Народ втомився працювати за наймом: 75% молоді мають намір відкрити свою справу

26 червня 2018, 07:00
Експерти: найчастіше йдуть в торгівлю і послуги, але 8 з 10 бізнесменів прогорають

/ Фото: Вiталiй Лазебник

Молоді українці все більше хочуть працювати не "на дядю" або на державу, а на себе, відкривши власну справу. Про це говорять результати дослідження, проведеного соціологічною групою "Рейтинг". Водночас експерти ринку праці застерігають: ринкова економіка вимагає не тільки ентузіазму, але і схильності до ведення бізнесу, і тверезого розрахунку, насамперед – реального бізнес-плану.

Глас народу

Дослідження групи "Рейтинг" 2013 і 2018 років показали, що п'ять років тому половина опитаних були за розвиток ринкових відносин, зараз їх стало 58%. За планову економіку 2013 року висловилися 31%, 2018-го – 28%, тобто приріст вийшов за рахунок зменшення кількості невизначених. Зараз за свій бізнес виступають 64% чоловіків і 54% жінок. Найбільше тих, хто не бажає працювати "на дядю", – серед 18-35-річних, їх 66%; серед тих, кому 36-50 років, – їх 63%. А ось серед 51-річних і старше половина згодні працювати за наймом або не знають, що для них краще – своя справа чи наймана праця. Найбільше людей, які борються за бізнес, проживають в західних регіонах, їх там дві третини з опитаних, а ось в центрі і на півдні таких найменше – 54-55%. Водночас більшість віддає собі звіт, що відкрити свою справу у них навряд чи вийде через відсутність стартового капіталу і нерозуміння, в яку сферу його краще вкласти.

Реклама

Так, 75% респондентів відповіли, що шансів на свою справу у них немає або вони незначні, 3% не визначилися, а 22% готові стати бізнесменами вже незабаром. Але за 5 років кількість тих, хто реально готовий стати підприємцем, зросла в 4,4 разу: якщо 2013 року їх було 5%, то зараз – 22%. За словами HR-експерта порталу rabota.ua Тетяни Пашкіної, головні причини того, що стало більше охочих відкрити свій бізнес, дві: роботодавці намагаються платити менше, а вимагають все більше, плюс жорстка дисципліна на роботі.

"Молоде покоління до цього не звикло, на відміну від старшого, що віддає перевагу небагатій стабільності, тому молоді хочуть працювати на себе і весь прибуток залишати собі", – роз'яснила нам Пашкіна.

Що вибирають

За інформацією експертів ринку праці, найбільше людей вибирають масові види бізнесу – торгівлю і сервіс (перукарні, ремонт одягу та взуття, автоперевезення, громадське харчування).

"Але є і товари хендмейд, екзотичні продукти, наприклад розведення африканських сомиків, равликів, вирощування жаб, – аналізує Пашкіна. – Найкраще побутсервіс і торгівля продуктами розвиваються в глибинці, де не така велика конкуренція, як в Києві та інших великих містах. У столиці, наприклад, відкривати кав'ярню малоперспективно, вони на кожному розі".

Психолог: "Головне – все прорахувати"

За словами бізнес-експерта Андрія Кривоноса, нью-підприємці не зможуть досягти чогось серйозного без стартового капіталу в $ 20-30 тис., яким треба вміло розпорядитися.

Реклама

"З 10 нових фірм за рік-два банкрутують 65-85%, оскільки не мали реалістичного бізнес-плану, і їх власники знову йдуть "в батраки". Але 15-35% людей пробують себе в новій сфері, і з другої-третьої спроби у них виходить", – підсумувала Пашкіна.

Психолог Катерина Гичан роз'яснила нам, що бізнесменом може бути далеко не кожен:

"Доводиться діяти на свій страх і ризик, знадобиться готовність підлаштовуватися під запити клієнтів, від цього залежить дохід. Якщо процес спілкування викликає у вас огиду – краще вибрати іншу діяльність. Але головне – прорахувати, скільки коштує оплата праці на ринку відповідно до вашого досвіду і професії, визначити, яку послугу чи товар можете запропонувати, і чи реально заробити на цьому більше, ніж в наймі".