Податкова реформа в деталях

7 серпня 2014, 16:21
Глава Мінекономіки Павло Шеремета представив план по зміні податкової системи України

Податкова реформа буде обговорюватися ще місяць. Фото: odnako.su

Концепцію податкової реформи України протягом кількох місяців розробляли відразу три відомства : Міністерство фінансів , Міністерство економіки і Госфіскальная служба . Вчора , 6 серпня, на засіданні Кабміну це концепт презентував прем'єр – міністр Арсеній Яценюк .

Про необхідність реалізації урядового пакета економічного зростання заявив і міністр економіки Павло Шеремета . " Неможливо реформувати економіку , що не реформуючи податкову систему , тим більше таку недосконалу , як в Україні " , – зазначив Шеремета , представляючи на брифінгу основні вектори прийдешньої реформи .

В цілому зміни торкнуться не тільки ставок оподаткування , кількості податків та фінансової звітності бізнесу – планується , що реформа посприяє децентралізації влади і допоможе вивести економіку з тіні.

Скорочення кількості податків

Реклама

В першу чергу , Кабмін пропонує скоротити кількість податків з 22 до 9 Скасовуються:

  • збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності ( платять 123 тис . платників ) ;
  • збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності ;
  • рентна плата за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктоводами , транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України ;
  • збір за місця для паркування транспортних засобів;
  • туристичний збір ;
  • збір на розвиток виноградарства , садівництва і хмелярства .

При цьому ряд податків об'єднуватиметься:

Змін для " спрощенців " і страхових компаній не буде . "Єдиний податок для підприємців не обговорювалося взагалі. Це значить , що змін не буде. Про страхових компаніях теж не говорилося " , – пояснив Павло Шеремета . А ось сільгоспподаток , за його словами , буде включений в єдиний податок в якості одного з його варіантів .

Як окремо підкреслив глава Мінекономіки , ставки ПДВ залишаться колишніми

Реклама

Реформування податку на прибуток підприємств

Єдиний облік запропонували заснувати на стандартах фінансової, а не податкової звітності .

" Однією з цілей є гармонізація фінансового та податкового обліку. Це , по суті , означає , що податковий облік можна не вести , декларувати дохід можна через фінансовий облік , за міжнародними стандартами фінансового обліку . Їх може зрозуміти кожен професійний бухгалтер в Україні . Не обов'язково буде заходити в податкову бухгалтерію , можна буде просто один , а не два рази порахувати прибуток згідно з цими стандартами" , – пояснив Шеремета .

Згідно із згаданими міжнародними стандартами , зокрема , скорочується з 49 до 3 кількість податкових різниць . Залишаються:

  • амортизація ;
  • формування резервів ;
  • фінансові операції ( операції з цінними паперами , процентні витрати).

У тому числі скасовуються різниці щодо витрат на навчання , ремонт , відрядження і тощо.

За словами Шеремети , великої різниці між ефективністю такого спрощення для малого і для великого бізнесу не буде. " Ми думали в цілому про те , щоб знизити податковий тиск і спростити систему " , – зазначив міністр.

Реклама

Реформування зарплатних податків

За підрахунками Кабміну , загальне податкове навантаження ( тобто сума всіх зарплатних податків ) сьогодні в Україні в півтора рази вище , ніж в ЄС. " Якщо середній рівень оподаткування фізичної особи в Європі – це 36 %. Мається на увазі ПДФО та соціальні нарахування . В Україні цей показник становить 50 %. У нас взагалі мало бути менше , ніж в середньому по Європі. Зараз потрібно хоча б опустити до цього середньоєвропейського рівня" , – заявив Шеремета.

При цьому за підрахунками уряду , 70 % працюючих отримують доходи нижче трьох мінімальних зарплат ( МЗП ) . Саме доходи цих платників складають більше 50 % всіх зарплатних доходів .

" Однак просте зменшення ставок єдиного соцвнеску ( ЄСВ ) та податку на доходи фізичних осіб (ПДФО ) до середнього європейського рівня помітно зменшило б надходження до бюджету " , – зазначили в прес – службі Кабміну. Тому уряд вирішив перерозподілити податкове навантаження , змістивши її на тих , хто заробляє більше трьох МЗП.

При цьому уряд пропонує цілих шість варіантів реформування ПДФО. Вони так само мають градації за рівнем заробітної плати . При цьому згідно з однією з цих моделей ( см . нижче) для тих , хто отримує більше 20 тис . грн , передбачається підвищення податку відразу до 25 %.

Для тих , хто отримує менше 10 тис . грн , в залежності від того , яка модель в підсумку буде затверджена, ставка ПДФО може знизитися до 10 % , залишитися на рівні 15 % , або ж підвищитися до 20 %. Таким чином , з середньої зарплати близько 3600 грн зараз платиться 540 грн ПДФО , 10 % від такого окладу складуть 360 грн . , а 20 % – 720 грн .

За словами Шеремети , передбачений усіма моделями прогресивний податок в 25 % у світовій практиці не вважається високим.

Додаткові надходження до бюджету за першої моделі можуть скласти 3,5 млрд грн.

У цьому випадку додаткові надходження до бюджету можуть скласти 2,5 млрд грн.

Додаткові надходження до бюджету можуть скласти 4,7 млрд грн.

Додаткові надходження до бюджету можуть скласти 5,1 млрд грн.

Додаткові надходження до бюджету можуть скласти 8,9 млрд грн.

Додаткові надходження до бюджету можуть скласти 14,7 млрд грн.

Як раніше заявив прем'єр -міністр України Арсеній Яценюк , таку градацію залежно від доходів вводять для того , щоб зміни Податкового кодексу не привели до серйозних проблем у Пенсійному та інших фондах. "Ми пропонуємо змінити принцип системи оподаткування фізосіб – хто більше заробляє , той більше платить" , – зазначив прем'єр.

За словами Шеремети , питання про те , кого ж вважати досить багатим для підвищених податкових ставок , залишається відкритим. "Це хороше запитання – хто у нас вважається багатим. Якщо дивитися на запропоновану шкалу , то той , хто має більше 40 мінімальних зарплат , точно потрапляє в цю категорію" , – пояснив глава Мінекономіки.

А ось ставку на пасивні доходи (дивіденди)пропонується уніфікувати на єдиному рівні – 15 %. За рахунок цієї уніфікації Кабмін планує отримати близько 1,5 млрд грн додаткових надходжень до бюджету.

Єдиний соціальний внесок (ЄСВ): варіанти реформування

Компенсувати втрати Пенсійного фонду у зв'язку зі зниженням ЄСВ у Кабміні планують за рахунок отримання додаткових коштів від ПДФО. " Єдиним компенсатором є прогресивна шкала податку на доходи фізосіб. Але це має залишатися предметом обговорення , тому що залишаються питання , наприклад , на законодавчому рівні – поділ ПДФО та ЄСВ . І тут потрібні креативні рішення , яких ми чекає від дискусії з громадськістю " , – зазначив Шеремета.

За його словами , допоможе наповнити бюджет і позитивний ефект від детінізації економіки, мінімум 50% якої зараз знаходиться в тіні. "Все це робиться , щоб відбулася детінізація , просто ми поки не можемо точно прорахувати ефект від неї" , – пояснив міністр.

"Але всі реформи прораховувалися , щоб доходи бюджету не змінилися , це дуже консервативний підхід . Реформа спрямована на те , щоб зменшити тиск на бізнес , зменшити кількість зарплат в конвертах " , – підкреслив Шеремета.

Згідно з новими правилами , планується змінити і адміністрування податків . Так , вводиться єдиний звітний період : раз в квартал повинна подаватися звітність з податку на прибуток , ПДФО , ПДВ , ЄСВ , акцизному збору , екологічно податку та ін.

Фінансова децентралізація

До місцевих бюджетів планується повністю перевести два податки : податок на нерухоме майно та фіксований сільськогосподарський податок.

Крім того , передбачається самостійне формування і прийняття бюджетів на місцях. Об'єднані громади отримають повноваження як органи обласного значення та можливість обслуговувати місцеві бюджети в банківських установах.

Після впровадження цієї частини реформи Кабмін планує внести сприяють децентралізації зміни до Конституції , актуалізувати законодавчу базу з цього питання , створити муніципальну міліцію і передати місцевій владі повноваження в сфері будівництва.

" Постійно обговорюється питання наповнення місцевих бюджетів , щоб вони могли виконувати покладені на них функції . Я вважаю , що , наприклад , ПДФО повинен також бути одним з податків , які залишаються на місцевому рівні. А ось вилучення коштів із загального бюджету на виконання функцій окремих регіонів не повинно бути взагалі" , – прокоментував реформу міністр економіки.

Створення служби фінансових розслідувань

Право на податкові перевірки Кабмін збирається залишити тільки госфінсінспекціі , а податкова міліція буде ліквідована.

"У рамках нашої податкової реформи (планується – Ред. ) створення служби фінансових розслідувань , а точніше ліквідація податкової міліції та ліквідація ще 4 -х органів держвлади , які здійснюють перевірки субьектов предпрінімательтской діяльності . Зараз перевірки на предмет правильності оплати податків здійснюють два департаменту госфіскальной служби , ще два департаменту МВС і третій орган – Головне управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної беезопасності . Ми пропонуємо ліквідувати у всіх цих органів невластиві їм функції", – сказав Яценюк.

За його словами, тільки за підсумками року ці три " монстра " проводять 61000 перевірок . Тобто , кожну годину 30 суб'єктів підприємницької діяльності потрапляють під перевірку , підрахував Яценюк.

Всі запропоновані Кабміном варіанти і схеми Податкової реформи ще обговорюватимуться і, можливо , істотно зміняться , підкреслює Шеремета. За його словами , уряд відкрито для пропозицій від бізнесу та громадськості , але терміни підтискають – на обговорення навряд чи залишився місяць .

" На осінню сесію парламенту , якапочинається 2 вереснями хочемо виносити вже готові пропозиції змін у Податковому кодексі і просити парламент , щоб він прийняв це якнайшвидше , щоб бюджет 2015 можна було розрахувати за новими принципами " , – пояснив міністр.

Нагадаємо, раніше Арсеній Яценюк вжезаявлявпро необхідність приймати держбюджет на 2015 рік вже з урахуванням нових податкових правил і принципів.

За словами Шеремети , для реалізація програми економічного зростання України рішення парламенту просто необхідні. " Без парламенту практично нічого не можна зробити , тому що це Податковий кодекс , це закон , він змінюється тільки Верховною Радою. Ліквідація податкової міліції , наприклад , теж має бути затверджена депутатами" , – підкреслив міністр. За його словами , без законодавчих змін можливе лише поміняти підхід держави і бізнесу до відносин один з одним , поступово підвищуючи довіру між підприємцями та контролюючими органами.