Скасування потягів до Росії: хто отримає вигоду

9 серпня 2018, 07:48
Міністр інфраструктури Володимир Омелян має намір припинити залізничний рух до Росії

Фото: "Сегодня"

Днями міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив про плани закрити залізничне сполучення з Росією . "Ми зараз розглядаємо варіант закриття залізничного сполучення з Москвою", – заявив Омелян в ефірі одного з телеканалів, відповідаючи на запитання про збільшення кількості потягів сполученням Львів-Москва.

Що відповіли в "Укрзалізниці" на заяву міністра, і хто отримає вигоду від перекриття залізничного сполучення з Росією, читайте в матеріалі сайту "Сегодня".

Реклама

Хто втратить від заборони потягів до Росії

2017 року потяг Київ-Москва став найприбутковішим напрямком "Укрзалізниці". Про це повідомила залізнична компанія на запит видання LB.ua. Цей маршрут отримав понад 150 млн гривень прибутку. Серед інших прибуткових маршрутів напрямки – Одеса-Москва і Київ-Одеса. Але в загальному пасажирські перевезення далекого прямування 2017 року були для компанії збитковими. "Укрзалізниця" втратила понад 3,5 мільярда гривень.

Тому припинення залізничного сполучення з Росією буде економічно невигідним насамперед "Укрзалізниці", вважає Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього.

Фото: архів

Реклама

Вся справа в тому, що тарифи на транзитні пасажирські маршрути втроє-вчетверо вище, ніж по Україні.

"Укрзалізниця" втратить якраз прибутковий маршрут. Пасажири, які раніше їздили потягами до Росії, просто пересядуть на автобуси. А скасування пасажирських перевезень тільки збільшить збитки пасажирського сегмента "Укрзалізниці", які становлять близько 10 млрд гривень на рік. Незрозуміло, чому це робити потрібно сьогодні, а не чотири роки тому. Якщо і приймати таке рішення, то потрібно показувати його економічне обґрунтування, а його – немає", – додає Ярослав Пилипчук.

Крім того, для скасування залізничних маршрутів Україні потрібно денонсувати з РФ міжнародні договори про партнерство, підписані ще в 90-х.

Якщо "Укрзалізниця" втратить прибуткові маршрути, то оновлення рухомого складу сповільниться ще більше. Можуть бути "заморожені" зарплати залізничників, говорить генеральний директор аналітичної групи "Левіафан" Микола Мельник.

Реклама

З іншого боку, таким чином звільниться рухомий склад, який можна буде застосовувати на найдефіцитніших напрямках всередині України. І зникає ризик захоплення Росією як заручників членів екіпажу міжнародних поїздів, або власне рухомого складу – вагонів і локомотивів. Подібні випадки були: 25 липня в Москві ФСБ заарештувало провідника українського потяга.

Заробітчанам доведеться пересісти на автобуси і маршрутки

2017 року Росію відвідало 4,3 млн українців, повідомляє Держстат. Переважно, поїздки до Росії були пов'язані з роботою. Потім йде туризм і відвідування родичів.

Якщо скасувати залізничне сполучення, найімовірніше, заробітчани пересядуть на автобуси і маршрутки. Це призведе до затримок в пунктах пропусків, прогнозує Ярослав Пилипчук. Частина працівників можуть переорієнтуватися на інші країни.

Фото: архів

Причини виїзду українців на роботу в РФ прості – там зарплати більше і не потрібно вчити мову, як, наприклад, в Польщі, каже політолог Владислав Сердюк.

"Також виникає питання, що держава робитиме з мільйонами громадян, які працювали в РФ, брали там гроші, з ними поверталися додому і утримували на зароблені кошти свої родини? Адже їх необхідно забезпечити роботою, інакше це призведе до напруження соціально-політичної обстановки в країні, яка і без того досить напружена за результатами свіжих соціологічних досліджень", – говорить політолог.

Тобто, існують, як мінімум, два негативних наслідки: втрати УЗ, втрати держави від відсутності грошей робочих мігрантів і, як наслідок, загострення соціально-політичної обстановки. Але є і можливі плюси – збільшення числа складів для перевезень всередині країни і відмова від ризиків, пов'язаних із захопленнями людей і техніки.

Українці все менше їздять потягами до Росії

"Укрзалізниця" виконуватиме всі рішення, прийняті на державному рівні, відповіли в залізничній компанії на запит "Сегодня". Головним органом, який формує і забезпечує реалізацію геополітику в транспортній сфері, є Міністерство інфраструктури.

При цьому в компанії зазначають, що з кожним роком кількість пасажирів, які вирушають до Росії, скорочується. 2017 року "Укрзалізниця" перевезла 0,9 млн українців до РФ. Порівняно з 2013-м – це вп'ятеро менше, і тенденція до зменшення пасажиропотоку продовжує зберігатися. Так за сім місяців цього року до Росії з'їздили 454,1 тис. українців, що на 16,4% менше за аналогічний період минулого року.

Фото: архів

За даними компанії, між Україною і Росією курсує 13 пар потягів. Вісім з них – формування "Укрзалізниці", три – Молдовської залізниці, і по одному – Російської та Азербайджанської.

Сама ж Росія почала скорочувати залізничні перевезення до Україні з 2014 року. А 2017-го і зовсім пустила потяги до обхід України.

Разом з тим, за даними Держстату, кількість українців, які їздять до Росії, за останній рік збільшилася. 2016-го – 3,8 млн українців побували в РФ, а 2017-го – 4,3 млн. Натомість зменшилася порівняно з 2013-м – тоді до Росії з'їздили понад 10 млн наших співвітчизників.