Особливості автомобільних подорожей: що потрібно мати з собою і про які особливості зарубіжних ПДР не можна забувати

29 квітня 2017, 11:00
У США за сміття на узбіччі штраф 10 тисяч, а в Австрії вимагають "віньєтку"

/ Фото: Вiталiй Лазебник

Наближається сезон відпусток, а значить – саме час подивитися світ. Але одна справа – розглядати незнайому країну з вікна екскурсійного автобуса, і зовсім інше – переміщатися по ній за кермом власного (або взятого напрокат) автомобіля: незнання чужих законів дорожнього руху не рятує від штрафів. Ми вирішили розібратися з тим, до чого треба бути готовим українцеві, котрий зібрався міряти колесами чужоземні дороги, які сюрпризи можуть чекати водія за кермом, і в яку суму штрафу обійдеться поведінка, яка в нашій країні вважається прийнятною.

Про нюанси в законах і правилах, що регулюють поведінку на дорогах в різних країнах, нам розповіла юрист Наталія Зозуля, а автомандрівник і блогер Олексій Гаврилюк, який об'їздив закордон уздовж і поперек, поділився з нами своїм досвідом
.

ЕКІПІРОВКА: ЩО ПОТРІБНО ВЗЯТИ З СОБОЮ

Реклама

Крім звичних аптечки, знаку аварійної зупинки і вогнегасника, виїжджаючи в Європу, водієві потрібно взяти жилетку зі світловідбивачами і запасні лампочки ближнього світла. Крім того, в окремих країнах є свої вимоги до комплектації. І хоча не скрізь потрібно все з перерахованого, простіше екіпірувати свій автомобіль по максимуму, щоб не оштрафували через дурниці. "Наприклад, у Франції в авто потрібно обов'язково возити сертифікований алкотестер, а в Іспанії водії, які носять окуляри, повинні мати запасні", – наводить приклади експерт Наталія Зозуля. У зимовий час потрібно обов'язково мати не тільки зимові шини, але також антифриз в спреї і лопату для снігу. >

Також пам'ятайте: за кордоном правоохоронці неприхильно ставляться до тонованим вікон . Щонайменше, переднє скло точно не повинне бути тонованим. Та й такий улюблений народом антирадар, за словами Наталії Зозулі, в країнах ЄС – під забороною .

Важливо, щоб авто для подорожі за кордон було справним: там до питань безпеки на дорогах набагато суворіше. " У Німеччині та Австрії поліція стежить за станом гумового покриття: протектор в шинах не може бути менше 1,6 мм, а покришки в причепах не можуть бути старше шести років ", – розповідає Наталія Зозуля. Власне, на несправному авто ви в ЄС і не потрапите: вже на в'їзді до Польщі можуть розгорнути через таку " нісенітницю ", як непрацююча лампочка габаритів .

Реклама

Запаска і жилет — обов'язково

ПРАВИЛА ДОРОГИ: СХОЖІСТЬ І ВІДМІННОСТІ

Реклама

" За великим рахунком, різниця в ПДР, яким слідують в Україні та європейських країнах, невелика: більшість країн приєдналися до Віденської конвенції про дорожній рух, прийнятої в 1968 році, – пояснює Наталія Зозуля. – Також існує додаткова конвенція – про дорожні знаки і сигнали, тому великої різниці між нашими позначеннями і знаками на дорогах ви теж не помітите " ( хіба що в США є текстові знаки, про них читайте нижче. – Авт. ) .

Тому для самостійних подорожей за кермом за кордоном переучуватися не доведеться. Але все – таки краще заздалегідь познайомитися з місцевими нюансами ПДР за своїм маршрутом руху. Наприклад, в Данії обганяти так, як у нас, – порушення: там, за словами Наталії Зозулі, при обгоні необхідно блимати фарами. Також пам'ятайте: якщо в Україні багато водіїв звикли користуватися протитуманними фарами, як вірш на душу ляже ( навіть якщо туману немає ), то в Німеччині за використання їх не за призначенням можна нарватися на штраф .

ЗВИЧНЕ: ПАРКОВКИ І МОТОЦИКЛИ

Пам'ятайте час, коли за неправильну парковку даішники скручували номера з авто? Так ось: у Греції це правило діє до сих пір, так що стежте за знаками парковки. А якщо, проїжджаючи вулицями рідного міста, вам хочеться щось розповісти мотоциклістові, що протиснувся між вами і машиною , що стоїть на сусідній смузі, знайте: він діє за правилами. Тільки не українськими, а каліфорнійськими .

Як розповідає Олексій Гаврилюк, в цьому штаті мотоциклістам дозволено їздити між смугами руху. Взагалі в США кожен штат має свої відмінності в Правилах дорожнього руху: обов'язково ознайомтеся з ними, плануючи подорож, щоб не потрапити в халепу .

Правила. В США мотоцикліст має право їздити між рядами

США: ТЕКСТОВІ ЗНАКИ

У США на дорогах є особливість, яка нашим водіям буде незвична: дорожні знаки у них текстові. Як пояснює Гаврилюк, якщо в Америці в конкретному місці заборонений поворот направо, то там без викрутасів і пишуть: No Turn Right, замість нашої перекресленої стрілки. У цьому, звичайно, немає нічого складного, але з незвички спочатку можна трохи " гальмувати ": враховуйте це, щоб не проскочити потрібний поворот .

Ну а тепер питання риторичне: ви ніколи не замислювалися над тим, що більшість автомобілів, що займають не так уже й мало місця на дорозі, перевозять лише одну людину? Вкрай нераціонально! Так ось: як розповідає Олексій Гаврилюк, у багатьох штатах Америки виділяють спеціальні смуги, по яких можуть рухатися тільки автомобілі, що перевозять декілька осіб. Мінімальна кількість людей, які повинні знаходитися в машині, вказується на знаку перед в'їздом на смугу – найчастіше їх кількість стартує від двох осіб .

ШВИДКІСТЬ: НЕ ПЛЮСУВАТИ

Від чого потрібно позбутися за кордоном (а краще – і назавжди) – так це від звички перевищувати швидкість. Також не варто приплюсовувати до вказаних на знаках обмеження ще 20 "некараних" кілометрів на годину, прийнятих у нас. В ЄС, за словами Олексія Гаврилюка, як правило, допускається перевищення не більше ніж на 5 км/год, в деяких країнах – на 10 км/год. А контроль за швидкісним режимом руху в Європі набагато жорсткіше, ніж у нас. "Швидкість в межах населеного пункту – в середньому 50 км/год, за містом – 90, на швидкісних автострадах – близько 120 км/год. Ознайомтеся з режимами конкретної країни", – радить Наталія Зозуля. >

З незвичайного: на деяких дорогах може бути встановлена мінімальна швидкість руху – наприклад, не можна їхати повільніше 80 км / год. А є країни, де встановлюється різна швидкість руху на магістралях для сухої та дощової погоди, – наприклад, 130 км /год та 110 км / год .

ПЛАТА ЗА ПРОЇЗД: ЧАС І ВІДСТАНЬ

Що для українського водія буде за кордоном в новинку, так це наявність платних доріг. У деяких країнах ви платите за сам факт користування їх дорогами: наприклад, коли в'їжджаєте в Австрію, то повинні купити так звану " віньєтку " – марку – наклейку на скло ( за її відсутність з вас можуть взяти 250 євро ) .

" В Угорщині оплачується час проїзду по автобану. Платите, отримуєте чек – квитанцію, і можете той час, який оплатили – наприклад, тиждень, – їздити спокійно ", – розповідає Олексій Гаврилюк. Але є країни, де плата стягується за кілометраж: " У Хорватії існує система шлагбаумів. Коли ви в'їжджаєте на платний автобан, вас " зчитують ", а коли ви з'їжджаєте з нього, на шлагбаумі з вас знімають плату – в залежності від того, скільки кілометрів ви проїхали ", – наводить приклад Олексій Гаврилюк .

Плата за проїзд різна, але, як правило, не перевищує 1 євро за 10 км .
Втім, не всі країни наживаються на водіях. Наприклад, чудові німецькі дороги – безкоштовні. А в США, як стверджує Гаврилюк, можна легко прокласти маршрут в обхід платних автобанів .

На шлагбаумі порахують шлях

ШТРАФИ: ВІД 50 ЄРО ДО ДЕСЯТКІВ ТИСЯЧ

У більшості країн Європи поліція не стоїть на узбіччі і не ховається по кущах. Але там скрізь встановлені камери відеоспостереження, і вони працюють: інформація з камер, разом з номером авто порушника, дуже швидко потрапляє в поліцейську базу .

Але є й винятки. Як розповідає Гаврилюк, поліцейські пости досі стоять на дорогах Румунії, а на Кіпрі можна побачити до сліз знайому картину – поліцейську " засідку " з радаром. " В Угорщині теж стоять пости, але вони ловлять тих, хто не заплатив за проїзд по автобану. Зчитують номера, і відразу в базі перевіряють оплату. Якщо оплати немає, на наступному посту вас зупинять і оштрафують ", – говорить Олексій Гаврилюк .

У США використання камер відеоспостереження не настільки всеосяжне, як в Європі. Наприклад, камери, автоматично реєструють перевищення швидкості з подальшою доставкою штрафної квитанції на будинок, в частині штатів навіть заборонені законодавчо, хоча в деяких штатах активно використовуються .

За порушення правил в Європі платити доведеться дорого. За таку дрібницю, як непристебнутий ремінь безпеки, вам в кращому випадку доведеться розлучитися з 30 євро, а в деяких країнах – і з 100 євро. Задоволення від занадто швидкої їзди може обійтися і в 100 євро, і в тисячу .

У США розплата за перевищення швидкості, за словами Гаврилюка, починається з суми в 200 доларів. Але можна нарватися і на штраф в $ 10 тис. – наприклад, за викид сміття на узбіччя, чим грішать водії в Україні .

Дуже високі штрафи – за керування в нетверезому стані. Так, в Німеччині вони стартують з 500 євро, у Франції цілком можна збідніти і на 4,5 тис. євро ( це якщо не було ДТП ), а в Великобританії – розщедритися більш ніж на 7000 євро. Ну а в США водій, який вперше попався і нічого не накоїв напідпитку може відбутися лише $ 300 .

ЕКЗОТИЧНІ ПРАВИЛА

У далеких країнах правила куди цікавіше. Так, в спекотному Таїланді, де так і тягне позбутися зайвого одягу, суворо заборонено вести мотоцикл, велосипед, мопед і авто з голим торсом. " Якщо ви жінка – водій, не варто їхати в Саудівську Аравію, – попереджає Наталія Зозуля. – Тут навіть на дорогах панує патріархат: майже на всіх трасах жінкам заборонено сідати за кермо. Причому це правило поширюється і на водіння велосипеда. Керувати жінка може тільки на внутрішньоквартальних дорогах " .

В Таї за кермом не роздягаємось

ЇЗДА "ПРОТИ ШЕРСТІ"

А є країни, де рух організовано, з нашої точки зору, навпаки – по лівій смузі. В Європі це Британія, Ірландія і Мальта, а ось по всьому світу таких місць чимало – особливо там, де колись майорів британський прапор .

За словами Гаврилюка, досвідчений водій лівосторонній рух освоює буквально за півгодини активного руху. Але в перші дні варто бути обережними – поки по – справжньому не розберешся, хто кого пропускає на перехрестях тощо .

В Англії рух "навпаки"

ПИТИ ЧИ НЕ ПИТИ

Більшість розвинених країн ліберальніші України в питаннях випивки за кермом. Вдома український водій може нарватися на серйозні неприємності, якщо кількість алкоголю в його крові перевищує 0,2 проміле. У більшості країн ЄС, а також в США, Канаді, Сінгапурі, Туреччини допустима норма – 0,5-0,8 проміле: стільки буде у дорослої людини після випитої пляшки пива. Але є країни навіть в Європі, де ця норма навіть жорсткіше, ніж у нас – аж до 0 проміле! Так що, "законно" хильнувши пива в Австрії (0,5 проміле), в сусідню Угорщину (0 проміле) краще не потикатися. >

А є країни ( наприклад, Хорватія ), де ви можете керувати авто з 0,5 проміле в крові. Але якщо порушите ПДР або потрапите в ДТП – норма тут же стане 0 проміле. Є в ряді країн і обмеження: " ліберальна " норма стосується лише водіїв старше якогось віку ( зазвичай 21 рік ) і зі стажем ( наприклад, більше двох років ). Якщо ви юні або недосвідчені, то ваша норма – 0-0,2 проміле. Словом, підводних каменів вистачає. Тому за кордоном водіям краще встановити " сухий закон " .