "Газпром" отримає потужний аргумент на підтримку будівництва "Північного потоку – 2", а Україна ризикує втратити транзит газу ще до кінця 2019 року", – пояснили раніше в "Нафтогазі".

Таким чином, до кінця 2019 року, коли закінчиться термін контракту з російською компанією, провести повний анбандлінг української ГТС неможливо без порушення контракту.

При цьому "Нафтогаз" активно проводить підготовчі заходи для відокремлення оператора ГТС в незалежну структуру – для чого і запросив фахівців PwC.