Українці йдуть в онлайн: що народ купує в інтернеті і чому ростуть ціни

13 грудня 2019, 07:37
Експерти обіцяють 3D-примірку і облік смаків покупців під час пошуку товару

Українці стали більше купувати товарів і послуг – в нинішньому році економіка країни показує високі темпи зростання ВВП (4,2% за підсумками трьох кварталів) перш за все за рахунок роздрібної торгівлі. За даними Держслужби статистики, за 11 місяців роздріб додав 11,3%, або майже в 2,5% рази більше, ніж виріс ВВП.

Але, як з'ясував сайт "Сьогодні", при цьому виявилася нова тенденція: торгівля йде в онлайн . Тобто набагато швидше, ніж традиційні продажі, зростала в цьому році інтернет-торгівля. Все більше покупців вважають за краще робити покупки онлайн, не заходячи в магазини. Зрозуміти, чому це відбувається і які прогнози розвитку інтернет-торгівлі, нам допомогли експерти групи компаній EVO (об'єднує найбільші маркет-плейси України), Всеукраїнська рекламна коаліція, глава Секретаріату ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський і член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.

Реклама

Тенденції: купували більше, але економили

Як видно з досліджень EVO, за 11 місяців 2019 роки українці в інтернеті придбали товарів на 76 млрд грн, це становить майже 12% всіх продажів (див. Інфографіку).

За січень-листопад 2018 року покупці витратили онлайн менше на 12 млрд грн, або на 17%. При цьому в 2019-му збільшилися доходи і від супутніх сервісів: доставки, реклами, просування, оплат через інтернет. На доставці товарів, придбаних онлайн, оператори заробили мінімум 3,5 млрд грн, на онлайн-оплатах – близько 1,9 млрд грн. За оцінками Всеукраїнської рекламної коаліції, виручка від реклами товарів і послуг в соціальних мережах, на маркетплейсах та інтернет-ресурсах гравців ринку сягає 16 млрд грн – на 37% більше, ніж у 2018 році.

Реклама

Читайте також:

В середньому на маркетплейсах EVO – Prom.ua, Shafa.ua, Bigl.ua, Crafta.ua, Izi.ua – покупці витрачають від 200 до 1000 грн за раз. При цьому за рік середній чек знизився на 7-10%. А от вартість доставки зросла: в середньому покупець платить за отримання товару 5-15% його вартості. За світовими стандартами це дорого, тому темпи зростання ринку онлайн-торгівлі дещо знизилися порівняно з минулим роком. Очевидно, що чим дорожча покупка, тим менший відсоток від її вартості треба сплатити за доставку. Тому недорогі і негабаритні покупки вартістю 200-300 грн і менше багато хто з економії намагаються забрати самовивозом.

Покупки в інтернеті: чим цікавиться народ

Електронна комерція переходить в мобільні телефони: 70% покупців приходять на маркетплейси з мобільних і тільки 30% – з комп'ютерів і лептопів. Близько половини користувачів вже звикли замовляти товари через мобільний додаток.

Реклама

Читайте також:

Найчастіше у 2019 році онлайн українці купували одяг і взуття, техніку і електроніку, товари повсякденного попиту, косметику і парфумерію. У той же час найшвидше зростає попит на товари для дому, книги, товари для хобі і для автомобілів.

Що нас чекає у 2020 році

Експерти онлайн-торгівлі кажуть, що на ринку будуть розвиватися як старі тренди, так і нові. За словами Андрія Забловського, Україна наразі знаходиться в лідерах країн, де люди все менше ходять в магазини.

"Збільшення частки електронної комерції – це загальносвітовий тренд, Україна не виняток. До кінця року темпи зростання онлайн-продажів у нас можуть збільшитися з 17% до 20%, – розповів нам Забловський. – Вони могли бути вищими, якби не зростання тарифів за доставку. Це пояснюється обмеженням з боку нашої влади вартості товарів, які можна ввезти в Україну без мита, а також підвищенням логістами розцінок на свої послуги. Але Е-торгівля буде розвиватися. Збільшиться відсоток заходів на маркетплейси зі смартфонів, тобто коли люди будуть знаходитися в дорозі, наприклад, по дорозі на роботу, в далеких поїздках тощо, виросте частка безготівкових розрахунків, з використанням QR-кодів".

Що стосується переваг українців, то Забловський не очікує тут великих змін, на його думку, нинішні тренди і сегменти попиту збережуться і будуть розвиватися далі. Але все більше офлайн-магазинів буде йти в онлайн і навпаки.

"Є категорія покупців, які люблять спочатку помацати товар наживо, потім купити такий же в інтернеті у іншого продавця, але дешевше, в результаті традиційні магазини зазнають збитків, – каже Забловський. – Тому офлайн-торгівля все більше буде пропонувати придбати товар, який сподобався у них в онлайні зі знижкою. А онлайн-магазини в боротьбі за такого покупця почнуть все більше відкривати традиційні точки продажів. Там можна приміряти товар, якщо не підійде розмір або колір, таку ж модель з потрібними параметрами вам доставлять зі складу після онлайн-замовлення".

Ще дві перспективні тенденції – це віртуальна 3D-реальність і облік переваг покупців. Перша – коли за допомогою технічних засобів можна, наприклад, віртуально приміряти вподобаний костюм, побачити, як він на вас сидить. Друга – на підставі переваг покупця у виборі фасону, моделей йому під час пошуку нового товару онлайн відразу запропонують схожий фасон. Припустимо, якщо чоловік постійно замовляє сорочки з двома нагрудними кишенями, йому перш за все покажуть такі модел,і і лише потім він побачить сорочки з одною кишенею або взагалі без них.

Чому купують онлайн

Олег Пендзин роз'яснив, чому люди все більше намагаються користуватися покупками по інтернету.

"Не треба витрачати час, сили і гроші на походи по магазинах, нові можливості скорочують і спрощують підбір потрібних товарів, орієнтують за цінами, можна порівняти і в підсумку заощадити, вибравши серед однакових або схожих пропозицій найоптимальніше для вас, – аналізує Пендзин. – Доставка покупки додому або в офіс економить час, багато хто може дозволити собі переплатити за сервіс або змушені платити в силу зайнятості. Очевидно, що це перш за все молоді люди, які добре освоїли можливості сучасних гаджетів. Але все більше стає серед них і пенсіонерів, перш за все "молодих", які знайомі зі смартфонами і мають час, щоб досконально розібратися з їх можливостями".

З мінусів інтернет-продажів експерт назвав можливі складнощі з оформленням гарантійного ремонту, поверненням товару і розчаруванням, якщо він виявиться не таким, як зображено на "картинці".

Як бачимо, інтернет-торгівля все більше проникає в наше життя. Але експерти впевнені: традиційної торгівлі вона не загрожує, адже "магазин біля дому", в якому можна швидко купити пакет молока і буханку хліба, завжди виявиться затребуваним. Особливо якщо він працює цілодобово і без вихідних.


Як домогтися компенсації, якщо онлайн-покупка не вдалася, дивіться в сюжеті: