Нові фокуси банків: як не потрапити на гачок

16 лютого 2017, 08:34
Клерки не повідомляють про побори за зняття готівки та "забувають" про бонуси

/ Фото: Олександр Яремчук

Як показує практика, криза не зробила вітчизняні банки дружелюбнішими до своїх клієнтів. Незважаючи на помітне падіння рівня довіри народу до фінустанов, останні продовжують використовувати всілякі хитрощі. Багато українців, які зважилися взяти кредит, орендувати комірку або розмістити депозит, стикаються з тим, що на перевірку умови помітно відрізняються від рекламованих, а бувають і випадки відвертого обману.

ПАСТКИ. Так, клієнти скаржаться, що банки пропонують оформити кредитні картки на вигідних умовах, але залишають з носом. "Мене менеджери банку переконали оформити кредитну карту, обіцяючи ліміт до 60 тис. грн під низький відсоток. Коли ж карту оформили, мені повідомили в смс, що ліміт на кредит становить нуль! Пояснень, чому так сталося, отримати не вдалося, зате за обслуговування карти тепер доведеться платити", – розповів нам киянин Олег Зотов.

Невдалим може виявитися і досвід зберігання валюти в банках. Киянка Інна Артеменко оформила доларовий внесок на рік, під час підписання уважно договір не прочитала: "Уже вдома насторожила рядок, що при достроковому розірванні договору валютний вклад повертають в гривнях за курсом НБУ. На щастя, розривати договір достроково не довелося. Але факт, що менеджер про "сюрприз" не попередив, залишив осад".

Стикаються клієнти і з автоматичною пролонгацією депозитного договору всупереч своєму бажанню. "Оформив внесок на три місяці, при цьому менеджер банку запевнив, що автопродовження договору не буде. Але коли після закінчення терміну я прийшов до банку, щоб продовжити договір, з'ясувалося, що він вже автоматично пролонгований ще на три місяці, і так буде ще чотири рази! А за розрив договору передбачено штраф. Вирішив сплатити штраф, але гроші забрав", – скаржиться одесит Микола Єрьомін.

Не влаштовує українців і свавілля банків, коли вони задіють нові комісії або збільшують діючі, не повідомляючи при цьому клієнта. "Зберігала в банку депозит у доларах. Комісії за зняття коштів не було. Але коли вирішила забрати гроші, обрадували, що за послугу потрібно заплатити % від суми зняття. За $ 10 тис заплатила близько 2000 грн комісії. Тобто доходу практично не отримала" , – згадує Олена Ситченко із Запоріжжя.

Варто людям бути уважними при закритті зарплатної картки, адже за невідключене смс-повідомлення теж доведеться заплатити. "Після закриття зарплатної картки пройшло вже років п'ять, коли я прийшла до банку, щоб отримати грошовий переказ. Але там сказали, що я повинна спершу оплатити 300 грн боргу за смс. На запитання, чому при закритті карти не було відключено смс-повідомлення, була відповідь: "Але ви ж не сказали", – обурена киянка Ірина Єрофеєва.

Існують підводні камені і при оренді комірки. "Вирішив в банку оформити договір на зберігання цінностей. Мені заявили, що для цього потрібно оформити пластикову карту на нових умовах. Я не погодився, оскільки у мене вже була карта банку, що обходилася в 10 грн на рік, а за новими тарифами довелося б платити 200 грн. В результаті банк не надав комірку", – зазначає Дмитро Корабльов з Дніпра.

Банки: бувають помилки

Реклама

У самих банках заперечують випадки навмисного обману, хоча припускають, що може мати місце некомпетентність співробітника. "Якщо вас не влаштувала робота менеджера, треба звернутися на гарячу лінію або подати письмову скаргу. У солідних банках будь-яка скарга розглядається спеціальним підрозділом, який може приймати рішення щодо обслуговування клієнта, обов'язкові до виконання на місцях, – розповів нам топ-менеджер великого банку Олексій Серьогін. – Але і клієнтові не треба соромитися задати уточнююче запитання". А юристи радять запам'ятати просте правило: на слово не можна вірити ніяким представникам комерційних структур. "Їх головне завдання продати продукт, а не розповісти детально всі умови, – роз'яснив нам юрист Гліб Сегіда. – Тому уважно читайте договір. Якщо менеджер щось заявляє на словах, просите показати цей пункт в договорі. Всі "сюрпризи" ховаються в деталях: умови внесення та зняття коштів, пролонгації та права змінювати цінові умови. Банк зобов'язаний прописувати все ставки, комісії тощо. Договір можна взяти почитати додому. Також документуйте всі операції – повинні бути квитанції про внесення та вилучення коштів, будь-які прохання і відповіді банку оформляйте в письмовому вигляді, словами нічого потім не доведеш". А юрист Володимир Столітній додав, що часто банки "ледь-ледь" свідомо порушують закон, розраховуючи, що клієнт не стане судитися через втрату кількасот гривень комісії проти судових витрат. "Але як тільки виявляється, що справа йде до суду, банки відразу готові до компромісу", – говорить Столітній.