НБУ розвінчав ТОП-10 міфів про банківський закон

12 травня 2020, 13:45
Верховна Рада готується розглянути документ у другому читанні

Завтра, 13 травня, Верховна Рада України розглядатиме у другому читанні законопроект про банківську систему, який забороняє повертати банки ексвласникам. Національний банк України (НБУ) вирішив пояснити суть документа і розвінчати міфи про нього, повідомила пресслужба регулятора.

"Завтра важливий день! Банківський законопроект №2571-д нарешті розглядатиметьсяв сесійній залі парламенту. <...> Суть законопроекту така. Уявімо, що банк стає неплатоспроможним і виводиться з ринку. Вкладникам повертають кошти, починається ліквідація. І суд більше не зможе скасувати або призупинити ліквідацію. Власник банку не зможе повернути банк собі. Також він не зможе відновити роботу банку," – йдеться в повідомленні.

Реклама

У НБУ відзначили, що власник банку при цьому все ж може звернутися до суду і довести незаконність рішення НБУ. В такому випадку він може розраховувати на компенсацію збитків.

При цьому в НБУ розвінчали десять міфів про законопроект.

Міф 1. Законопроект заборонить повернення ПриватБанку колишнім власникам

Реклама

"Частково правда. Але враховуйте, що повернення банку Ігорю Коломойському неможливе вже за чинним законодавством (закон "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб"). У законі є норма, що попередній власник націоналізованого банку не може ані вимагати повернення банку назад, ані вимагати компенсації за банк. 2571-д – це лише додатковий запобіжник", – пояснили в НБУ.

Міф 2. Законопроект порушує священне право власності

"Ні, новий закон надає власникам банку право отримати компенсацію збитків. Для цього потрібно спочатку довести незаконність рішення НБУ. Після цього довести наявність збитків. Такий механізм – це баланс між інтересами держави і власників банків. Якщо власник впевнений, що майно у нього забрали з порушенням, то йому нічого боятися. Аудитор підтвердить, що в банку дійсно був капітал і йому виплатять компенсацію", – пояснили в регуляторі.

Реклама

Міф 3. Компенсація не допоможе

"Банк – це не іграшка. Це соціально відповідальний бізнес, який працює з грошима населення. У більшості цивілізованих країн світу немає опції "реанімація збанкрутілого банку". І в Україні теж її немає. Такі "зомбі"-банки створюють ризики для стабільності країни і вкладників", – заявили в НБУ.

Міф 4. Компенсація є бутафорією, її ніхто не зможе отримати

У НБУ відзначають, що головна роль в механізмі компенсації належить суду, який ухвалює рішення по суті справи, а також вибирає аудиторську фірму. Тому роль незалежної судової системи зберігається, кажуть у Нацбанку.

Міф 5. Цей законопроект амністує топ-чиновників НБУ за "банкопад"

"У законопроекті немає жодної норми, яка б звільняла від кримінальної відповідальності. І ніяких індульгенцій також немає. Тільки слідчі і суд можуть вирішувати, чи є склад злочину в діях тієї чи іншої особи", – йдеться в повідомленні.

Міф 6. Цей законопроект неконституційний, зокрема, він порушує статтю 129 про рівність всіх учасників перед законом і судом

"Компетенція визначати конституційний законопроект чи ні належить Конституційному Суду. <...> Однак цей документ жодним чином не обмежує право громадян на доступ до суду. Акціонер банку може звертатися до суду, оскаржити рішення НБУ і вимагати компенсації. Ніхто не перешкоджає і не забороняє", – констатують в Нацбанку.

Міф 7. Законопроект порушує іншу статтю Конституції щодо неприпустимості зворотної дії законів (стаття 58). Законопроект забороняє зупиняти ліквідації тих банків, де рішення НБУ скасоване судом до ухвалення закону

"Уже чинне законодавство забороняє зупиняти ліквідації банків. Навіть за рішенням суду. Є виключний перелік підстав для завершення ліквідації банку, в якому немає пункту про рішення суду. Тому ми нічого не змінюємо в поточному законодавстві про виведення банку. Новий закон лише підтверджує чинні норми, ліквідацію банку не можна зупинити за рішенням суду" , – пояснюють у Нацбанку.

Міф 8. Це диктат Нацбанку і наділення його надповноваженнями

"Розширення повноважень Нацбанку законопроект не передбачає. Ті, хто так говорить, говорять про оформлення в ньому такого поняття як "професійне судження" Національного банку. Але "професійне судження" – це не розширення повноважень. Це спосіб реалізації існуючих повноважень", – кажуть в НБУ, відзначаючи, що "професійним судженням" володіють європейські центральні банки. Воно зафіксоване у Євродирективи CRD IV.

Міф 9. Закон дозволить НБУ знищити будь-який банк і відправити його на "дерибан" до Фонду гарантування

"Законопроект не змінює порядок виведення банків з ринку. Підстави, за якими банк може бути виведений, фактично залишаються такими ж, що і три, і п'ять років тому, це: зменшення капіталу, втрата ліквідності банком, неможливість повертати гроші вкладникам", – йдеться в повідомленні.

Міф 10. Законопроект легалізує схему виведення української землі під іноземців через рейдерство банків

"У проекті закону немає жодної норми про продаж застави неплатоспроможного банку у вигляді землі. Цей закон взагалі не стосується продажу майна і не пов'язаний з ринком землі", – запевняють у Нацбанку.

Нагадаємо, раніше депутати ухвалили постанову про запуск особливої процедури розгляду закону про банки. Тепер законопроект ухвалюють за спрощеною процедурою. Відзначимо, що необхідність міняти регламент виникла після того, як до законопроекту про банки подали понад 16 тисяч поправок, і це сильно затягувало процес ухвалення цього документа, який залишається останньою перепоною для нового кредиту МВФ.