Брак даних і величезні премії: у чому проблема з зарплатами чиновників в Україні

29 серпня 2019, 14:32
Фахівці закликають не плутати державні та політичні посади

/ Фото: Григорій Салай, Сьогодні

Оплата роботи керівників на державній службі в Україні мінімум вдвічі поступається виплатам, які отримують керівники середньої і вищої ланки в приватному секторі. До такого висновку прийшли економісти Центру економічної стратегії (CES), провівши дослідження за участю проекту EU4PAR, Офісу реформ Кабміну і Міжнародного фонду "Відродження". При цьому ще в 2018 році в Україні призупинили підвищення зарплат держслужбовцям.

"Зарплата держслужбовців повинна бути прозорою і зрозумілою громадськості. А ще якщо не еквівалентною, то хоча б порівнянною з тією, яку пропонує приватний сектор. Зараз найбільш прозорою на держслужбі є структура оплати праці фахівців з питань реформ. Просування в правильному напрямі є, але його слід продовжувати", – зазначила старша економістка CES Ірина Піонковська.

Реклама

Дослідження показало, що серйозною проблемою в системі оплати праці держслужбовців є значна частина непостійних компонентів – надбавок і премій. Для керівників вони можуть становити до 48% зарплати, а для всіх держслужбовців загалом – 40%.

"Ці доплати в більшій мірі залежать від прихильності керівництва і наявності фінансових ресурсів у державного органу, ніж від результатів діяльності співробітника. В цілому за 2018 рік на надбавки та премії виділили 32% сукупного фонду оплати праці держслужбовців – тобто близько 9 млрд гривень", – відзначається в результатах дослідження.

Читайте також:

Реклама

На думку експертів, такі тенденції не дозволяють залучити на держслужбу кращих фахівців з приватного сектора, де посадовий оклад становить 100% зарплати. Крім того, надбавки і премії зменшують ефективність використання бюджетних коштів, впевнені аналітики.

"Необхідно переглянути існуючі підходи. Ключова ідея залишається незмінною – підвищення фіксованої частини заробітної плати державного службовця шляхом посилення ролі посадового окладу та обмеження змінної складової за рахунок зменшення розміру стимулюючих виплат", – зазначив голова Нацагентства України з питань державної служби Костянтин Ващенко.

При цьому в системі оплати праці є резерви, щоб вдвічі збільшити зарплати керівників в рамках існуючих бюджетних обмежень. Для цього необхідно скасувати стимулюючі надбавки для держслужбовців, зменшити максимальний розмір надбавки за вислугу років з 50% до 30% посадового окладу.

Реклама

Що потрібно зробити з зарплатами держслужбовців – думки експертів

Спочатку треба зрозуміти, за що ми платимо: за виконання яких функцій, за який рівень відповідальності тощо. Це першочергове питання. І для цього необхідно провести глибоку і широку класифікацію, створити єдиний каталог посад державної служби. Він дозволить ввести справедливу винагороду за більш складну і відповідальну роботу, а також наближену до ринкової зарплату для посад з рідкісною кваліфікацією. Сприятиме ефективнішому підбору професійного персоналу і забезпечить єдність стандартів в описі посад різної спрямованості. Така класифікація зробить підходи до підвищення кваліфікації держслужбовців якісними.

Навколо реформи оплати праці держслужбовців існує багато викликів. Ключові серед них: низька якість даних про держслужбу, недостатні дані про реальні ринкові зарплати в Україні та багато міфів навколо держслужби. Хтось каже, що оплата праці держслужбовців захмарна, хтось – що мізерна, плутаючи насправді посади державної служби та інші посади в державі. Але, без сумніву, підходи до встановлення зарплати непрозорі і вимагають перегляду. Спочатку необхідно розділити підходи до нарахування зарплати для політичних посад і посад держслужби, оскільки вони мають різні завдання і принципи роботи. Міністри повинні мати тільки прозорий, єдиний оклад і не отримувати щомісяця різні надбавки і премії, оскільки справедливо визначити їх неможливо. Для державної служби необхідно ввести класифікацію функцій з відповідними вимогами і рівнем зарплати. Такий підхід дозволить зробити державну службу в Україні більш конкурентним і престижним роботодавцем, і наблизить нас до міжнародних практик.

Оплата праці на держслужбі повинна перестати бути ахіллесовою п'ятою. Щоб виробити рекомендації щодо виправлення ситуації були проаналізовані досвід більше 20 країн – членів ЄС і тих, які зараз знаходяться на євроінтеграційному шляху, а також принципи OECD/SIGMA. Згідно з останніми оцінками, оплата праці на держслужбі є найслабшим елементом в її функціонуванні

Фахівці вказують: керівники держорганів часто завищують штатну чисельність співробітників, щоб збільшувати виплати за рахунок надбавок і премій. До цього призводить брак точних даних про фактичну чисельність штатів. Щоб вирішити цю проблему і більш ефективно використовувати гроші, пропонується запустити систему інтегрованого кадрового і зарплатного обліку державних службовців – PoClick. Для цього автори дослідження рекомендують ввести класифікацію посад державної служби за функціональними напрямками і напрямком діяльності відповідно до рекомендацій експертів EU4PAR.


Раніше журналісти "Сьогодні" підрахували заробіток чесних народних депутатів і дізналися, якими сумами можна підкупити менш порядних їхніх колег.