Відділення української "труби" від "Нафтогазу": в НАК розкрили плани

31 липня 2018, 18:44
"Нафтогаз" не може передати українську ГТС незалежно від оператора без дозволу "Газпрому" – але компанія шукає обхідні шляхи

Фото: AFP

НАК "Нафтогаз України" залучила консалтингову компанію PricewaterhouseCoopers (PwC) відносно підтримки роботи щодо трансформації "Укртрансгаз" і підготовки до відокремлення оператора української газотранспортної системи (ГТС) від структури "Нафтогазу" – т.зв. процес анбандлінга. 

Чому українській компанії знадобилася допомога фахівців PwC і як процес відділення української ГТС від "Нафтогазу" залежить від позиції "Газпрому" – розбирався сайт "Сьогодні".

Реклама

Анбандлінг – справа тонка

Наразі "Нафтогаз України" є монополістом з постачання, транзиту і зберігання газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопроводами на території України.

При цьому у вимогах Третього енергетичного пакета, зобов'язання щодо виконання яких взяла на себе Україна, прописано поділ функцій постачання і транспортування газу. Для того, щоб виконати взяті на себе зобов'язання, в Україні збираються провести анбандлінг – відділення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу.

Ще в листопаді 2016 року в Україні був формально створений незалежний оператор газотранспортної системи України – ПАТ "Магістральні газопроводи України". До 2018 року Кабмін завершив процес реєстрації "Магістральних газопроводів України", а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Акції МГУ вже зареєстровані Комісією з цінних паперів. Також був затверджений план корпоративного управління цієї компанії і вирішене питання її фінансування.

Реклама

Разом з тим, згідно з газовим контрактом з російським "Газпромом", Україна не має права виділити зі структури "Нафтогазу" окремого оператора ГТС без згоди російської сторони – а "Газпром" свою згоду на це не дає, констатували в НАК. 

"Отримання такої згоди малоймовірно, враховуючи неодноразово оприлюднену позицію "Газпрому". Якщо знехтувати цією вимогою, "Нафтогаз" порушить контракт, на скасуванні якого зараз наполягає "Газпром". Отже, поставки газу до Європи можуть опинитися під загрозою, "Газпром" отримає потужний аргумент на підтримку будівництва "Північного потоку – 2", а Україна ризикує втратити транзит газу ще до кінця 2019 року", – пояснили раніше в "Нафтогазі". 

Таким чином, до кінця 2019 року, коли закінчиться термін контракту з російською компанією, провести повний анбандлінг української ГТС неможливо без порушення контракту.

Реклама

При цьому "Нафтогаз" активно проводить підготовчі заходи для відділення оператора ГТС в незалежну структура – для чого і запросив фахівців PwC.

Непомітна трансформація управління

Якщо віддати українську "трубу" незалежному операторові не можна за умовами контракту з "Газпромом", які Україна принципово не хоче порушувати, то до кінця 2019 року, коли термін контракту закінчиться, можна підготуватися і полегшити подальший процес анбандлінга

Для цього фахівці PwC консультують "Нафтогаз" за кількома напрямками. 

По-перше, в цей період планується передати від "Укртрансгазу" (повністю належить "Нафтогазу"), який зараз є оператором ГТС, "Магістральним газопроводах України" ті газотранспортні активи, які не беруть участі в діяльності з транзиту природного газу.  

При такій передачі активів від одного оператора іншому повинні виконуватися такі критерії: 

  • передача активів не ставить під загрозу діяльність з транзиту природного газу або виконання будь-яких зобов'язань по транзитному контракту з ВАТ "Газпром";
  • передача активів відповідає всім регуляторним і законодавчим нормам;
  • поділ не становитиме ризиків для подальшої фінансової стійкості обох операторів.

По-друге, з "Укртрансгазу" буде виділено філію "ОГТС". Пізніше ця філія буде відділена від "Укртрансгазу" в окрему, незалежну від "Укртрансгазу" юридичну особу у складі НАК "Нафтогаз України". 

По-третє, коли ця структура стане незалежною від "Укртрансгазу", планується запустити пілотний проект з передачі "ОГТС" окремих функцій з управління українською газотранспортною системою.

"Ґрунтуючись на результатах проекту, НАК" Нафтогаз України "почне процес подальшої оптимізації АТ "Укртрансгаз" і підготовки до відокремлення оператора газотранспортної системи після 2019 року", – резюмували в "Нафтогазі".