Новий договір на вантажоперевезення: чи стане шантаж вантажовідправників причиною звільнення в.о. голови "Укрзалізниці" Івана Юрика

30 червня 2020, 13:42
І бізнес, і Антимонопольний комітет проти нового договору Укрзалізниці про перевезення вантажів

/ Фото: AFP

З 1 липня "Укрзалізниця" в черговий раз хоче ввести новий договір про перевезення вантажів. Бізнес – проти. Антимонопольний комітет заперечує. Але в.о. голови УЗ Іван Юрик наполягає, що сьомого за рахунком перенесення введення договору не буде. Документ під назвою "Договір про Надання послуг з організації перевезення вантажів залізнічнім транспортом" за своєю суттю – фактично ультиматум монополіста своїм клієнтам, пише "Znaj.ua".

"Укрзалізниця" оголошує звід правил власного винаходу, за якими вона має намір далі працювати. Бізнес може погоджуватися чи ні. Не згоден, значить, далеко не заїдеш. Виникнуть, наприклад, проблеми з утвердженням планових заявок на наступний місяць і отриманням вагонів. При цьому "Укрзалізниця" повний монополіст на ринку: вантажовідправники можуть взяти вагони у приватних компаній, але за локомотивами і інфраструктурою все одно прийдуть в держкомпанію. Конкуренція відсутня повністю.

Реклама

Користуючись цим, правління "Укрзалізниці" ще в минулому році розробило і чотири рази (!) намагалося впровадити проєкт нового договору. Суть якого, за словами фахівців, вкладається у формулу: "УЗ не відповідає ні за що, вантажовідправник сплачує за все". Причому помітно дорожче, ніж раніше.

Враховуючи кількість внесених в проєкт нездійснених або надмірних зобов'язань вантажовідправника, за порушення яких накладаються штрафи, витрати бізнесу виростають дуже значно. Себе "Укрзалізниця" при цьому карати не збирається ні за які гріхи.

Не дивно, що проти п'ятої, самої наполегливої, спроби введення договору з 1 квітня 2020 року одностайно виступив практично весь бізнес, пов'язаний із залізничними перевезеннями: Федерація металургів України, ВП "Укрметалургпром", Українська зернова асоціація, Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу України, Союз хіміків України, Асоціація виробників цементу України "Укрцемент" та Асоціація підприємств скляної промисловості "Скло України".

Реклама

Кожен знайшов свій привід для збурень. Аграріїв найбільше стурбувало підвищення плати за користування вагонами під час вантажних операцій (доставку вагонів, завантаження і вивантаження зерна) з 105 грн на добу за зерновоз до 1363 грн. А за дві доби – до 2726 грн. Аналогічна ситуація, скажімо, з вагонами-цементовозами.

Металурги намагалися пояснити, що в умовах невигідної для експортерів ГМК світової кон'юнктури збільшення витрат на транспортування зробить їхню продукцію неконкурентоспроможною на зовнішніх ринках. Це призведе до тяжких наслідків як для галузі, яка переживає кризу (в першому кварталі 2020 року збиток сталеварів склав близько 14 млрд грн), так і для економіки країни в цілому.

Із закликом не робити дурниць в розпал епідемії коронавіруса і відкласти запуск договору до 1 червня (а за цей час переписати проєкт з урахуванням зауважень) до "Укрзалізниці" звернулися Європейська бізнес-асоціація (ЄБА) і Американська торгова палата в Україні (AmCham). Остання заявила, що введення нового договору на вантажоперевезення вкрай негативно вплине не тільки на ринок вантажовідправників, а й на операційні показники самої "Укрзалізниці".

Реклама

Втрутився і Антимонопольний комітет України. Проаналізувавши проєкт договору, комітет дійшов висновку, що окремі його умови можуть призвести до ущемлення інтересів "інших суб'єктів господарювання, що було б неможливим за умов існування значної конкуренції на цьому ринку".

Загалом, введення нового договору було відкладено до 1 червня. В цей час в "Укрзалізниці" втретє помінявся керівник: після Євгена Кравцова і Желько Марчек в.о. голови правління госкомпаіі став Іван Юрик.

Прихід нової людини до штурвала УЗ давав надію бізнесу, що, може бути, на цей раз їх аргументи будуть почуті, а зауваження враховані. Але, на жаль, ці надії не виправдалися – Юрик не став зраджувати "корпоративним" традиціям.

Уже через місяць після його призначення вибухнув корупційний скандал навколо можливої причетності до присвоєння 80 млн грн на схемах із закупівлею палива. Діалогу з бізнесом також не вийшло. Хоча заради досягнення компромісу введення договору відклали ще раз – з 1 червня на 1 липня. У Юрика просто заявили, що вони всі головні зауваження врахували, поправки внесли.

"Ми з подивом побачили заяву "Укрзалізниці" про те, що вони начебто врахували всі зауваження до цих договорів і погодили з усіма. Насправді, це не так. Більшість наших принципових зауважень там не враховано, ніхто з нами нічого не перепогоджував. Тому думка вкрай негативна. Ми вважаємо, що з 1 липня у жодному разі не можна вводити ці нові договори", – констатує глава Федерації металургів Сергій Біленький.

Зокрема, так і не врегульовано спірний момент, що стосується переходу від погодинної оплати за користування власними вагонами "Укрзалізниці" до подобової. Новий підхід не враховує цілий ряд технічних нюансів і підвищує вартість послуги більш, ніж в 6 разів.

Так і не встановлена відповідальність УЗ за порушення термінів доставки і псування приватних вагонів вантажовідправників. Повз вуха пропустили і зауваження АМКУ. Все це потрібно виправляти, а тому введення договору необхідно знову відкладати.