Вікно можливостей для України: експерти оцінили перенесення запуску "Північного потоку – 2"

21 травня 2019, 08:09
Україна може виторгувати більш вигідні умови транзиту, вважають фахівці

Фото: nord-stream2.com

Оператор Північного потоку – 2 компанія Nord Stream 2 AG заявилапро чергове перенесення запуску проекту. Завершити будівництво газопроводу тепер розраховують у другій половині 2020 року. Раніше будівництво планували закінчити до кінця 2019 року – якраз тоді закінчується дія транзитного контракту між РФ і Україною.

В "Нафтогазі" як і раніше не відкидають сценарій, що контракт не буде укладено взагалі і, відповідно, Україна втратить доходи від транзиту газу. Але все ж зараз перед нашою країною відкриваються можливості, щоб переграти ситуацію, вважають енергетичні експерти.

Реклама

На відстрочку за проектом вплинула Данія. Копенгаген досі не погодив маршрут трубопроводу. Оператор Nord Stream 2 чекає відповіді вже за третім варіантом маршруту – таким чином Данія більше двох років не дає "добро" на проект.

"Дуже дякую керівництву Данії, яка ще не дала дозвіл. Будемо сподіватися, що і не дасть – на проходження через зону відповідальності Данії ", – сказав голова правління альянсу "Нова енергія України" Валерій Боровик.

Боровик переконаний: в України є хороший шанс на власних умовах укласти транзитний контракт або контракти з "Газпромом" – на півроку, рік або на сезон. Незважаючи на те, що "Північний потік – 2" профінансований на 4/5 і має підтримку в Європі, зокрема, з боку Німеччини, українській владі можна активізуватися в декількох напрямках.

"Ще сильніше підтягти до жорсткого рішення США, які могли б накласти санкції на компанії, які займаються підводною частиною прокладання газопроводу і тоді це може зупинити потік", – зазначив Боровик.

Як відомо, американські сенатори внесли законопроект, який повинен зупинити будівництво "Північного потоку-2", введенням санкцій проти причетних осіб і компаній. Хоча навіть якщо це не буде здійснено, у нас є час, поки проект будуть погоджувати європейські країни, згідно з новою редакцією Газової директиви.

Реклама

"Потрібно домогтися, поки буде будуватися газопровід, поки будуть отримувати рішення від європейських органів відповідно до нового прийнятого законодавства, яким поширюється енергополітика Європи на газопроводи, які йдуть по підводній частині – поки ці рішення будуть виходити – кілька років – фактично за цей час потрібно виторгувати найбільш високі ціни на транзит газу по українській території", – сказав Боровик.

Щоб не втратити "вікно можливостей", яке відкривається через утруднення з введенням "Північного потоку – 2", потрібно підготувати і саму ГТС, додає керівник енергетичних програм Центру імені Разумкова Володимир Омельченко.

"Щоб не втратити вікно можливостей, потрібно провести внутрішню серйозну роботу – створити незалежний оператор від "Нафтогазу" на умовах анбандлінгу. Також запропонувати нашим партнерам, перш за все європейським, забронювати українські газотранспортні потужності на строк не менше десяти років і обсягом не менше 50 млрд куб. м", – сказав Омельченко.

За словами експерта Інституту енергетичних стратегій Юрія Корольчука, затягування анбандлінгу призведе до того, що Україна буде не диктувати, а приймати висунуті їй умови транзиту.

"Три роки "Нафтогаз" затягує процес поділу компанії <...> Документ повинен бути підписаний – з українською стороною з ким підписувати? Власне, для цього "Магістральні газопроводи України" і створили, сюди повинні передати всі об'єкти, і тоді був би суб'єкт, з яким можна було б підписати <...> Чим менше залишається часу, сторона буде змушена приймати ті умови, які їй запропонують", – зазначив Корольчук.

Нагадаємо, в "Нафтогазі" вважають, що анбандлінг за моделлю, на якій наполягає Кабінет міністрів, містить ризики програшу російському "Газпрому" в новому арбітражі. Компанія наполягає на виділенні незалежного оператора газотранспортної системи (ГТС) країни за моделлю ISO (Independent System Operator).

Реклама

У той же час Світовий банк підтримує позицію Кабінету міністрів про необхідність відокремлення газотранспортного бізнесу "Нафтогазу України" за моделлю ownership unbundling (OU).