На паливному ринку України стався переворот

14 січня 2020, 07:00
Вперше автогаз став популярнішим за бензин

/ Фото: Данило Павлов, Сьогодні

Зниження цін на нафтопродукти в Україні припинилося. За 10 днів – з 3 по 13 січня – бензин і дизпаливо подешевшали загалом на 4 коп./л, автогаз – на 1 коп./л. У підсумку, за грудень і половину січня літр бензину чи дизеля подешевшав приблизно на 1,5 грн/л, автогаз, навпаки, подорожчав на 50 коп./л. Нагадаємо, 5 грудня Антимонопольний комітет направив трейдерам обов'язкові до виконання рекомендації щодо зниження роздрібних цінна високооктанові бензини і дизельне паливо.

Які тренди очікувати прийдешнього тижня, розповіли наші експерти: директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн і замдиректора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев та аналітик ринку скрапленого газу Артем Куюн.

Реклама

Що змінилося за 10 днів

З огляду на те, що паливо практично не подешевшало, різниця в ціні між найвищими і найнижчими цінами залежно від регіону, збереглася. За А-92 діапазон цін склав 7% (1,87 грн/л), по А-95 6,3% (1,71 грн/л), по дизелю 5,9% (1,58 грн/л), по автогаз 7,5% (93 коп./л).

У "Консалтинговій групі "А-95" зазначають, що за минулі дні через активізацію військових дій на Близькому Сході виникла загальна турбулентність на світовому ринку нафти, яка створює напругу і невпевненість у прогнозах.

"Падіння цін у грудні базувалося на зміцненні гривні, профіциті всіх марок палива і стабільності світових котирувань. У січні ситуація змінилася за всіма пунктами, що буде диктувати трейдерам необхідність взяти паузу до появи ясності з ключовими факторами ціноутворення", – аналізує директор "А-95" Сергій Куюн.

Ціни на А-92

Середня ціна по Україні – 26,14 грн/л (здешевлення за 10 днів – 0,04 грн/л), найвища – в Луганській області – 26,96 грн/л (ціни не змінилися), найнижча – в Харківській області – 25,47 грн/л (здешевлення – 0,02 гр /л).

Реклама

У Києві вартість бензину А-92 26,24 грн/л (-0,01 грн/л).

Ціни на А-95

Середня ціна по Україні – 27,21 грн/л (здешевлення 0,04 грн/л), найвища – в Луганській області – 27,80 грн/л (ціни не змінилися), найнижча – в Харківській області – 26,47 грн/л (ціни не змінилися).

Реклама

У Києві вартість бензину А-95 27,95 грн/л (-0,01 грн/л).

Ціни на ДП

Середня ціна по Україні – 26,70 грн/л (здешевлення – 0,04 грн/л), найвища – в Луганській області – 27,09 грн/л (ціни не змінилися), найнижча – в Харківській області – 25, 99 грн/л (здешевлення – 0,02 грн/л).

У Києві вартість дизпалива 27,30 грн/л (не змінилася).

Ціни на LPG

Середня ціна по Україні – 12,67 грн/л (здешевлення – 0,01 грн/л), найвища – в Одеській області – 13,29 грн/л (здешевлення – 0,02 грн/л), найнижча – в Харківській області – 12,36 грн/л (ціни не змінилися).

У Києві вартість газу 13,02 грн/л (не змінилася).

Аналіз ситуації на ринку

Нагадаємо, в ході зустрічі президента Володимира Зеленського з трейдерами ринку нафтопродуктівяк орієнтир прозвучала ціна $ 1,1/л (25,6 грн/л за поточним курсом долара), яка була на ринку в грудні 2018 року. Якщо врахувати, що зараз офіційний курс долара дорівнює 23,97 грн, то бензин А-95 має коштувати 26,4 грн/л. Насправді середня ціна на 77 коп./л вища, тобто, вибрати весь потенціал здешевлення не вдалося. Як стверджують експерти – з об'єктивних причин. Максимально до індикативної ціни наблизилися на Харківщині, там бензин А-95 коштує 26,47 грн/л.

За даними експертів "А-95", у грудні-січні роздрібні ціни на бензин А-92 знизилися загалом на 1,54 грн/л (5,6%), на бензин А-95 – на 1,56 грн/л (5,4%), дизпаливо – на 1,46 грн/л (5,2%). На думку Сергія Куюна, ціни мали потенціал зниження ще на 1-1,5 грн/л, проте з урахуванням низки негативних факторів дана перспектива більше не виглядає впевненою.

Справа в тому, що в другій половині грудня – початку січня відбулося зростання оптових цін, викликане двома факторами – зміцненням курсу долара і зростанням закупівельних цін. Останній фактор насамперед відноситься до дизпалива: з 2020 року всі закордонні постачальники підвищили премії загалом на $ 10/т (близько 30 коп./л в опті). Це стало наслідком введення Україною спецмита на трубопровідні постачання дизпалива з Росії влітку 2019 року і результатом різкого зростання ставок фрахту через жорсткість міжнародних вимог до якості суднового палива.

Додаткову напруженість на ринку продовжує створювати невизначеність з імпортом нафтопродуктів з Білорусі – найбільшого постачальника на ринок України насамперед дизпалива. Білоруські НПЗ поки не досягли домовленостей щодо постачання нафти в 2020 році з російськими нафтовими компаніями і були змушені обмежити експорт палива. В результаті оптова пропозиція на ринках України на початку січня було фактично обмежена ресурсом Кременчуцького НПЗ.

Читайте також:

Газ став популярнішим за бензин

Українці все активніше здійснюють переобладнання бензинових автомобілів під LPG-газ. За даними "А-95", 2019 року обсяг ринку автогазу в тоннах становив 2,03 млн т і вперше перевищив обсяг ринку бензину- 1,95 млн т. Споживання газу за рік зросло на 11,1% порівняно з 2018 роком. Артем Куюн говорить, що підсумкове зростання перевищило очікування. За його оцінкою, зростання споживання автогазу пов'язане як з тривалим переобладнанням транспорту під використання пропан-бутану, так і зі збільшенням попиту з боку існуючих споживачів.

"За підсумком 9 місяців ми виходили на 7-9% збільшення ринку, проте до кінця року темпи зростання зросли", – уточнив Артем Куюн.

Експерт вважає, що впевнене зростання стало наслідком рекордно низького співвідношення роздрібних цін газу до бензину А-95, яке загалом по 2019 р. склало 42,2% проти 46,1% в 2018 р.

"Потенціал обладнання парку автомобілів ГБО не вичерпаний, а старі споживачі почали більше їздити. Трейдери також відзначають активізацію з боку промислових підприємств, насамперед, комплексів з осушення зерна. Це створює передумови для зростання споживання в наступні періоди", – прогнозує Артем Куюн.


Що може змінитися за тиждень

Обидва експерти впевнені, що зростання оптових цін, ослаблення зміцнення курсу гривні, невизначена ситуація з постачаннями з Білорусі та напруженість на світовому ринку нафти будуть перешкоджати подальшому зниженню цін на нафтопродукти в Україні.

"Ще не чекаємо якихось рухів щодо бензину і ДП. Після іранської кризи і стрибка цін на нафту відзначаємо охолодження котирувань і це дає надію, що незабаром ціни зможуть повернутися до зниження. Багато також буде залежати від курсу гривні, але тут я не бачу жодних прогнозів. За зрідженим газом не чекаємо також змін, ціна розташована на мінімумі", – резюмував Сергій Куюн.

З ним згоден і Геннадій Рябцев.

"Є два "паливних" фактори, які перешкоджають подальшому зниженню цін на нафтопродукти на українському ринку: подорожчання нафти і відсутність домовленості між РФ і Білоруссю про відновлення постачань нафти, – роз'яснив Рябцев. – Росії вигідно продавати білорусам нафту, адже її в РФ надлишок, але тут питання політичне – від Білорусі хочуть натомість політичних поступок. Час у керівництва РФ поки є, його не хвилюють проблеми українського ринку нафтопродуктів, тому імовірне зниження або відсутність постачань білоруського дизпалива – а це понад третина нашого споживання – найголовніший для нас дестабілізуючий ціновий фактор. Третій фактор – фінансовий – яким буде курс гривні до долара, він зараз коливається то вгору, то вниз".

Рябцев підсумував, що на найближчі 7-10 днів трейдери взяли паузу в сенсі зниження цін. І якщо нічого екстраординарного не станеться, наприклад, різкий, до 1 грн вгору, стрибок курсу гривні, то і цінники на заправках не зміняться.


Водночас українські винахідники придумали транспорт, якому не потрібен ні бензин, ні дизпаливо: